Visa alla bilder
Visa film

Volvo 480 Turbo — 1988

Volvos tuffa 80-tals sportcoupé med mycket nytänkande och turbomotor utvecklad i samarbete med Porsche. Idag sällsynt samlarbil med kultstatus i Holland och England. Fint exemplar.

Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Denna bil är förhållandevis lite körd och fungerar fint. Har gått i Norrbotten vilket gör att karossen är ovanligt fin. Till största delen originallack."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
31 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
11644
BORÅS
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo 480?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Denna bil är förhållandevis lite körd och fungerar fint. Har gått i Norrbotten vilket gör att karossen är ovanligt fin. Till största delen originallack."

Beskrivning

Volvos tuffa sportcoupé som kom i slutet av det glada 80-talet. Modellen blev mycket populär yuppiebil i England, Tyskland och Holland som ny. I hemlandet Sverige föredrog man däremot gamla trotjänaremodeller som 240 och 740 vilket förklarar varför denna bil idag är mycket ovanlig. Detta exemplar är i fint skick och med låga mil.

Bilen har gått i trakten av Luleå sedan ny, med samma ägare från 1992 till 2014. Den har alltid stått i garage och knappt körd på vintern. Sommaren 2018 köptes den av en Volvoentusiast som arbetar på Teknikens Värld och har använts vid ett par reportageresor. i Teknikens Världs Klassiska bilar från hösten 2018 kan man läsa om resan från Luleå till Göteborg. Motorn känns pigg och bilen ligger bra på vägen. Den är kul att köra. Karossen har till största delen originallack. Bakre del under sidolist är fint omlackerad. Inredningen är välvårdad.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1988/1988 
  • Första registreringsdatum
    1989-07-29 
  • Avläst mätarställning
    146000 km 
  • Kw / hk
    88 / 120 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Velour 
  • Färg
    Vit 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Fungerar bra.

  • Skick interiör:

    Fin och välhållen.

  • Skick exteriör:

    Välhållet bruksskick, normalt med stenskott och några smårepor.

  • Skick helhet:

    Bra helhetsintryck.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2019-01-12
Ursprungsbesiktning: 1988-10-03 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1989-07-29
Besiktigad tom: 2019-06-30
Senast godkända besiktning: 2017-07-12
Körförbud: Nej
Skattebefriad: Ja
Årsskatt: -
Antal ägare: 5

Fakta om modellen

På Genèvesalongen 1986 presenterade Volvo Personvagnar sin allra första framhjulsdrivna bil. 480-serien var en sportig GT-liknande bil där tekniken delvis delades med Renault men Volvo hade tagit hjälp av Porsches externa utvecklingsavdelning när det gällde exempelvis motorkonstruktionen.
Designmässigt anses 480 som en milstolpe med sin flacka låga profil, uppfällbara strålkastare samt helglasade baklucka som lånat form och funktion från legendariska 1800 ES (1972-73).
 
Interiören var lika avantgarde som exteriören. För formspråket stod engelsmannen Peter Horburys designteam, Horbury blev senare Volvos designchef efter legendaren Jan Wilsgaard. Hela instrumentbrädan var inspirerad av cockpiten hos ett jaktflygplan och baksätet var utformat med två separata fåtöljer – Volvo 480 är en äkta 2+2.
 
Motormässigt fanns 480 ES till en början med 1,7-liters sugmotor på 109 hästkrafter men Turbo-modellen (debut 1988) fick elva extra hästkrafter, totalt 120 hk. Bättre var att vridmomentet förbättrades, 480 Turbo har betydligt bättre körbarhet och passar den sportiga 480-modellen allra bäst. Designmässigt skiljer Turbo-versionen ut sig genom färganpassade stötfångare och främre undre frontspoiler. Fler mätare och den funkiga färddatorn med sju individuella steg är standard hos designikonen 480 Turbo. 

Lagerort och visningsinfo

Välkomna på visning hos Gigalube/Bilweb Auctions i Sandared, Borås enligt nedan:
Måndag 6/5 - Onsdag 8/6 kl 09:00 - 15:00

Visningsadress: Domherrevägen 2, 518 32 Sandared

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till Shaun Major på telefon +46 709 72 40 07 eller maila till shaun.major@bilwebauctions.se
Hämtning skall ske senast fredagen den 24:e maj. 

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG