Visa alla bilder
Visa film

Jaguar Sovereign 4,0L — 1999

En trevlig premiumvagn med brittisk aura, i mörkgrå lackering och skinninredning, tygmattor, trädetaljer och blanklister med en potent V8:a om 284 hkr. Nu i ett bedagat och patinerat skick. men med en fin potential.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"För 25 år sedan var det här en sober lyxvagn i Soveregin-utförande, en milslukare av rang. Det kan den fortfarande vara men den behöver nu en teknisk genomgång och karossreparationer, av en eldsjäl som vill återställa den till sin forma glans."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
24 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
16863
ÅKERSBERGA
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Jaguar Sovereign 4,0L?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"För 25 år sedan var det här en sober lyxvagn i Soveregin-utförande, en milslukare av rang. Det kan den fortfarande vara men den behöver nu en teknisk genomgång och karossreparationer, av en eldsjäl som vill återställa den till sin forma glans."

Beskrivning

Bilen registrerades i Tyskland den 1 november 1999 och importerades till Sverige ett år och tre månader senare. Här har den haft sju ägare, den senaste sedan 2007. Nuvarande mätarställning är 19.170 mil. Bilen levereras besiktigad och körklar. Medföljer en komplett uppsättning av original handböcker från Jaguar på tyska samt en svensk instruktionsbok.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1999/1999 
  • Första registreringsdatum
    2001-02-20 
  • Avläst mätarställning
    191701 km 
  • Kw / hk
    209 / 284 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Helskinn i svart, tyg mattor 
  • Färg
    Mörkgrå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar lätt och gick lugnt och fint i motor. Provkörning var likaså en behaglig färd. Ratten stod lite snett i neutralläge. Enligt uppgift går bilen ibland in i "lågfartsmode", osäkert varför. En mekaniker som kikat på bilen menade, att det kunde vara en "knacksensor". Då bilen primärt har stått still på senare år, behövs en genomgång och service. Bilen är besiktigad utan anmärkning vad gäller rostskador av vitala delar men skärmkanter och hjulhus samt i trösklar fram finns tydliga rostangrepp.

  • Skick interiör:

    Inredningen har klarat sig bra genom åren. Fina stolar och baksäte med milt patinerat skinn. Trädetaljer i fint skick, en liten spricka/krackelering vid handskfacket. Tygmattor och dörrsidor i fint skick. Det mesta av el-funktionerna förefaller fungera väl, värme och AC likaså. Centrallåset krånglar dock och behöver ses över. Originalstereon fungerade. Innertaket hänger ner i mitten.

  • Skick exteriör:

    Ovan midjelist i bra skick, förefaller vara originallackering i mörkgrå, nästan svart. En del skav, repor och rostangrepp i nederdelen. Blankt, glas och gummidetaljer ok med viss patina. Finns skador på blinkersglas fram. Fälgar med brukspatina och Vredesteindäck, osäkert hur långt de har rullat. En navkåpa avvikande. Motor- och bagageutrymmen i bra skick.

  • Skick helhet:

    Jaguar/Daimler modell XJ6 har en lång historik med rötter i 60-talet. Även om den var i produktion i sex decennier med oräkneliga uppgraderingar, finns där en röd tråd och likhet. Omtyckt från första stund och över tiden alltid intressant som en entusiast- och samlarbil. Naturligtvis är skicket som alltid avgörande. Denna vagn har sina blessyrer och kan brukas som den är, rullande renovering eller så går man all in. Oavsett, det är en härlig Klassiker.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2007-03-30
Ursprungsbesiktning: 2001-02-13 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2001-02-20 (991101)
Senast godkända besiktning: 2024-02-16
Besiktigad tom: 2025-04-30
Årskatt: 3055 Kr
Körförbud: Nej
Antal ägare: Nej

Fakta om modellen

Modell XJ 6 lanseras på London Motor Show i september 1968 och blev en omedelbar success. I ett slag och med en modell, flyttade Jaguar fram positionerna. Ett antal "ålderdomliga modeller" försvann och här stod en prisvärd modern och attraktiv vagn. Orderblocken blev snabbt fulltecknade och återigen var epiteten pace, space and grace synonymt med Jaguar. Året efter kom den i en lyxigare version som Daimler Sovereign. Fick vagnarna dessutom vinyltak, fick de också namnet Vanden Plas i tillägg. År 1972 kom en version med 12 cylindrig motor, XJ12, samt en förlängd L-version. Året därpå fick även Daimlerversionen dessa attribut. Modellen kom att bli den sista, där företagets grundare Sir William Lyons deltog i utvecklingsarbetet.

Till årsmodell 1974 kommer Serie II med en del förändringar, såsom ny grill och högre stötfångare mm.

Till årsmodell 1980 kom så Serie III med en uppdatering av Pininfarina. Trots att det vid en snabb blick inte skilde så mycket var det en mängd små justeringar som gav bättre utrymmen, mer glasytor, mindre luftmotstånd och en modernare image.

På tekniksidan, fortsatt beprövat grundkoncept med bl.a. gjutjärn men med bättre prestanda och framför allt lägre förbrukning.

Till 1987 års modeller kom så en mer omfattande uppgradering som även fick ett nytt modellnamn, XJ40. Förutom en ny kaross, som ändå var omistligt igenkännbar, uppgraderades inredningen. Den nya J-gate kulissen till växelföraren samt ny instrumentering tillkom. Nya motorer om 2,9 eller 3,6 lite, nu med både block och topp i aluminium presenterades, vilket minskade vikten med 25-30%.

Modell X 300 introducerades 1995 med ännu en ansiktslyftning, med framför allt ny front och bakdel. En del attribut från tidigare modeller med dubbla runda strålkastare, triangelformade bakljus och rundare huv var tillbaka. Fortfarande ett par olika sexor och en tolva som drivkraft samt olika utrustningsalternativ.

År 1998 kom så nästa uppgradering, vilken kallades X308. Där den stora förändringen var en nya motorer, V8:or. Sexorna ersattes med en 3,2 L V8 och den tidigare tolvan av en 4,0 V8. Det blev även en modernare automatlåda om fem steg från ZF. Även inredningen uppgraderades och förfinades. Teknik och säkerhet tog också spjärn in i det nya milleniet.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Åkersberga

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-04-18.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG