Visa alla bilder
Visa film

Volvo PV 544 C Sport B18 — 1961

Renoverad PV Sport i ovanligt grön kulör. Endast två brukare sedan ny. Uppdaterad med lamelldiff, lätt trimmad motor, sportinstrument samt USA-stötfångare.

Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Vid provkörningen märkte vi att tändningen behöver en liten injustering. I övrigt gick den mycket fint efter vägen och det märks att det finns kraft i motorn. Rejält renoverad för att tåla användning."

Budgivning startar 30/5
OBJEKTNR
LAGERORT
18026
ARVIKA
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
200 - 220 000 SEK
Ej uppnått
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo PV 544 C Sport?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Vid provkörningen märkte vi att tändningen behöver en liten injustering. I övrigt gick den mycket fint efter vägen och det märks att det finns kraft i motorn. Rejält renoverad för att tåla användning."

Beskrivning

Den här PV Sporten har en fascinerande historia som visar på människans viljestyrka och att man aldrig ska ge upp sina drömmar.

Bilen köptes ny hos Volvohandlaren AB Gunnar Gustavsson i Arvika. Köpare var Konstruktör Rune Persson och han fick bilen levererad den 3 februari 1962. VI drar slutsatsen att han var mycket nöjd med sin sportiga vagn, eftersom han behöll den fram till 1989 då den övergick till dottern.

1991 fick en lastbilsåkare vid namn Egon köpa bilen. Hans dröm var att helrenovera PV Sporten.

Han började samla på sig nya delar och la på hyllan. Tiden gick som alltid väldigt fort. Lastbilsåkaren hade fullt upp med sitt företag, så han beslöt att renovera bilen när han blev pensionerad. Men även som pensionär hade han fullt upp. Tiden att hinna med PV:n infann sig aldrig riktigt. En dag kom beskedet, din tid är utmätt. Egon hade drabbats av cancer och tuff medicinsk behandling inleddes. Istället för att kasta in handduken bestämde han sig för att bilen skulle bli klar. Han jobbade på envist och dagsformen fick bestämma hur många timmar som lades i garaget. Egon gick ur tiden 2024 och hade då hunnit uppfylla sitt mål om en helrenoverad och körklar PV Sport. Det är ett imponerande arbete som Egon utförde, trots alla utmaningar med sin vacklande hälsa. Egons filosofi var att det gjorde inget om det syntes att att bilen haft ett tidigare liv, till exempel lät han avsiktligt spara en liten buckla på förardörren precis vid rutan, samt återanvände original grillsarg, som en homage till tidigare ägaren.

Familjen har nu bestämt att avyttra PV Sporten. Bilen har uppfyllt sitt syfte och de hoppas att en ny entusiast tar över bilen.



Om renoveringen:

Det behövs en injustering/synkronisering av de dubbla förgasarna samt inställning av tändningen. Även dörrarna skulle kunna justeras lite bättre, den framlidne ägaren hann inte utföra det sista finliret före sin bortgång. Original inredningskod anger nougat-beige inredning. Det tyckte Egon var en trist färg och monterade svart från 1965 istället.

Pv'n har varit helt nedplockad, rostlagad och lackad överallt. Mycket påkostad, dokumentation över renoveringen finns, även bilder. Bilen var körklar och besiktigad 2019, men fortsatt förbättrad fram tills ett par år sedan. Ny inredning inkl klädsel, sidoklädsel, mattor, bagageklädsel, innertak, helt enkelt rubbet. Motor helrenoverad, nya kolvar, lager, vattenpump, oljepump, ståldrev mm. Något trimmad, okänt exakt vad som är gjort. Troligen filad topp, större ventiler samt bytt kamaxel. (Originaltopp medföljer löst)SU-förgasarna renoverade. Motorn är den B18 sportmotor som bilen levererades med 1962, det har vi kontrollerat mot leveransbeviset. Sitter lamelldiff i bakaxel, originalutväxling.Skivbromsar fram. Elektriskt bensinpump monterad bak under bilen. Det mesta som går att byta är nytt. Spindlar, hjullager, bromsar, gummilister, emblem, blinkers, baklampor, USA-kofångare, p-ändar, länkarmar m m, kabelmattor och styväxeltätningar. Nya VDO-mätare och ny Grant-ratt. Originalratt och instrumentering medföljer löst, se bilder. Angående mätarställningen. Original hastighetsmätare visar 60945 km, vilket stämmer med medföljande besiktningsprotokoll. (Troligtvis 160945 km). Vid renoveringen monterades ny VDO hastighetsmätare som visar 512 svenska mil, vilket är sträckan bilen rullat efter renoveringen.



Till bilen medföljer en mapp med kvitton, äldre besiktningsprotokoll samt instruktionsbok, leveransbevis och garantibok.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1961/1961 
  • Första registreringsdatum
    1962-02-09 
  • Avläst mätarställning
    05123 km 
  • Regnr
    DUA613 
  • Chassinummer
    340108 
  • Kw / hk
    66 / 90 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Svart kod 53-511 
  • Färg
    Dimgrön/Mist green kod 73 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Helrenoverad B18-motor med matching numbers. Fyrväxlad M40 växellåda. Renoverade förgasare. Växelströmsgenerator, extraktorgrenrör samt grövre avgasystem.. Bakaxel med lamelldiff och skivbromsar fram. Förgasare och tändning behöver en inställning, chokereglage är ej inkopplat. Se beskrivningen för mer info.

  • Skick interiör:

    All klädsel, mattor, innertak, m m byttes mott nytt under renoveringen. Nya rullbälten monterades samtidigt. Original ratt och instrumentering medföljer löst.

  • Skick exteriör:

    Varit helt isärplockad och lackerad i vagga. Den framlidne ägaren satte en stolthet i att renovera allt själv, inklusive lackering och grundarbete som inte är 110% utfört, men skäms inte heller för sig på bilträff. Finns en liten rostblåsa på nederkant av huvsidan, samt lite stenskott på bilen, främst på höger sida bakom framskärm. Vänster domkraftsfäste har fått en liten intryckning. Hjulen är Barzetta Classic Rally med 195/60-15 däck.

  • Skick helhet:

    Renoverad PV Sport som är mycket påkostad och extra trevlig med den ovanliga färgen som fanns 1961-62. Några få undantag från strikt originalutförande har gjorts vid renoveringen.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2019-04-08
Ursprungsbesiktning: 1962-02-09 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1962-02-09
Senast godkända besiktning: 2019-04-11
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 3

Fakta om modellen

PV är utan tvekan den modell som betytt mest för Volvos personbilstillverkning. Volvo PV 444 började tillverkas 1947 och den sista PV 544:an lämnade bandet 1965 efter sammanlagt 440 000 exemplar.



Den första Sporten kom 1958, strax efter introduktionen av PV 544. Den starkare motorn med bland annat dubbla förgasare var från början vikt enbart för USA-marknaden men i slutet av 1958 stod det klart att den gick att sälja även på hemmamarknaden, utan att att importavgifterna i USA skulle höjas.



De första som såldes hade B16B-motor på 85 hk men i augusti 1961 ersattes den av den nya femlagrade B18-motorn. PV 544 Sport fick B18D-motorn på 90 hk. I augusti 1965 fick Sporten effekten höjd till 95 hk men bara någon månad senare meddelade Volvo att modellen skulle läggas ner i slutet av oktober 1965.

Sista tillverkade PV:n blev en svart 544 Sport.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Arvika

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Mathias Casserlund

mathias.casserlund@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-06-19.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG