Visa alla bilder

Packard Brandbil 6-cyl — 1924

En ståtlig Packard som är ombyggd brandbil. Behöver teknisk genomgång

Frans Johansson
Värderingsman
Skicka meddelande

"Ett relativt komplett objekt som ser bra ut, bör inte kräva alltför mycket arbete för att bli redo för veteranbilsrallyn."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
170 500SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
10641
GÖTEBORG
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
70 - 115 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Frans Johansson
Värderingsman
Skicka meddelande

"Ett relativt komplett objekt som ser bra ut, bör inte kräva alltför mycket arbete för att bli redo för veteranbilsrallyn."

Beskrivning

En amerikansk Packard som byggts om tidigt som tjänstgjort som brandbil här i Sverige. Detta är en orenoverad originalbil som stått still länge. Bilen behöver en del omsorg både exteriört och interiört och ska ses som ett komplett bra renoveringsobjekt med tidstypisk brandutrustning kvar på flaket.
I början av 1900-talet var Packard stora på exportmarknaden och en del bilar hamnade i Sverige. I USA var man även stora på lastbilsmarknaden men tillverkningen av tunga fordon lades ner redan under 1920-talet.
Bilen har nu trillat ur registret men det finns en tidigare registreringsplåt som bör underlätta vid en ny ursprungsbesiktning.
Denna bil kommer ursprungligen från det numera nedlagda bilmuseet i Gillstad utanför Lidköping där den stod fram tills i början av 2000-talet.

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1924 
  • Första registreringsdatum
     
  • Avläst mätarställning
  • Regnr
    P1024 
  • Chassinummer
    163549 
  • Kw / hk
    85 / 114 
  • Drivmedel
     
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
     
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Ej startad. Ytrost och smutsigt i motorrum. Slitet elsystem och tuta. Oljefukt bakaxel, motor och växellåda. Tanklock saknas.

  • Skick interiör:

    Delvis trasig invändig klädsel, innertak löst vänster sida, spruckna säten. Ytrost på instrumentpanel, ratt, knappar, reglage och växelspak.

  • Skick exteriör:

    Större skada vänster bakskärm. Sprucken höger bakskärm. Lacksläpp och flagor. Trasiga och torra gummilistor runt rutor och dörrar. Olika typ av strålkastare fram. Insats lös vänster bakljus, höger bakljus saknas. Däck 60 procent, torrsprickor. Ett av två reservhjul finns.

  • Skick helhet:

    Slitet bruksskick, orenoverad. Verkar komplett. Mycket brandutrusning finns på flaket.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

OBS! Detta objekt säljs exekutivt för konkursförvaltare. Här gäller inte konsumentköplagens regler, utan objektet säljs i befintligt skick som det står. (= samma regler som när Kronofogden säljer).

Oreggad men gamla numret finns.

Ägarens kommentar

Packard 6 cyl 1928, Hp 85. Converted 1936 to Fire engine. Old registration no O 495. Complete and in good condition but not started by us

Fakta om modellen

Packard var bara ett av många amerikanska märken som startade sin biltillverkning i slutet av 1800-talet. Men bröderna Packard fick snart rykte om sig att bygga lyxiga bilar med hög kvalitet och på 1920-talet exporterade Packard fler bilar än någon av de andra tillverkarna i samma klass.
I början av 1900-talet producerade Packard över 40 000 lastbilar men när personbilen Single Six 1922 presenterades, slutade det med att den tog allt mer av produktionsresurserna och lastbilstillverkningen lades sedermera ner.

Lagerort och visningsinfo

Köpare som har registrerat ett konto på Bilweb Auctions är välkomna på visning enligt nedan:
·     Söndag 29 april kl. 12:00 till 17:00
·     Tisdag 1 maj kl. 12:00 till 17:00
·     Torsdag 3 maj kl. 14:00 till 19:00


Visningsadress: Göteborg, Agnesbergsvägen 28, 424 38 Agnesberg

Hämtning

Våra öppettider i Göteborg (Agnesberg) för hämtning är följande:
·     Alla vardagar 11:00-17:00
·     Torsdag 10 maj 11:00-17:00
För hämtning av fordon vill vi att ni bokar tid genom att ringa till kundtjänst på 0723-705928.
OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG