Visa alla bilder

Volvo 264 V6 — 1982

En Volvo 264 GLE med intressant historik. Godkänd vid bilprovningen och redo.

Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Volvos flaggskepp fram till tidigt 80-tal."

Budgivning startar 30/5
OBJEKTNR
LAGERORT
17955
OCKELBO / GÄVLE
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
110 - 130 000 SEK
Ej uppnått
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo 264?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Volvos flaggskepp fram till tidigt 80-tal."

Beskrivning

Bilen såldes ny till Landshövdingen i Jämtlands län Sven Haurgren i december 1981, bara någon månad innan nya Volvo 760 GLE presenterades. Volvon var i folkmun kallad ”Z-1:an”. Bilen beställdes i standardutförande utan extra utrustning utöver GLE-paketet. Den ovanliga kulören svart metallic nr 197 i kombination med gråvit ribbplysch och helgrå instrumentpanel var ovanlig redan då. Enligt ägaren fungerar all kringutrustning utom AC:n och varvräknaren fungerar intermittent. Denna Volvo användes vid statsminister Olof Palmes resa genom Jämtland de sista dagarna i februari 1986 vid besöket till Board-fabriken i Pilgrimstad där Palme och Heurgren möter pressen och folket utanför fabriken, anländandes i poliseskort i ACU121.

Detta blev statsministerns sista officiella resa under sin gärning, och placerar denna Volvo 264 i en helt unik del av svensk nutidshistoria. Ni kan se ett kort klipp på bilen i Uppdrag Granskning, Se filmen här, cirka sex minuter in i videon syns bilen.

Bilen förblev kvar i Länsstyrelsens ägo till 1995 då den vid ca 25 000 saltfria Jämtlandsmil såldes till en anställd som blev ägare nummer två. Strax innan hade bilen fått samtliga glasrutor sönderslagna och delar av lackeringen repad då den stått parkerad utanför Länsstyrelsen en natt. Bilen fick nya rutor och lackerades om enligt tidens metoder och idag har den fått spackelsläpp på bakdörrarna. Bilen kördes därefter dagligen fram till 2002 då den ställdes av på grund av en trasig tillsatsluftslid.

2019 togs bilen över av nuvarande ägare (nummer tre i ägarlängden) som haft som mål och ambition att i iordningställandet av bilen behålla så mycket av originalbilen som möjligt. Bilen är osvetsad med undantag av sandplåtarna bakom bakre stänkskydden som till del bytts men även reservhjulsbaljorna är åtgärdade.

Bilen är således i ett bruksskick och har avsiktligt endast renoverats mekaniskt under nuvarande ägares tid med Volvon. Motorn är utbytt och har rullat cirka 15000 mil och är välservad med dokumenterade regelbundna olje- och glykoltbyten.

Alla delar som demonterats från bilen har sparats i kartonger. Det ska vara så mycket samma bil nu, som i februari 1986.

Reparationer som utförts:

Ny tillsatsluftslid

Nya fjäderbenslagringar

Nya bromsok runt om + ny huvudbromscylinder

Nya handbromsvajrar + backar

Ny kopplingscylinder

Nya P-ändar och styrväxeldamasker

Vattenpump och kylarslangar (alla)

Nya sommardäck (Gislaved)

Medföljer:

Extra vinterdäck av 70/80-talsmodell

Nya tänddelar

Alla delar som demonterats under återställandet.

Servicebok, instruktionsbok, försäljningsbroschyr, besiktningsprotokoll (från -98)Grönböcker och Kvitton.

Original insynsskydd som satt där dragkroken sitter.

En uppsättning nycklar.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1982/1982 
  • Första registreringsdatum
    1982-02-05 
  • Avläst mätarställning
    398 661 km 
  • Regnr
    ACU121 
  • Chassinummer
    264682C1128032 
  • Kw / hk
    114 / 155 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Plysch 
  • Färg
    Svart 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Lättstartad. Motorn tickar något vilket inte är ovanligt för PRV-motorer. Tvåans växel känns lite trög att få i. Varvräknaren glappar och fungerar intermittent. Radion har sämre mottagning.

  • Skick interiör:

    Interiören är i ett slitet skick vilket inte är ovanligt för en bil som rullat cirka 40 000 mil. Instrumentpanelen har ett flertal sprickor. Den manuella takluckan fungerar som den ska.

  • Skick exteriör:

    Lacken är sliten med spackelsläpp, klarlackssläpp, lackbättringar, rost och flera små bucklor, se bilder. En del lister och plastdetaljer sitter löst, en del av dessa syns i bildmaterialet. Nyare däck med bra mönster.

  • Skick helhet:

    En Volvo 264 i ett slitet bruksskick. Besiktigad och godkänd vid bilprovningen och därmed körklar.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2025-03-30
Ursprungsbesiktning: 1981-12-17 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1982-02-05
Senast godkända besiktning: 2025-04-23
Besiktigad tom: 2027-04-30
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 3

Ägarens kommentar

(förevigat i Uppdrag gransknings program från 2006, ca 6 min in i programmet). https://www.youtube.com/watch?v=trAq6MHU2XU

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Ockelbo / Gävle

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Nisse Brandt
+46 707 50 89 99
nisse@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-06-19.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG