Visa alla bilder
Visa film

Volvo Caresto V8 Speedster 4,4 — 2008

Innovativ tolkning av Hot Rod-begreppet med en nordisk designfeeling. En av världens absolut finaste och mest väbyggda rods med modern teknik.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Prisvinnande hantverk och mycket genomtänkta konstruktioner. Ett bilkonsthantverk av internationell klass och kaliber. Fullt användbar och hög kvalitet i alla detaljer."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
700 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
11640
GANTOFTA
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo Caresto V8 Speedster?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Prisvinnande hantverk och mycket genomtänkta konstruktioner. Ett bilkonsthantverk av internationell klass och kaliber. Fullt användbar och hög kvalitet i alla detaljer."

Beskrivning

Välkänd och omskriven specialbil av den flerfaldigt belönade bil-byggaren Leif Tufvesson. Caresto Speedster har en föregångare i Tufvessons tidigare T6 Roadster, också den baserad på en drivlina från Volvo, men med den raka turbosexan (Blev utnämnd Hot-Rod of the Year på Sema show i USA).
Speedsterns mittmonterade drivlina kommer från Volvo XC90 V8 (och S80 V8), det vill säga en för Volvo särskilt Yamaha-konstruerad V8-motor som även användes i Volvos tävlingsbilar i Australiens V8 Supercars Series.
Nuvarande ägaren har varit med i bakgrunden genom byggtiden och har använt bilen i trafik, med stor glädje, under drygt tio års tid. Motorn har gått 3150 mil, och bilen 1594 mil se'n den första registreringen när bilen var färdig. All dokumentation medföljer bilen. Även byggbilder.
Och det är värt att poängtera, den här bilen är besiktigad och fullt körklar.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    2008/2008 
  • Första registreringsdatum
    2008-06-19 
  • Avläst mätarställning
    31496 km  
  • Kw / hk
    232 / 340 
  • Drivmedel
    E85 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Helläder 
  • Färg
    Orange 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Känns och går som en ny bil.

  • Skick interiör:

    Utställningsskick.

  • Skick exteriör:

    Kaross, lack, sufflett och glas utan några anmärkningar.

  • Skick helhet:

    Inga anmärkningar, ett genomgående fint samlarskick ner på detaljnivå.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2018-10-15
Ursprungsbesiktning: 2008-06-16 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2008-06-24
Besiktigad tom: 2019-06-30
Senast godkända besiktning: 2018-04-30
Körförbud: Nej
Skattebefriad: Nej
Årsskatt: 2890 SEK
Antal ägare: 1

Fakta om modellen

Leif Tufvessons genombrott som bilkonstruktör och bilkonsthantverkare kom med Volvo T6 Roadster som blev utnämnd till The Hot Rod of the Year 2004 i USA. Som en naturlig fortsättning skapades knappt två år senare Caresto V8 Speedster och en likadan systerbil.
Tufvesson har en bakgrund från Volvos utvecklingsavdelning och därifrån värvades han till Koeningsegg där han jobbade i sex år. Sedan 2004 driver han sitt eget företag, Caresto och har fortsatt med att leverera ett stort antal prisvinnare och unika samlarbilar genom åren. Tufvesson har alltid haft en förkärlek till Volvo och med tanke på byggkostnader, nedlagd tid och kvalitét i världsklass så är hans bilar idag eftertraktade samlarobjekt bland bilentusiaster över hela världen.

Lagerort och visningsinfo

Endast bokad visning
För visning av fordonet kontakta handläggare Peter Sundfeldt
Mail: peter.sundfeldt@bilwebauctions.se
Telefon: +46 705 38 80 22

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till Peter Sundfeldt på telefon +46 705 38 80 22 eller maila till peter.sundfeldt@bilwebauctions.se
Hämtning skall ske senast fredagen den 24:e maj. 

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG