Visa alla bilder

Buick Riviera 7,0 V8 — 1968

En muskelbil i storformat med några ovanliga tillbehör.

Mårten Carlsson
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Taklucka och Stage II motor gör detta till en mycket ovanlig bil."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
111 111SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
14672
TROLLHÄTTAN
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Buick Riviera?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Mårten Carlsson
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Taklucka och Stage II motor gör detta till en mycket ovanlig bil."

Beskrivning

Importerad 1979 och omlackerad för cirka 30 år sedan. Originalkulören var en slags guldmetallic som var unik för just Riviera. Alla besiktningspapper och dokument från 1990 och framåt finns. Bilen har sedan dess bara rullat drygt 5000 mil.

Utrustad med något så ovanligt som taklucka, det här var en detalj som aldrig slog igenom riktigt i USA. Men firman ASC - American Sunroof company - gjorde både takluckor och cabrioletkonvertingar på beställning. Det finns bara en till 1968 Riviera känd med detta tillbehör!

Bilen har mittkonsol och spearata stolar och verkar i det mesta ha GS utrustningsnivå, men oklart om det här är en äkta GS. Man kunde ju beställa bilarna lite som man ville.
En märklig omständighet är att en del saker på bilen, som interiördetaljer, bakre kofångare, navkapslar bland annat är av 1969 års modell.
Så även motorn som är en mycket sällsynt maskin: En 430" Stage II. Detta option kom 1969 och motorn är från samma år.

Dessa 69-detaljer ser av allt att döma ut som de suttit på och i bilen sen ny eller nästan ny - varför det är så kan man bara spekulera i men allt är i gott skick och stör inte på något sätt bilens helhetsintryck.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1968/1968 
  • Första registreringsdatum
    1979-07-21 
  • Avläst mätarställning
    89 216 km 
  • Kw / hk
    213 / 290 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    skinn 
  • Färg
    Mörkröd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Vi börjar med motorn där det första man ser är "430 Stage 2"-dekalerna på ventilkåporna. Från fabrik kunde man beställa bilen med Stage 1 - det innebar lite mer effekt, vanligast var det här tillvalet på GS400 - inte fullt så vanligt på 430-motorn. Stage 2 var nästa steg. De detaljerna skötte återförsäljaren monteringen av på begäran. Därför är äktheten oftast svår att bekräfta. Fullflödes grenrör, nummer och en del detaljer skvallrar om att det här bör vara en äkta Stage-motor, till vilken grad är dock svårt att avgöra. Motorn är av 1969 års modell och det var även först då Stage 2 tillvalet kom. Om det är beställt så från början eller eftermoterat, svårt att avgöra. Något "vbuild sheet" som kan bringa klarhet i detta har inte hittats i bilen

    Bruksmässigt, så går motorn tyst, lugnt och välbalanserat. Lådan växlar fint. Har original AM radio, men det ligger kablar gömda under mittkonsoll för att tillfälligt sätta i annan steero och högtalare. Ägaren har varit noga med att allt som servats och fixats har gjorts med enbart originaldetaljer med rätt nummer - har det inte gått att uppbringa har det fått vara. Klocka och elantenn fungerar ej. Mekanismen till de dolda framlamporna kärvar.

  • Skick interiör:

    Originalklädsel och matta i behåll i anmärkningsvärt gott skick.Förarstolen har dock en skada och i innertaket har någon söm gått. Ägaren har hellre låtit originaldetaljerna vara än att byta mot nytt. Finns några sprickor i vinylen på armstöden. Dörrhandtag insidan är delvis från 1969 års modell. På det hela taget kan insidan säga vara i ett gott brukskick/originalskick.

  • Skick exteriör:

    Omlackerad för drygt 30 år sedan och den röda metallic-lacken har stått sig fint. Några små blåsor finns vid bakluckan, troligen på grund av lite slarv i underarbetet. Finns lite små angrepp i hörnen på dörrar och någon bättring. Överlag fint, lister och blankdelar likaså. Krom och lister vid kofångare har naturlig patina. Kofångare bak av 1969 års modell, navkapslar likaså - och dessa är i mycket gott skick. Rutor original och lite repiga. Takluckan och dess mekanism är fin och fungerar lätt. Bilen har fått "svenska" stänklappar. NOS-detaljer från ett gammalt GM Nordiska restlager. Det medföljer nya en del nya gummilister i korrekt utförande.

  • Skick helhet:

    En fin bil med äldre omlackering som stått sig väl. Mycket gott bruksskick och kan med en rekonditioneriong och små reparationer bli lika fin inuti. Bekväm bil som går mjukt och fint med massor av kraft vid behov.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2008-04-23
Ursprungsbesiktning: 1979-07-21 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1979-07-21
Senast godkända besiktning: 2018-04-30
Besiktigad tom: -
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 10

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Trolhättan

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Mårten Carlsson
+46 734 17 49 90
marten@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2022-04-21.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG