Visa alla bilder
Visa film

Volvo 1800 S B18 — 1963

En kändis från Midnattssolsrallyt och motorpress med fina tävlingsattribut samt vederhäftiga prestanda och säkerhetsanordningar.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En välbyggd vagn med karaktär som förenar svensk bilbyggarkonst och vårt stora intresse för bilsport. Välfungerande och stilren."

Budgivning startar 30/5
OBJEKTNR
LAGERORT
18270
NYNÄSHAMN
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
260 - 290 000 SEK
Ej uppnått
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo 1800 S?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En välbyggd vagn med karaktär som förenar svensk bilbyggarkonst och vårt stora intresse för bilsport. Välfungerande och stilren."

Beskrivning

Den här vagnen registrerades för trafik den 1 januari 1963. En välkänd Volvo- och tävlingsentusiast förvärvade bilen i början av milleniet. Tanken var att renovera bilen till originalskick men han upptäckte att den var väldigt rostig. Han hade sett en bild på Tom Trana som körde en privatägd P1800 i Midnattssolsrallyt och bestämde sig för ett liknande upplägg, idén om original blev till en rallybil. Bilen blev bl.a. Appendix K klassad med diffbroms och overdrive. Det blev byte av kamaxel mm och bilen uppgavs ha ca 130 hk. Självklart blev det modern säkerhetsutrustning med bur, utmärkta brytare, utvändiga huvlås etc. Under åren har bilen bytt ägare några gånger vartefter den förädlats än mer. Nuvarande ägare förvärvade den i maj 2011 och har även han kört några Midnattssolsrallyn. Bl.a. lät han pigga på motorn än mer. Den är idag en välkänd vagn som nu väntar på nya äventyr med ny ägare. Välfungerande och körklar.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1963/1963 
  • Första registreringsdatum
    1963-01-01 
  • Avläst mätarställning
     
  • Regnr
    FJU059 
  • Chassinummer
    6232 
  • Kw / hk
    79 / 107 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
     
  • Färg
    Vit 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar och går bra i motor och drivlina. Vid kortare provkörning upplevdes allt fungera väl med de speciella arrangemang som gäller för en tävlingsutrustad vagn. Med lätt akrobatik sitter man på plats och vid kortare provkörning upplevs vagnen ha bra men med råa kör- och vägegenskaper, fast kul är det.

    Ej kontrollerad på lyft men efter total genomgång och upplagning av plåt har den inte rullat i vanlig trafik, varför den fortfarande är i bra skick undertill.

  • Skick interiör:

    Rensad originalinredning med säkerhetsbur, säkerhetsselar och korrekta tävlingsstolar. Ratt, reglage, instrumentbräda, mätare etc ändamålsenliga för tävlingsbruk. Allt förefaller fungera väl.

  • Skick exteriör:

    Fin lackering med någon mindre bula och skrap. Glas, blankt, lister, emblem och belysningsdetaljer samt alla säkerhetsarrangemang i bra skick. Bra fälgar och däck. Motor- och bagageutrymmen ändamålsenliga för tävlingsbruk.

  • Skick helhet:

    En P1800S är en klassiker och entusiastvagn. Svensk kvalitet och teknik och influenser av italiensk design signerad Pelle Pettersson. I det här utförandet och skicket får man en kryddigare anrättning med tävlingshistorik från bl.a. Midnattssolsrallyt. Summasumarum är det här en motorhistoriskt intressant vagn som väcker berättigad uppmärksamhet. Som grädde på moset får man också en autograf på bakluckan av designern Pelle Pettersson från modellens 50-års jubileum.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2025-05-19
Ursprungsbesiktning: 1963-01-01 (typbes) (Ombes:20080618)
Datum i trafik första gången: 1963-01-01
Senast godkända besiktning: 2017-05-22
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 15

Fakta om modellen

Volvos vackraste bil enligt många. Ritad av Pelle Petterson i slutet av 1950-talet. Byggdes från 1961 till och med 1972. Ersattes av kombimodellen ES 1972. 1973 upphörde produktionen främst på grund av nya krocksäkerhetsregler i USA, (med tjocka kofångare).

De första två åren monterades bilarna i England, hos Jensen. Härefter byggdes de i Torslanda och fick i då tillägget S för svenskbyggd, framförallt för att markera att de nu byggdes i Sverige. Made in Sweden gav på den tiden en kvalitetsstämpel, som de engelskbyggda kanske inte riktigt nådde upp till. Så from i april blev det 1800S. Först någon månad som årsmodell 1963. Därefter årsmodell 1964. Inga större förändringar. Till årsmodell 1965 hände dock en del, precis som för övriga Volvovagnar. Ny kylargrill hela stötfångare fram, nya fälgar och navkapslar. Till årsmodell 1966 fick de högre motoreffekt genom nytt grenrör, nytt avgassystem, permanentsmord framvagn och förbättrad bakhjulsupphängning. Det blev också sista året med en karaktäristiska uppböjda sidolisten på dörrarna. Till årsmodellen 1969 kom så B20 motorn, växelströmsgenerator och tvåkretsbromsar. Året därpå kom Bosch Jetronic och tilläggsepitetet E samt både uppgraderingar utseendemässigt som säkerhetsdetaljer. !973 var det över efter ett par år på slutet med ES-modellen.

Det byggdes totalt cirka 36.000 bilar.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Nynäshamn

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-06-19.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG