Visa alla bilder

1500S Rallybil Notchback — 1965

Fin Typ 3 rallybil som är rak och fin i plåten. Mängder av godis som Porsche 356-fälgar, Halda Speedpilot och Marschal taksökare.

Frans Johansson
Värderingsman
Skicka meddelande

"Byggd som rallybil på 1980-talet, med störtbåge och mängder med annan fin utrustning. Lite körd och på museum sedan 1988."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
100 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
10881
PÅLSBODA
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
140 - 180 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Frans Johansson
Värderingsman
Skicka meddelande

"Byggd som rallybil på 1980-talet, med störtbåge och mängder med annan fin utrustning. Lite körd och på museum sedan 1988."

Beskrivning

Troligen byggd av Ola Larsson i mitten av 1980-talet, och enligt ägaren troligen en Grupp 1-bil med lätt trimmad motor. Inga appendixpapper. Välutrustad med störtbur, moderna sportstolar med fyrpunktsbälten, Halda Speedpilot, Marschal taksökare. Eberspächer och Porsche 356-fälgar. Rak och fin i plåten och inga skador, men det saknas en tröskellist på vänster sida.
Tävlade bland annat i Bergslagsrallyt 1987. Senast godkänd på bilprovningen 1990. Kom till museet 1993 från Volkswagensamlingen i Borås. Endast motionskörd då och då sedan dess. Björn Waldegård och många andra rallystjärnor började sina framgångsrika rallybanor i en 1500S!

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1965/1965 
  • Första registreringsdatum
    1965-04-21 
  • Avläst mätarställning
    6856mil 
  • Regnr
    CJM924 
  • Chassinummer
    315080317 
  • Kw / hk
    40 / 54 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
     
  • Färg
    ljusblå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Stått länge, behöver därför service och bromskoll men i övrigt ok.

  • Skick interiör:

  • Skick exteriör:

    Mkt fint skick

  • Skick helhet:

    Ovanligt fin

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus Avst 1990-08-21
Ursprungsbesiktning 1965-04-21 (typbes)
Datum i trafik 1:a gång 1965-04-21
Besiktningsperiod - 1991-06-30
Senast godk besiktning 1990-05-18
Skattebefriad Ja
Antal ägare 8

Fakta om modellen

Redan 1949 körde en Folkvagn hem första segern i en svensk biltävling. Mycket satt i tillförlitligheten. Till Monte Carlo-rallyt 1964 kom Volkswagen med två Volkswagen 1500 Typ 3 där de kom etta och tvåa i sin klass. Harry Sputnik Källström stod för en fin skräll i brittiska RAC-rallyt 1962, när han i en 1500S kom tvåa efter Tom Trana i en Volvo, men före Erik Carlsson på taket i Saab.
Året därpå tog Volkswagen alla medaljer i T-SM med hjälp av Harry Källström, Berndt Jansson och Bertil Söderström. Någon mer svit med guld, silver och brons blev det inte men i Roslagen hade en ung Björn Waldegård börjat tävla i sin första rallybil – en begagnad 1500. En vecka efter köpet vann han Rally Bore efter att otippat ha slagit Bengt Söderströms heta Cortina. 1965 blev han trea i Svenska Rallyt i samma bil.
Volkswagen 1500 Typ 3 presenterades som ny bil i augusti 1961. Efter framgångarna med Typ 1 ville Volkswagen utöka modellprogrammet med en något större bil. Grundkonstruktionen med luftkyld boxermotor monterad längst bak behölls, men Typ 3 fick lite större utrymmen och var också mer bekväm att åka i.

Lagerort och visningsinfo

Välkomna på visning enligt nedan:
·     Fredagen den 14 september kl 11-18
·     Lördagen den 15 september kl 11-18
·     Torsdagen den 20 september kl 11-18

Visningsadress: Gjuterivägen 25, 697 32 Pålsboda

Hämtning

Hämtning/utleverans sker efter tidsbokning. Under vecka 39 håller museumet öppet för hämtning fredag-söndag (28-30 september). Vänligen boka tid genom att ringa till kundtjänst på 0723-705928.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.
Enklare hjälp vid hämtning kan erbjudas i mån av tid

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har objekten ingått i Holmgrens Volkswagenmuseum och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG