Visa alla bilder

Trabant 601 LX 2 cyl 2-takt — 1990

Här kommer en unik Trabant. En av de sista tillverkade 1990.
Bilen har bara rullat 9 mil!

Ted Gryth
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"En orörd bil i nyskick som har förvarats bra. Kan dock vara svårt att få den registreringsbesiktad."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
46 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
11685
OLOFSTRÖM
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Trabant 601 LX?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Ted Gryth
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"En orörd bil i nyskick som har förvarats bra. Kan dock vara svårt att få den registreringsbesiktad."

Beskrivning

Här kommer en unik Trabant. En av de sista tillverkade 1990, från våren 1990. (90 dagar efter Berlinmurens fall) I juni 1990 stängde fabriken efter 33 år av produktion av den bil som Östtysklands mest älskade (och hatade) folkbil.
Detta exemplar är i absolut nyskick och har bara gått 9 mil. Det är exportmodellen (lyxmodellen) som såldes till andra öststater som Tjeckien, Jugoslavien och Turkiet med mera.
Exportmodellen kännetecknas av gladare kulör (standard var gråbeige) extraljus, kromade stötfångare, svarta strålkastar- och grillsarger, nackstöd, brun nylonklädsel (samma material som i nylonstrumpor). Hjulnav utan navkapsel, istället sportig centrumkåpa och mutterskydd i svart plast. Instruktionsboken var dock alltjämt tryckt september 1977 (i dagstidningspapper) för efter detta datum skedde inga detaljförändringar. Praktiskt så, vilket kännetecknade en plan-ekonomi och något att tänka på idag, när utvecklingen av många anses gått för långt åt andra hållet (mångfald utan begränsningar), vilket kräver enorma miljöresurser osv.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1990/1990 
  • Första registreringsdatum
     
  • Avläst mätarställning
    90 km 
  • Kw / hk
    19 / 26 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textil 
  • Färg
    Gul 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Nyskick, endast några slangar i motorrummet har torrsprickor.

  • Skick interiör:

    Som ny.

  • Skick exteriör:

    Inget att anmärka på förutom lite ytrost på fälgar

  • Skick helhet:

    Som ny, dock är den ej registreringsbesiktad vilket kan bli problem då den inte uppfyller vissa krav för årsmodellen.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 1990-07-05 (Förreg)
Ursprungsbesiktning: -
Datum i trafik första gången: -
Besiktigad tom: -
Senast godkända besiktning: -
Körförbud: Nej
Skattebefriad: Ja
Årsskatt: 585 SEK
Antal ägare: -

Fakta om modellen

När muren Berlinmuren föll 1989 öppnades bilmarknaden upp för Östtyskland och den klassiska bilikonen för öst, Trabant – ”Trabi” – blev en verklig samlarbil för övriga världen. Snabbt blev den lilla kompakta siluetten populär i media och bland kändisar.
En bit in på 1990-talet började Volkswagen leverera fyrcylindriga fyrtaktsmotorer från Polo som ersättning för den klassiska tvåtaktsmotorn, men de verkliga Trabi-fansen vill ha sin bil med ”originalmotorn”.
Intressant är att i Östtyskland var det lång väntetid för att kunna köpa sin Trabant, vissa kunder fick köa i upp till 10-15 år! 
Att köra Trabant av senare årsmodell är som en tidsresa bakåt i tiden. Karossen i pressad kompositmaterial (papp/plast) är lätt och ger lite ljudisolering, i en Trabant ska motorn smattra högt och hela körupplevelsen är en blandning av häftig närvaro och klar östeuropeisk stil.
Trabant 601 fanns i en mängd versioner, tvådörrars sedancoupé är den vanligast men bilen fanns också som kombi, varubil och till och med i öppet militärutförande.
Designen är mix av 1950/60/70-tal med sina antydningar till stjärtfenor, runda strålkastare och kompakta format. Helt klart är Trabant är en av de verkliga bilklassikerna genom tiderna.

Lagerort och visningsinfo

Välkomna på visning på Brocenter i Olofström enligt nedan:
- Söndagen den 5:e maj kl.13:00 till 17:00

Visningsadress: Brostugevägen 1, 29342 Olofström

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till Ted Gryth på telefon +46 705 65 67 27 eller maila till ted.gryth@bilwebauctions.se
Hämtning skall ske senast fredagen den 24:e maj. 

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG