Visa alla bilder
Visa film

Austin-Healey Sprite Mk1 Frogeye — 1959

Norrlands-Sprite som har levt hela sitt liv uppe i norr med mycket vila de senaste decennierna.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Trevlig Frogeye med några små snedsteg från originalet, men som i sig är del av en fin proveniens."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
130 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
13501
YTTERÅN, NÄLDEN
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Austin-Healey Sprite Mk1?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Trevlig Frogeye med några små snedsteg från originalet, men som i sig är del av en fin proveniens."

Beskrivning

Den här bilen såldes enligt den nuvarande ägaren ny i Dorotea-trakten, där han själv också köpte den för över 40 år se'n. Han har drivit ett taxi- och sjuktransportföretag i Dorotea och senare även i Ytterån utanför Österund efter en flytt söderut. För en sådan företagare blir det många mil på norrländska vägar dygnet runt och året runt. Då är det inte bilkörning som primärt står på schemat när det är fritid, dessutom är säsongen för små öppna sportbilar med i bästa fall ett väderskydd är inte heller så lång i norra Norrland. Därför har den lilla vita sportbilen inte har rullat mer än några hundra mil på 40 år. Men den nuvarande ägaren har ändå låtit en yrkesskola lackera om bilen och en lokal möbeltapetsör göra inredningen. Lite utanför ett strikt originaltänk, men man kan också se det som en trevlig lokal tolkning.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1959/1959 
  • Första registreringsdatum
    1972-10-10 
  • Avläst mätarställning
    82106 km 
  • Kw / hk
    35 / 48 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Vinyl 
  • Färg
    Vit 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motorn startar lätt och lådan känns så exakt som bara en-spak-rätt-ner-kuggarna låda kan göra. I övrigt är bromsar och hjulupphängningar i ett fräscht och fint fungerande skick.

  • Skick interiör:

    Omklädd interiör, inte original, men ett liknande material. Någon extra mätare, egen växelspaksknopp och några extra knappar. Så som det ofta blev när bilen brukades på den tiden när den var en nyare begagnad bil.

  • Skick exteriör:

    Omlackerad för några år se'n, några småbubblor vid klassiska ställen som nedre delen av A-stolparna och lite i överkant där bakskärmen möter karossen. Och huven är original plåthuv, värt att notera.

  • Skick helhet:

    I grunden en fin Frogeye med några egna tolkningar, men som egentligen klarar sig med att helt enkelt vara sig själv, som det delvis heter i en reklamtext för ett ljust och smaklöst norrländskt öl. Den här lilla snövita sportbilen med den säregna uppsynen är däremot något helt annat än smaklös. Mer körglädje med 48 hästar än så här är svår att finna.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2019-09-24
Ursprungsbesiktning: 1972-10-10 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1972-10-10
Senast godkända besiktning: 1990-06-20
Besiktigad tom: - 1992-06-30
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Ja
Antal ägare: 5

Lagerort och visningsinfo

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Peter Sundfeldt
+46 0705-38 80 22
peter@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2021-05-06.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG