Visa alla bilder

Volkswagen Export Sveriges äldsta Folkvagn! — 1948

En av världens äldsta – dessutom såld ny i Sverige. En unik bil renoverad till utställningsskick – därefter flerfaldig prisvinnare!

Michael Luft
Värderingsman
Skicka meddelande
Frans Johansson
Värderingsman
Skicka meddelande

"Sveriges äldsta och dessutom bland de finaste. Alla detaljer och ytor är korrekta. Fungerar perfekt. Prisvinnare vid många internationella Volkswagenträffar."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
1 350 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
10886
PÅLSBODA
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
1 200 - 1 400 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Michael Luft
Förordnad värderingsman
Skicka meddelande
Frans Johansson
Värderingsman
Skicka meddelande

"Sveriges äldsta och dessutom bland de finaste. Alla detaljer och ytor är korrekta. Fungerar perfekt. Prisvinnare vid många internationella Volkswagenträffar."

Skickbedömning (Betyg 1-5)

5
Skick tekniskt
4
Skick interiör
5
Skick exteriör
5
Skick helhet

Beskrivning

Denna Folkvagn tillverkades den sjunde december 1948 och är av de 55 bilar som under våren 1949 togs till Sverige av generalagenten Scania-Vabis. Den här bilen köptes till Försvarets Materielverk som en av tolv – och nyttjades sedan vid Arméns jägarskola i Kiruna. Bilen hamnade därefter på Infanteriet i Stockholm där den tjänstgjorde till 1956 och sedan bytte ägare. Efter några olika ägare i Stockholmsområdet hamnade den på legendariska Eda bilskrot men räddades 1975 av en Folkvagnsentusiast, som insett det unika. Detta är sannolikt den enda av överlevaren från den första leveransen till Sverige.
När nuvarande ägaren köpte bilen 1991 var den fortfarande orenoverad, med originalmotorn fortfarande på plats. Efter sex års samlande av delar påbörjades renoveringen och i slutet av 1998 var den klar.
Detta är en så kallad exportmodell – Folkvagnarna som tillverkades mellan 1947 och juni 1949 och som gick på export fick bland annat kromade stötfångare, handtag, lyktsargar och kapslar. Den riktiga exportmodellen med bland annat lister på sidorna och emblem på huven kom dock året efter.
Under året 1949 gjordes en mängd konstruktionsförändringar, vilket gör denna vagn mer lik ursprungsmodellen från 1938 än med en senare från 1950.
Vagnen var från fabrik lackerad med cellulosabaserad så kallad Nitrolack – ville man få den riktigt bland var man tvungen att polera.
Renoverad för 20 år sedan till utställningsskick. Originalklädsel i toppskick. Enda anmärkning är en lagning i tyget på ett säte.

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1948/1948 
  • Första registreringsdatum
    1998-09-30 
  • Mätarställning
    1965,3mil 
  • Regnr
    MRP002 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Kw / hk
    18 / 24 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Färg
    Svart 
  • Klädsel
     
  • Chassinummer
    1090780 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt: Betyg 5

    Helt genomgången, går jättebra. Körd till Paris och tillbaka för ett par år sedan, utan problem.

  • Skick interiör: Betyg 4

    Inredning i originalutförande och rätt tygklädsel

  • Skick exteriör: Betyg 5

    Lika fin undertill som ovanpå, inga anmärkningar.

  • Skick helhet: Betyg 5

    Sveriges finaste spiltbubbla

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus Itrafik 1998-10-05 (Konvert)
Ursprungsbesiktning 1998-09-30 (regbes)
Datum i trafik 1:a gång 1998-10-05(490406)
Besiktningsperiod -
Senast godk besiktning 1998-09-30
Körförbud Nej
Skattebefriad Ja
Antal ägare 1

Fakta om modellen

Den 10 juni 1948 undertecknade Volkswagen kontraktet med Scania-Vabis som svensk generalagent.
Sex månader senare påbörjades leveranserna av de första 55 bilarna – varav 12 köptes av försvaret.
I första leveransen ingick också de fyra första provbilarna som testades mycket hårt. Övriga levererades först modellåret efter, då ytterligare 375 stycken togs in.
Dessa tidiga -48:or hade mest detaljer gemensamt med ursprungsmodellen som visades redan 1937. Året efter, 1949 kom stora modellförändringar som navkapslar med mindre emblem, ny inre backspegel och tvåekrad ratt, ny kopplingslamell, heltäckande gummimatta och cylindrar gjutna med högre fosforhalt med mera.
Volkswagens historia kan spåras ända tillbaka till 1898 då österikiske ingenjören Ferdinand Porsche fick sitt första jobb, hos automobilbyggaren Jacob Lohner & Co i Wien. 1934 överlämnade Porsche sedan sin programförklaring och skisser på en tysk folkbil till tyska regeringen – vilket blev startpunkten för världens mest producerade bil – som sedermera kom att byggas i hela 23 miljoner exemplar!
Visionen var en liten bil med luftkyld motor bak och plats för fyra personer – dessutom billig att köpa och sköta om. Dessutom skulle den kunna nå 100 km/h och klara stigningar på runt 30 procent.

OBS! Läs mycket mer ingående om hur bilen är renoverad om du ändrar till engelsk text på detta objekt.

Lagerort och visningsinfo

Välkomna på visning enligt nedan:
·     Fredagen den 14 september kl 11-18
·     Lördagen den 15 september kl 11-18
·     Torsdagen den 20 september kl 11-18

Visningsadress: Gjuterivägen 25, 697 32 Pålsboda

Hämtning

Hämtning/utleverans sker efter tidsbokning. Under vecka 39 håller museumet öppet för hämtning fredag-söndag (28-30 september). Vänligen boka tid genom att ringa till kundtjänst på 0723-705928.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.
Enklare hjälp vid hämtning kan erbjudas i mån av tid

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har objekten ingått i Holmgrens Volkswagenmuseum och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG