Visa alla bilder

Volvo 242 GT B21E — 1978

Volvos sportigaste bil 1978. Detta exemplar är helt orenoverad och har aldrig varit rostig. Direkt hemkommen från ett skönt liv i soliga Kalifornien. Fint orört exemplar som går bra.

Ted Gryth
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Ovanligt hel, rak och fin kaross, Klarlacken solblekt men bilen komplett, oskadad och nybesiktigad och godkänd. Utrustad som tillval med riktiga GT instrument.
Körd lite drygt 100.000 miles enligt mätaren, vilket motsvarar 17000 mil."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
50 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
11742
OLOFSTRÖM
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo 242 GT?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Ted Gryth
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Ovanligt hel, rak och fin kaross, Klarlacken solblekt men bilen komplett, oskadad och nybesiktigad och godkänd. Utrustad som tillval med riktiga GT instrument.
Körd lite drygt 100.000 miles enligt mätaren, vilket motsvarar 17000 mil."

Beskrivning

Modellen 242 GT togs fram för krävande kunder på Volvos viktigaste marknad i USA. Volvo behövde få en sportigare image efter att 240 blivit utsedd till marknadens säkraste bil. En rad förändringar på chassie, motor, utrustning och inredning gav helt andra och roligare köregenskaper och prestanda. Alla GT-bilar såldes i silver-metallick med matchande grill och dekor samt med svart manchestertyg med röda ränder i inredningen. Också första Volvo modellen med svart innertak och på utsidan svarta detaljer som stötfångare och lister med mera. I Sverige såldes bara knappt 500 bilar detta år och ytterst få finns kvar, på grund av stor körglädje och lågt pris när de blivit några år gamla. Denna bil har ägts av Volvoverkstadsägare i San Diego från 1991 till 2017. Kördes fram till 2001 och ställdes sedan undan tills den hittades av Volvosamlare i Göteborg, som importerade den 2018 och regstrerade in bilen

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1978/1978 
  • Första registreringsdatum
    1978-02-01 
  • Avläst mätarställning
    100069 miles 
  • Kw / hk
    95 / 130 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    velour, original 
  • Färg
    Silver 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Går fint, nybesiktigad, normalt funktionsdugligt bruksskick

  • Skick interiör:

    Solblekt men OK inredning, normalt skick för ålder och miltal

  • Skick exteriör:

    Solblekt kaross och lister men hel och komplett

  • Skick helhet:

    Bra helhetsintryck, bilen funkar bra som den är och tilltalar många men en ny lack hade varit det bästa på sikt. Bra utgångsläge för fin originalrenovering.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2018-12-13 (Förreg)
Ursprungsbesiktning: 2018-12-13 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2019-01-07
Besiktigad tom: 2020-12-31
Senast godkända besiktning: 2019-01-07
Körförbud: Nej
Skattebefriad: Ja
Årsskatt: -
Antal ägare: -

Fakta om modellen

Modellen kom 1978 och såldes bara i två år i Sverige innan den till 1980 ersattes av 240 Turbo.
242 GT var populär i USA och Canada. Där såldes dessa bilar även som årsmodell 1980 och 1981. Sista året, 1981 kunde man i USA och Canada även köpa bilmodellen med svart kulör och röda dekorränder på utsidan samt Turbons fälgar och frontspoiler.
I Sverige ansågs de för dyra, nästan 30% dyrare än en vanlig 242 DL. (Men ändock 20% billigare än 262 Bertone coupe, som hade 10 Hkr mer i sin 6 cyl motor).
242 GT är idag en av den mest sällsynta av Volvo 240 modellerna, som sålts i Sverige.

Lagerort och visningsinfo

Välkomna på visning på Brocenter i Olofström enligt nedan:
- Söndagen den 5:e maj kl.13:00 till 17:00

Visningsadress: Brostugevägen 1, 29342 Olofström

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till Ted Gryth på telefon +46 705 65 67 27 eller maila till ted.gryth@bilwebauctions.se
Hämtning skall ske senast fredagen den 24:e maj. 

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG