Visa alla bilder
Visa film

Porsche 911T 2,2l (6-cyl.) — 1970

Tidig 911 i välvårdat originalskick. En tight bil att köra – och känns riktigt bra i både motor och låda. Har gått 107649 miles vilket motsvarar strax över 17000 svenska mil.

Michael Luft
Värderingsman
Skicka meddelande
Jan Byström
Värderingsman
Skicka meddelande

"Orenoverade 911:or är ovanliga. Har rullat i torrt klimat – och med en ny lack blir denna T i samlarskick."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
510 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
10688
GÖTEBORG
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
590 - 690 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Michael Luft
Förordnad värderingsman
Skicka meddelande
Jan Byström
Värderingsman
Skicka meddelande

"Orenoverade 911:or är ovanliga. Har rullat i torrt klimat – och med en ny lack blir denna T i samlarskick."

Beskrivning

En 911T i genuint orenoverat originalskick. Både inredning och lack bär spår av användning men helhetsintrycket är fortfarande mycket gott. Stolar och baksäte kan vara omklädda och eventuellt är även mattsatsen ny. I övrigt känns inredningen original. Lacken omlackerad för 30 år sedan och bär spår av normalt användande med bättringar på vissa ställen.
Det här är en tight bil att köra som känns riktigt bra i både motor och låda. Den här tidiga 911:an som är intagen från USA våren 2017 och är en modell med 6 cyl motor på 125 hkr. Bilen kommer med rätt 6Jx15 Fuchs-fälgar och är trevlig att köra.
Har rullat i södra Kalifornien och Washington och aldrig varit rostskadad. Fint mycket välvårdat bruksskick.
Har gått 107649 miles vilket motsvarar strax över 17000 svenska mil

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1970/1970 
  • Första registreringsdatum
    2018-01-18 
  • Avläst mätarställning
    07649 miles 
  • Regnr
    YLG138 
  • Chassinummer
    9110121388 
  • Kw / hk
    92 / 125 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    4-vxl 
  • Klädsel
    Konstläder 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Går jättefint i motor, bromsar och växellåda. Lite oljesöl under, vanligt på dessa motorer.

  • Skick interiör:

    Fin välvårdat orginalinredning.

  • Skick exteriör:

    Fint allmänskick. Höger sida bär spår av en bättrad mindre parkeringsskada, delvis ojämn lack. Hela bilen har en äldre omlackering i originalkulör. Små märken och reaktioner under lacken finns på grund av solblekning och att den rullat i varmt klimat. Skav på främre stötfångare vänster fram och skärmkant vänster bak finns.

  • Skick helhet:

    Fint patinerad orörd tidig 911:a.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus Avst 2018-01-18
Ursprungsbesiktning 2018-01-18 (regbes)
Datum i trafik 1:a gång (700101)
Besiktningsperiod - 2020-01-31
Senast godk besiktning 2018-01-18
Körförbud Nej
Skattebefriad Ja

Fakta om modellen

Porsche 911 togs fram som ersättare till 356 och premiären skedde på Frankfurt Motor Show 1964 Från början var tanken att den skulle heta Porsche 901 efter sitt interna nummer men Peugeot som i Frankrike hade egenrätt till tresiffriga kombinationer med en nolla i mitten protesterade. Så istället blev det 911. Mekaniskt höll Porsche kvar vid sitt tidigare recept med luftkyld boxermotor bak. Utseendet var i sin tur skapat av Ferdinand ”Butzy” Porsche, son till grundaren Ferdinand Porsche.
1967 var ett märkesår för 911, med introduktionen av den starkare S-versionen, premiär för de så klassiska Fuchs-fälgarna och Targamodellen. Det var också året när den nya ingångsmodellen 911T med 110 hk lanserades – vilket gjorde 911E till mittenmodellen. För att kompicera det hela var USA-modellen T en E med avgasrening, därav 125 hk istället för 140 hk.
I september 1969 förstorades sedan boxersexan till 2,2 liter och 1973 integrerades stötfångarna för att möta de amerikanska lagkraven.
Efter ett antal utvecklingssteg gick den ursprungliga 911-serien i graven 1989 och oavsett årsmodell är Porsche 911 idag en av bilvärldens mest populära klassiker. För många är dock de tidiga bilarna i grundformen som denna bil har de absolut vackraste.

Lagerort och visningsinfo

Välkomna på visning enligt nedan:
·     Torsdag 20 oktober kl. 15:00 till 19:00


Visningsadress: Göteborg, Agnesbergsvägen 28, 424 38 Agnesberg

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till kundtjänst på 0723-705928.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning. Hämtning skall ske senast 14 dagar efter auktionsdagen, därefter debiteras 100 kr/dag i garageavgift om inte annat överenskommits.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG