Visa alla bilder
Visa film

Volvo PV 444 ES B4B — 1953

En fantastiskt fin och välbevarad Volvo personvagn som till största delen är i originalutförande. Endast 7100 mil på mätaren.

Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En körklar Volvo som inte kräver några direkta åtgärder före användning.

Denna vagn är dessutom Intressant ut både ett motorhistoriskt och etnologiskt perspektiv. De var med Volvo PV 444 som Sveriges befolkning på riktigt började motoriseras. På 1950-talet såg framtiden riktigt ljus ut och med Volvo ökade människans urbanisering med stormsteg."

Budgivning startar 30/5
OBJEKTNR
LAGERORT
17920
ÖREBRO
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
130 - 150 000 SEK
Ej uppnått
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo PV 444 ES?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En körklar Volvo som inte kräver några direkta åtgärder före användning.

Denna vagn är dessutom Intressant ut både ett motorhistoriskt och etnologiskt perspektiv. De var med Volvo PV 444 som Sveriges befolkning på riktigt började motoriseras. På 1950-talet såg framtiden riktigt ljus ut och med Volvo ökade människans urbanisering med stormsteg."

Beskrivning

Bilen togs ut 1954 på Folke Ramers (Volvo) i Örebro. Den togs ut av Linjemästare C.M Lundström som brukade bilen de första åren. 1967 ställdes den av och hamnade i det så kallade reservregistret. 1971 avfördes bilen ur bilregistret, troligtvis p g a missad inbetalning av registeravgiften. 1993 köptes bilen av en herre i Örebro som lät återregistrera bilen 1998. Den gick sedan vidare till en Konsumhandlare i Hasselfors, varifrån nuvarande ägare förvärvade den 2019. Den hade då varit avställd sedan 2004.

Diagonaldäcken pumpades och bilen rullades ut för hemtransport. En stor uppstarts-service gjordes. Varvid följande kan nämnas: Alla slitdelar i tändsystemet byttes ut. Alla kylarslangar byttes efter genomspolning av kanaler och kylare. Förgasare och tändning ställdes in. Ny olja i motor och växellåda. Ny bränsletank monterades samt nya bromsdetaljer runt om, inklusive bromsrör och bromsslangar. Nya stötfångare monterades med bull-horn som var ett tidsenligt tillbehör. Motor och växellåda lämnades mekaniskt orörda, förutom oljebyten.

Diagonaldäcken bibehölls i original.

Nuvarande ägarens ambition har varit att bevara bilen i originalskick så mycket som möjligt, därför har man med känsla för originalutförande endast bytt ut funktionsförbättrande delar. Bilen har rullat cirka 400 mil sedan uppstarten 2019.

Vi vet inte om nuvarande mätarställning på 7100 svenska mil stämmer, men vi håller det för troligt då bilen stått undanställd i långa perioder. Reservhjul, original domkraft samt garantibok och pärm med verkstadslitteratur medföljer.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1953/1953 
  • Första registreringsdatum
    1998-06-29 
  • Avläst mätarställning
    71000km 
  • Regnr
    PUE668 
  • Chassinummer
    55575 
  • Kw / hk
    32 / 44 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Tyg original 
  • Färg
    Duvgrå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motorn går tyst, jämt och fint utan skrammel. Växlarna går i fint om man bara är försiktig med ettans växel, som på dessa vagnar är osynkroniserad. På den tiden la man som regel endast i ettans växel från stillastående, varför det ansågs som onödigt att ha synkroniseringsringar på första växeln.

    Alla tekniska funktioner i bilen är fungerande förutom kupé fläkten som bara går i en fart. Vacumtorkarna bevarade i sitt ursprungsutförande.

  • Skick interiör:

    Säten och ryggstöd i ett vackert originalskick liksom innertak. Bra bruksskick på paneler och golvmattor (original).

  • Skick exteriör:

    Omlackerad under 1990-talet. Denna lackering har stått sig mycket bra och det är fin glans i lackeringen. Liten rinning på bakskärmen och lite blåsor på motorhuven, som var svåra att få med på bild. Huvsvala, ögonlock samt backspegel monterade som man lätt tar bort om så önskas.

    Takräcke som troligen är ett originaltillbehör då det står Volvo stämplat i fästena. Rutor i originalskick med något mindre stenskott i ena framrutan. Fina kromlister men kromet runt ventilationsrutorna är lite angripet. Gummilister i originalskick, viss sprickbildning finns.

  • Skick helhet:

    Ett iögonfallande gott skick på denna bil. Passande för både samlare och motorintresserade entusiaster.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2024-04-01
Ursprungsbesiktning: 1998-06-24 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1998-06-29 (540517)
Senast godkända besiktning: 2020-02-20
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 3

Ägarens kommentar

Man tankar sällan ensam med denna bil utan att det kommer fram människor som pratar och frågar. Bilen har stått utställd vintertid på Rejmes i Örebro i deras utställningshall. Förvarad där den en gång såldes för 71 år sedan. En bil som rullat i Närke under hela sin livsresa.

Fakta om modellen

Volvoledningen ville utveckla en bil som skulle "...lyckliggöra den svenska publiken och i någon mån även utlandet, när fred åter inträtt". Man förstod att en mindre bil med låg bränsleförbrukning skulle vara attraktiv efter kriget. Först i maj 1943 började planerna ta form, och en grupp tekniker kopplades in på projektet, där Erik Jern blev en av de viktigaste personerna. Han var en skicklig konstruktör och tekniker, som hade förmågan att omsätta Pettersons idéer. Det var Jern som fick ansvaret för den nya bilen, och som ledde arbetet. Både Petterson och Jern ville att den nya bilen skulle vara framhjulsdriven, men Gustaf Larson bestämde att det skulle bli en bakhjulsdriven vagn med en 4-cylindrig radmotor, monterad på konventionellt sätt.

PV 444 ses som den svenska folkbilen genom sin stora popularitet. Tre prototyper tillverkades under 1944, varav en presenterades första gången officiellt den 1 september 1944 i Kungliga Tennishallen i Stockholm (148 437 besökare under tio dagar), men produktionen kom igång på allvar först efter andra världskriget. Stockholmsutställningen kostade 673 000 kronor, men bekostades även av Flygmotor, Ulvsunda Verkstäder samt Köpings mekaniska verkstad.


De två första bilarna levererades den 8 februari 1947 till Borås och Alingsås. Under februari producerades 16 bilar och det året totalt 1 920 exemplar av PV 444. Priset var satt till 4 800 kronor, vilket var samma summa som Volvos första bil "Jakob" hade kostat, 17 år tidigare. Volvos nettopris var dock bara 3 900 kronor, eftersom 900 kronor var "återförsäljarrabatt" (=marginal). Priset höjdes i juni 1945 med 600 kronor, och i maj 1946 med ytterligare 500 kronor. De första 2 300 bilarna såldes dock med förlust, då de var tecknade med kontrakt redan 1944.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Örebro

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Mathias Casserlund

mathias.casserlund@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-06-19.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG