Visa alla bilder
Visa film

Volvo 1800E Testbil B20E — 1971

En P1800 med högspecificerat chassi och modern insprutning som överträffar det mesta. Såld ny i Kalifornien och importerad tillbaka till Sverige 2021. Påkostad med större bromsar, Öhlins chassi, elektrisk servo med kuggstångsstyrning och modern elektronisk insprutning.

Michael Luft
Museum & samlingar
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Moderniserad för bättre prestanda, väghålling och körbarhet. Detta är gjort i ett avstannat retro-outlaw projekt med anknytning till Volvo, där flera moderniserade P1800-bilar skulle byggas, både med bensinmotor och med eldrift."

Budgivning startar 30/5
OBJEKTNR
LAGERORT
18043
BOHUS
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
330 - 380 000 SEK
Ej uppnått
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo 1800E?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Michael Luft
Museum & samlingar
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Moderniserad för bättre prestanda, väghålling och körbarhet. Detta är gjort i ett avstannat retro-outlaw projekt med anknytning till Volvo, där flera moderniserade P1800-bilar skulle byggas, både med bensinmotor och med eldrift."

Beskrivning

Denna P1800 såldes ny i Kalifornien 1971 och hade tre ägare där. Under en period lånades P1800:n ut till vår svenske Hollywoodstjärna Peter Stormare som körde den i Los Angeles. År 2021 importerades den tillbaka av en Volvoentusiast i Göteborgstrakten. Två år senare registreringsbesiktigades bilen och fick svenska skyltar. Bilen såldes sedan vidare och har ingått i ett projekt som planerade småskalig produktion av moderniserad Volvo P1800 byggda på renoverade originalkarosser.
Just detta exemplar har används av det engelska företaget Special Vehicle Work för chassiutveckling som testbil i ett utvecklingsprojekt, vilket förklarar den helt unika specifikationen. Redan innan utvecklingsarbetet startade investerades över 200 000 kronor bland annat i nya bussningar, bromsar, ny insprutning, elektrisk servostyrning, ny ratt med mera. I arbetet med att utveckla chassi och väghållning ingick också att prova ut däck till bilen, inklusive däckens gummispecifikation.
Chassiet har en modifierad framaxel med kuggstångsstyrning. Det mest intressanta tekniken är nog bilens specialutvecklade stötdämpare från Öhlins. De har samma geometri som originaldämparna, men med Öhlins lovordade DFV-teknik (Dual Valve Flow). Stötdämparna som sitter på denna bil byggdes på Öhlins fabrik i Sverige, något som vanligtvis är exklusivt förbehållet de stora biltillverkarna. Endast fyra uppsättningar av stötdämpare med denna konfiguration tillverkades för Special Vehicle Works testbilar, innan P1800-projektet lades ned.
Hur mycket det kostade att utveckla stötdämparna är hemligt, men övriga chassiarbeten och den specialutvecklade kuggstångsstyrningen har totalt kostat över 500 000 kronor.
Det team som har ansvarat för chassiarbetet har också gjort chassiarbeten på flera av Volvo och Polestars bilar. På utsidan skvallrar 17-tumshjulen om att detta är en mycket speciell P1800 som det har investerats över en miljon kronor i. Från förarstolen märks det på att bilen är osedvanligt välbalanserad, ligger fint på vägen och känns pigg att köra.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1971/1971 
  • Första registreringsdatum
    2023-10-31 
  • Avläst mätarställning
    139425 miles 
  • Regnr
    RAC35P 
  • Chassinummer
    184353034281 
  • Kw / hk
    88 / 120 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
     
  • Färg
    Vit 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Tekniskt är bilen i mycket gott skick. Chassi- och bromskomponenter är i stor utsträckning utbytta mot nya delar. Dessutom har motorn fått ett nytt, modernt insprutningssystem. ränsletanken är inte bytt, men det är något som en ny ägare med fördel kan överväga att göra. Detta eftersom vår erfarenhet säger att en gammal bränsletank kan ställa till problem med rost och andra avlagringar som fälls ut i bensinen. Antagligen en av världens P1800 när det kommer till väghållning och körkänsla.

  • Skick interiör:

    Fin för sin ålder är inredningen normalt utseendemässigt bruksskick. Spår av användande under många år och 22.000 mil alltså, se bilder. Bilen har gått 134000 miles vilket motsvarar ungefär 22.000 mil. Handskfackshyllan under instrumentbrädan saknas. Här sitter styrdonet för insprutningen istället.

  • Skick exteriör:

    Tack vare det gynnsamma klimatet i Kalifornien har denna P1800 klarat sig bra, men bilen är som framgår av bilderna inte helt rostfri. Det finns rostblåsor i fram och bakkant på trösklarna (se bilder), detta är vanligt pga öppen dubbelplåt där. Relativt enkel att åtgärda. Det märks att gummilister runt dörrar och rutor har utsatts för stark sol och åldrats därefter. Ett flertal av dessa bör bytas.
    Lackeringen är normalt bruksskick skick och bilen har för 120 år sedan fått en ny lack i originalkulör.
    En ring runt en blinkers fram saknas och höger fram saknas glaset till USA-sidoblinkersen.

  • Skick helhet:

    Bilen är trevlig som den är men framför allt en jättebra projektbil för renovering av kaross och inredning. Med den uppdaterade tekniken så får man då en riktigt häftig P1800, för rimliga pengar. Men som sagt också helt ok som den är.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2024-10-08
Ursprungsbesiktning: 2022-12-09 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2023-10-31 (710101)
Senast godkända besiktning: 2022-12-09
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 1

Fakta om modellen

Pelle Petterson var son till Helmer Pettersson, designansvarig på Volvo. Pelle praktiserade i slutet av 1950-talet hos designföretaget Frua i Italien. Hans skisser blev de som Volvo valde när de anlitat Frua för att rita en elegant GT-bil som efterföljare till Volvo Sport (P1900). P1800 presenteras för allmänheten på bilsalongen i Bryssel redan i januari 1960 och byggdes fram till 1972 som coupémodell. Sedan i ytterligare 1,5 år som sportbackmodell vilken fick namnet P1800 ES.
De första åren pressades plåten i England där även bilarna sattes ihop hos Jensen på licens. Under 1964 flyttades produktionen till Göteborg och bilarna fick ett S tillagt i modellbeteckningen (P1800S). Sammanlagt byggdes cirka 30.000 bilar av P1800, P1800S, P1800E och P1800 ES.
1800E med Bosch Jetronic elektronisk bränsleinsprutning kom hösten 1969. Med hjälp av insprutningen, annan kamaxel och större insugsventiler var effekten uppe i 130 hk SAE och växellådan var nu samma ZF som i nya 164. Men det var inte bara motorn som skilde jämfört med tidigare 1800S. Nytt för året var också skivbromsar runt om och höghastighetsdäck. I E-modellen som på allvar tog bilen in i 70-talet satt nu mattsvarta instrument omgivna av träimitation. På E-modellen hade Volvo förbättrat ventilationen genom små ventilatiosgaller på sidorna av bilen och bensinpåfyllningen hade flyttats från bredvid bagageluckan till sidan. Grillen var nu mattsvart vilket tillsammans med de nya aluminiumfälgarna gav bilen ett betydligt råare utseende.
I augusti 1970 presenterades nästa årsmodell, och nu gick Volvos sportigaste att få även med Borg-Warners trestegade automatlåda BW35. När det gällde den manuella lådan hade man återgått tlll den gamla M41-lådan som nu var förstärkt för att klara det ökade vridmomentet. Nu var också huvemblemet nytt.
Hösten 1971 presenterades kombimodellen ES – som med sin hela glaslucka bak verkligen bjöd på något verkligt eget. Vanliga karossen fanns ännu kvar och för båda modellerna bestod årets nyheter i ny grill med stående ribbor, tonade rutor, nytt emblem och nya fälgar. 1972 märktes också nya framstolar med inbyggda nackstöd och nytt baksäte. Samtidigt kröp motoreffekten på de svenska bilarna upp till 135 hk SAE, medan de amerikanska med den avgasrenade B20F-motorn bara hade 125 hk.
Den 22 augusti 1972 tillverkades den sista, ES-modellen levde dock vidare ytterligare knappt ett år. När produktionen lades ner hade Volvo tillverkat totalt 47 462 stycken P1800, 1800S, 1800E och 1800 ES.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Bohus

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Michael Luft
+46 708-20 21 13
michael@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-06-19.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG