Visa alla bilder
Visa film

NSU RO 80 Mk1 — 1968

Framtidsbilen som 1967 blev årets bil av en enhällig jury. Detta för sin moderna eleganta design, vibrationsfria motor, höga komfort, rymlighet, bra väghållning, framhjulsdrift och lågt luftmotstånd.

Johan Ålander
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"Kaross, inredning och motor i toppskick. Omlackad på 1980-talet och alltjämt mycket fin lack."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
82 500SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
13669
PÅLSBODA
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande NSU RO 80 Mk1?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Johan Ålander
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"Kaross, inredning och motor i toppskick. Omlackad på 1980-talet och alltjämt mycket fin lack."

Beskrivning

Bilen har gått i Småland och Västsverige fram till 2018, då den övertogs av VW-samlaren Bengt Holmgren, mannen bakom VW-museet i Pålsboda. Under många år från 1980- till 1990-talet ägdes denna bil av bilverstadsägaren Rolf Stern i Västra Frölunda, som renoverade karossen och lät lacka om bilen i originalkulören. År 2002 köptes den av näst sista ägare, bosatt i Varberg och stor RO80 entusiast. Han lät bland annat 2007 bilen få en nyare motor, efter problem med den gamla. Nya motorn renoverades och sedan gick bilen felfritt fram till den såldes till Pålsboda, 2018 och har även efter detta fungerat perfekt. Bilen är väldigt fräsch i alla detaljer. Bra krom och lister, snygg i motorrum och bagageutrymme samt nära nyskick på inredningen. Mätaren har gått runt ett varv, så mätarställningen 4427 mil innebär sammanlagt 14427 mil. Dokumentation finns. Med bilen följer en hel del reservdelar (se bilder).

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1968/1968 
  • Första registreringsdatum
    1968-09-13 
  • Avläst mätarställning
    44274 km 
  • Kw / hk
    85 / 116 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
     
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar och går fint, men dåligt batteri. Mycket lite körd de senaste åren varför en startservice och uppsmörjning av bromsar kan behövas. Senast godkänd på SBP 2016. Här godkänd för framtiden.

  • Skick interiör:

    Fin klädsel, mattor, innertak, instrumentbräda mm. Allt original och i toppskick.

  • Skick exteriör:

    Toppskick, det vill säga mycket fin i alla karossdelar. Professionellt hellackad även i motorrum och runt dörrar med mera.

  • Skick helhet:

    Ovanligt fint skick och mycket vacker färgkombination med detaljer med hög finish gör bilen till en av de bättre RO 80-bilar vi sett.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2019-08-20
Ursprungsbesiktning: 1968-09-13 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1968-09-13
Senast godkända besiktning: 2018-05-22
Besiktigad tom: -
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 14

Fakta om modellen

Det som gjorde NSU Ro80 unik och spännande, (och före sin tid i design och teknik), var bland annat mycket elegant, modern kaross med stora innerutrymmen och runda former, mycket lågt luftmotstånd, hög komfort och mycket god väghållning. Dessutom unik Wankelmotor som är helt vibrationsfri och som kan varvas utan begränsningar. Detta kopplat till en halvautomatisk växellåda och framhjulsdrift gjorde bilen till en sensation när den presenterades på Frankfurtmässan 1967. Den fick utmärkelsen Årets Bil detta år av en enhällig jury.
NSU hade lagt ner all sin kraft på att utveckla denna bilmodell och på grund av problem med motorns tätningar, mellan rotor och stator så fick man byta de första motorerna på alla bilar som såldes under första året. 1969 gick Audi in och köpte NSU, som då kom att heta Audi-NSU och denna bilmodell inspirerade bland annat till designen i den nya Audi 80 som kom i mitten av 1980-talet. Wankelmotorn, och Ro 80 modellen slutade man med 1978. Men Wankelmotorn har levt vidare i flera Mazda- sport-modeller och sålts i stort antal.
Idag är Ro 80 en eftertraktad samlarbil och detta exemplar är särskilt intressant eftersom den är av första utförandet med originaldesignen oförändrad. Bilen har också den förbättrade motorn,

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Pålsboda

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Johan Ålander
+46 705-80 91 17
johan@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2021-06-17.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG