Visa alla bilder

Volvo PV 444 Custom (luftfjädring) B18 — 1947

Jättefin påkostad 1990-tals renovering och smakfull uppdatering av Volvos första PV-modell. Alla sällsynta detaljer kvar. Ej helt färdigbyggd. Mycket hög finish på allt.

Michael Luft
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"Motor och växellåda samt kylare med, mera ej monterat. Bilen stått undanställd i varmgarage sedan 1996 så den behöver en teknisk genomgång samt montering av återstående detaljer.
Hela bilen har varit plåtren och epoxigrundad före lack."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
90 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
11816
GRUMS
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo PV 444 Custom (luftfjädring)?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Michael Luft
Förordnad värderingsman museum och samlare
Skicka E-post meddelande

"Motor och växellåda samt kylare med, mera ej monterat. Bilen stått undanställd i varmgarage sedan 1996 så den behöver en teknisk genomgång samt montering av återstående detaljer.
Hela bilen har varit plåtren och epoxigrundad före lack."

Beskrivning

Ägaren som är pappersbruks-tekniker köpte bilen i mitten av 1990-talet för att bygga sin drömbil. Till grunden låg en förhållandevis orörd PV från första försäljningsåret 1947, som bara rullat 3009 mil i Skövde och sedan blivit undanställd från 1960-talet fram till 1990.
Alla handlingar finns sedan bilen var ny, (bilen var först tjänstebil på volvo-skövdeverken enligt ursprungligt reg-bevis). Få ägare och bilen har varit nästintill rostfri. Nu i jättefint försiktigt custom utförande med hög finish på lack och alla detaljer. (Utställningsskick).
Tonade rutor specialbeställda. Luftfjädring och ställbara stötdämpare monterade men kompressor och styrning till fjädringen behöver kompletteras
Unikt tillfälle att förvärva en special-Volvo där det mesta är gjort, med mycket smakfullt och fräscht resultat. Mycket nya delar på bilen. Modernare B18 motor och 4 växlad växellåda, från en skrotad 1963 års lågmils militärbil.
Det viktigaste som saknas är huvudbromscylinder och bromsrör, kardan och avgassystem samt eldragning till framlampor. Likaså är bilen oregistrerad, då den stått undansställd i mer än 50 år, men det ursprungliga regbeviset finns som underlag för ny inregistrering.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1947/1947 
  • Första registreringsdatum
     
  • Avläst mätarställning
    30090 km 
  • Kw / hk
    62 / 85 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Ylletyg 
  • Färg
    Creme´ 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motor och kyl mm ej monterat efter lack. Fint skick på allt.

  • Skick interiör:

    Absolut topppskick, smakfulla detaljer och färgsättning.

  • Skick exteriör:

    Bästa skick, inga skavanker.

  • Skick helhet:

    Blir en fantastisk fin bil när den blir klar. Bästa skick på allt så som den står nu.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Har fallit ur bilregistret men underlag för ny inregistrering följer med. Köparen får själv ombesörja detta genom ursprungskontroll och registreringsbesiktning.
Eftersom modifieringarna till största delen är utseendemässiga bör det gå utan registrering som ombyggt fordon. Detta får dock köparen själv undersöka.

Fakta om modellen

Nya Volvo PV (444) premiärvisades i Stockholm redan 1944, men produktionen och de första leveranserna kom igång först 1947 på grund av kriget.
Detta är en av de första PV bilarna från första halvåret. Har rullat som tjänstebil hos Volvo Skövdeverken. Säkerligen tjänstebil för någon av de högsta direktörerna, då det bara var dessa som hade sådana här förmåner vid denna tid.

Fick utmärkelser i bland annat USA för sina fina former och design när den kom.

Lagerort och visningsinfo

Endast bokad visning
För visning av fordonet kontakta ägaren direkt.
Telefon: +46 764 70 91 05

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till vår kundtjänst på
031 - 933 331 eller maila till info@bilwebauctions.se
Hämtning skall ske senast fredagen den 24:e maj. 

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG