Visa alla bilder

Opel Commodore GS/E — 1977

Väcker succé vart man kommer. 1970-talets drömbil för många. En tysk muskelbil.

Michael Luft
Värderingsman
Skicka E-post meddelande
Krister Cervin
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"Riktigt läcker toppmodell i Opelfamiljen med alla options kvar. I toppskick både på utsidan och insidan."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
131 500SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
10838
OLOFSTRÖM
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Opel Commodore?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Michael Luft
Förordnad värderingsman museum och samlare
Skicka E-post meddelande
Krister Cervin
Förordnad värderingsman
Skicka E-post meddelande

"Riktigt läcker toppmodell i Opelfamiljen med alla options kvar. I toppskick både på utsidan och insidan."

Beskrivning

Bilen köptes 2016 och plockades ner för noggrann genomgång och lackering i originalkulör, inget är svetsat endast framskärmarna är bytta. Ägarhistoriken är känd och bilen har rullat garanterade 132000 km. Klädsel och inredning är original. Drivlinan är den raka 2,8 liters sexan på 155 hk med automat. Bilen är besiktigad och går mycket fint.
Lite historik: Denna Commodore köptes ny i Ljungby 1977 och brukades av en ägare till 1983, då den köptes av Konrad Gustafsson i Svängsta. Bilen ställdes av någon gång 96-97 ståendes i ett torrt och fint garage. Tidigt under 2016 köpte nuvarande pedantiska ägare (är bekant till Konrad) bilen och plockade ut inredning för rengöring, renoverade bromsar, bytte slangar och servade motor och växellåda. Skärmarna byttes och bilen lackerades i original kulör och originalklädseln monterades tillbaka.
Ingen svetsning behövdes, motorrummet är i rengjort originalskick ej lackerat. Mätarställningen och att bilen ej varit krockad garanteras av säljaren.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1977/1977 
  • Första registreringsdatum
    1977-09-06 
  • Avläst mätarställning
    13222mil 
  • Kw / hk
    114 / 153 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Velour 
  • Färg
    Flerfärgad 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    originalutförande, allt fungerar mycket bra.

  • Skick interiör:

    Mycket fräsch, obetydligt spår av slitage.

  • Skick exteriör:

    Toppskick.

  • Skick helhet:

    Samlarskick – utställningsskick.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus Itrafik 2017-02-18
Ursprungsbesiktning 1977-09-06 (typbes)
Datum i trafik 1:a gång 1977-10-05
Besiktningsperiod - 2019-04-30
Senast godk besiktning 2017-04-03
Skattebefriad Ja
Antal ägare 6

Ägarens kommentar

Så mycket 1970-tal, med färgen, vinyltaket, inredningen och detaljarbetet. Mycket läcker och supersällsynt idag.

Fakta om modellen

Opel Commodore tillverkades mellan 1967 och 1982. Detta var den sexcylindriga lyxigare versionen av Rekord med raka sexor från 2,2 till 2,8 liter med fyrväxlad manuell som standard och treväxlad automat som tillval. Commodore B som lanserades 1972 var baserad på Rekord D och precis som med den tidigare modellen fanns den som 2500S, 2500, 2800 GS och 2800 GS/E. Tillverkningen uppgick till 140 827 exemplar.


Så här skrev Car Throttle.com:
Opel - Opel Commodore GS/E - The German Muscle-ish Car.
Opels didn’t quite have the reputation of building cars that were really quick, or exciting by any means. Anyway, the Opel executive committee had one simple solution. They simply said “We want to drive on the left lane again”, and born was the Commodore GS/E.
The carburettors were thrown out in favour of a Bosch D-Jetronic. Performance gains
The D-Jetronic was installed onto the 2.5 litre engine and without any modifications done to the engine, the power was instantly upped by 20 bhp, making it more powerful than the larger 2.8 litre engine. The fuel injected engine, named 2500 E, now pushed 150 bhp at 5800 rpm and 196 Nm at 4500 rpm with an unchanged compression ratio of 9.5:1.
The official advert for the car from 1970:
150 bhp at your right foot ... power to kick you ahead. Acceleration that pushes you into the seats. Six cylinders that receive their fuel served electonically. An engine that doesn't let a single octane go waste. GS/E: a lurking grumble in the two exhaust tubes.

150 bhp don’t sound alot today, but to put it into perspective, you need to see what other sports cars had under the bonnet. The Porsche 911 was 10 bhp weaker - and twice as expensive. 0-100 km/h was achieved in 9.5 seconds, a similar value as a contemporary Porsche 911. The top speed of 192 km/h was just shy of the magical 200 mark.
Well, calling it a true muscle car would perhaps upset a number of people, hence the title. The engine after all was lacking two cylinders to consider it a muscle car after all. But it’s one of the closest to a true American muscle car Opel ever sold - dirt cheap chassis and body from the high-volume production, a more powerful engine, some go-faster stripes and the performance to back it up. And, most importantly, the ability to outrun sports cars for a fraction of the price. Opel actually did sell a couple of cars with the General Motors smallblock V8 (Kapitän, Admiral, Diplomat), but these were luxury barges and way too expensive to be considered muscle cars.
So that’s pretty much it. A performance car that gives sports car a run for its money. Dear Opel, please do that again.

Lagerort och visningsinfo

Visas på Olofströms bilmuseum efter bokning på tel: 0706 340000

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till kundtjänst på 0723-705928.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske innan hämtning.
När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG