Visa alla bilder

Volkswagen K70 — 1973

Omlackerad och i mycket prydligt skick. Bara 7 528 mil sedan den lämnade fabriken.

Michael Luft
Värderingsman
Skicka E-post meddelande
Frans Johansson
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"En av Sveriges finaste, orört originalskick, inga skador ingen rost. Bästa tänkbara skick."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
68 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
10757
PÅLSBODA
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volkswagen K70?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Michael Luft
Förordnad värderingsman museum och samlare
Skicka E-post meddelande
Frans Johansson
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"En av Sveriges finaste, orört originalskick, inga skador ingen rost. Bästa tänkbara skick."

Beskrivning

7 528 mil sedan ny. Under många år ägd av återförsäljare inom Volkswagenkoncernen. Skadad, spucken vindruta fram men ny finns att köpa. Omlackerad för 20 år sedan och alltjämt i mycket fint skick.
Kom till museet 1994 och var på Bilprovningen senast 1991. Därefter bara uppstartad med jämna mellanrum

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1973/1973 
  • Första registreringsdatum
    1973-07-05 
  • Avläst mätarställning
    75281 km 
  • Kw / hk
    55 / 74 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Beige tyginredning 
  • Färg
    Grön 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Mycket bra skick men ej körd på flera år.

  • Skick interiör:

    Toppskick

  • Skick exteriör:

    Jättefin, endast någon enstaka repa/skav

  • Skick helhet:

    Utställningsskick, orörd, osvetsad. Helt unikt skick.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus Avst 1992-06-12
Ursprungsbesiktning 1973-07-05 (typbes)
Datum i trafik 1:a gång 1973-09-05
Besiktningsperiod - 1993-06-30
Senast godk besiktning 1991-06-10
Skattebefriad Ja
Antal ägare 5

Fakta om modellen

K70 var ingen klassisk Volkswagen – utan i grunden en konstruktion de fått med sig när man blev huvudägare i Auto Union. Strax innan hade Auto Union gått samman med NSU.Vilket gav Volkswagen möjligheten att lägga vantarna på den planerade efterträdaren till Ro 80. Med det blev det vattenkyld motor fram, framhjulsdrift och självbärande kaross. Chassit var mycket modernt med individuella hjulupphängningar, fjäderben fram och krängningshämmare både fram och bak. I Sverige erbjöds två motorer – en på 75 hk och en på 90.
K70 blev årets bil 1970 och inför 1972 kom en del förändringar. Bland annat fick stolarna de höga ryggstöden med nackstöd från 411 och kraftigare stötfångare som gick runt hörnen. I motorrummet sattes dessutom ett uttag för diagnos!
1973 fick K70 delvis ny nos och på L-modellen satt numera runda strålkastare istället för de rektangulära. Inför I det svenska modellprogrammet 1974 fanns två versioner: dels vanliga K70 som var helt oförändrad, dels K70 LS med strålkastarrengöring, starkare motor och dubbla halogenstrålkastare. LS fick också nya säkerhetsratten från 412 och sekundvisare i klockan. Dessutom gick den att beställa med sportstolar och sportfälgar.
I december 1974 lades produktionen ner. Passaten stod på tur.

Lagerort och visningsinfo

Välkomna på visning enligt nedan:
·     Fredagen den 14 september kl 11-18
·     Lördagen den 15 september kl 11-18
·     Torsdagen den 20 september kl 11-18

Visningsadress: Gjuterivägen 25, 697 32 Pålsboda

Hämtning

Hämtning/utleverans sker efter tidsbokning. Under vecka 39 håller museumet öppet för hämtning fredag-söndag (28-30 september). Vänligen boka tid genom att ringa till kundtjänst på 0723-705928.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.
Enklare hjälp vid hämtning kan erbjudas i mån av tid

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har objekten ingått i Holmgrens Volkswagenmuseum och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG