Visa alla bilder
Visa film

SAAB Sonett II 2-takt — 1967

Mycket sällsynt och superfint renoverad, chassinummer 190 av endast 258 tillverkade.

Shaun Major
Värderingsman
Skicka meddelande

"Sällsynt, professionellt renoverad för över €50 000. Fantastisk fin att köra och låter underbart, förmodligen en av de bättre Sonett 2 i världen."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
240 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
11807
LIDKÖPING
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
450 - 500 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Shaun Major
Värderingsman
Skicka meddelande

"Sällsynt, professionellt renoverad för över €50 000. Fantastisk fin att köra och låter underbart, förmodligen en av de bättre Sonett 2 i världen."

Skickbedömning (Betyg 1-5)

5
Skick tekniskt
4
Skick interiör
5
Skick exteriör
5
Skick helhet

Beskrivning

En helt unik bil i många avseenden, hög revving två takts, mycket bra väg hantering för klassisk racing. Motorn trimmad enligt klassiska GRP 1/2 förordningar (original spec från 1963 följer bilen), ca 80-85 hk vid 7000 rpm med en torrvikt på 660 kg gör det hög prestanda. Alla tävlings delar är autentiska och enligt föreskrift. Denna bil bör köras på privata väg resor eller Rallye Monte Carlo. Sonett 2 med två takts motorn gjordes endast i 258 bitar varav många har dött en rostig död. Denna bil är helt restaurerats av en professionell producenten i Lyon, Frankrike, oddometer ca 6850 US miles före restaurering, + 5000 km efter

Allt enligt ursprungliga specifikationen inga ändringar eller lägga på bortsett från ras
Vit solid exteriör färg, "Chamonix White ", DuPont original färg används vid måla 2009
Interiör omgjord med nya gamla lager original tyg
Original rulle bur

Historia:
1967 exporteras till USA, säljs i Michigan
-1985 fordon undersökta av Saab Connoisseur, bedöms vara komplett men med strukturella svagheter (foton tillgängliga) 
Jag köpte bilen i USA
2008 importeras till Frankrike för full renovering av Caroserist de voiture Ancient i Lyon 
2009 chassi och kaross helt ombytt och alla gamla reparationer och rost delar utbyts.
2017 ominstalleras i det svenska bil registret 50 år efter att det exporterades, körde jag det några 4500 km under 2017
2018 motor bryta ner vid första körningen efter vintern! Uppdelning av ett kolvstång lager, en kolv förstörd
2018 december motor totalrenoverades av en professionell tuner (han vann också den svenska Max 1000cc Cup i 2018). Grp2 trimmad, nya kolvar och kolvstänger från Tim Doney i USA (världen hastighets rekord innehavare av bilar upp till 1000cc)
2019 bil Ihopmontering och går mycket trevligt, beräknad verklig effekt på 85hp, en verklig hiss kontra innan och fortfarande mycket körbar
-Däck: Cooper Cobra Radial GT i gott skick med ca 20% slitage
Bromsar och koppling: koppling NOS delar installeras vid motor renovering 2018-2019, NOS rally broms belägg installerade 2017 med 10% slitage
Race alternativ, från fram till bak sida (alla delar autentiskt från slutet 1960):
Saab original extra ljus med original omslag (Pepita mönster)
KONI justerbar Race front stötdämpare
GRP2 trimmad motor enligt ursprunglig Saab Tune instruktion från Mid-1960 (behövs för att kunna köra vissa historiska Rallyes)
-Temperatur mätare av motorns förbrännings gaser, XP modern mätare inbyggd i en gammal VDO kropp. För att köra en två-takts motor hårt och inte förstöra det du behöver detta. Placerad på platsen för klockan, 100% ombyggnad kan
Race Fire brand släckare, säkerhet version ras godkänd, monterad under instrument brädan (i en säker position även för passageraren)
Särskilda vägkarta fickor på sidan av föraren och passageraren, mycket praktiskt, som används i Rally Monte Carlo bilar av Saab
Kart läsare "spiral " lampa på passagerar sidan
Saab trä Race ratt och Saab rally något mindre aluminium-läder ratt (min favorit), båda rattarna följer med bilen
Heuer rally stoppur, Dash monterad. En lång artikel kan bara skrivas på detta. Original, inte en tagg Heuernylansering!

Halda Speed pilot, spedo och kronometer inklusive en mekanisk dator, en annan legendarisk rally instrument
KYB gas bakre stötdämpare, en av mycket få Race godkända gas stötdämpare
Original Sonett 5, 5 reserv hjul med nytt kompakt däck 
Tudor Race batteri
Race nummer x3, alla raderbara utan kvarvarande repor eller märken
Kort sammanfattning av kostnaderna:

Köp 15,000 USD
Export till Europa 3500 USD
Chassi omarbeta på Caroserist de voiture Ancient i Lyon 30,000 EUR

Ombyggd interiör av topp och trimning Helsingborg 30,000 SEK

Ombyggd instrumentering av Jige ca. 8,000 SEK

Massor av NOS delar bougt på eBay och Tradera 25,000 till 40,000 SEK
Motor renovering och GRP 2 spec med nya kolvstänger och kolvar 5,000 EUR
Full lackering av chassi och kaross 5,000 EUR
Autentiskt racing och Rally delar 5,000 EUR

Dvs inga problem alls att få en sammanfattning av 65,000 euro bortsett från renoverings timmar

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1967/1967 
  • Första registreringsdatum
    2017-04-13 
  • Mätarställning
    50885 km 
  • Regnr
    YFS807 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Kw / hk
    62 / 85 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Färg
    Vit 
  • Klädsel
    Vinly/Textil 
  • Chassinummer
    000190 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt: Betyg 5

    Inga anmärkningar, redo för rally och gata.

  • Skick interiör: Betyg 4

    Helt original med 2 små reparationer i sätena.

  • Skick exteriör: Betyg 5

    Mindre lackskada på förardörren

  • Skick helhet: Betyg 5

    Bättre än nya, bara köpa den och njuta.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2017-04-13
Ursprungsbesiktning: 2017-04-12 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2017-04-13 (670101)
Besiktigad tom: -
Senast godkända besiktning: 2017-04-13
Körförbud: Nej
Skattebefriad: Ja
Årsskatt: -
Antal ägare: 1

Lagerort och visningsinfo

Välkomna på visning hos HRM Bil i Lidköping enligt nedan:
- Lördagen den 4:e maj kl 10:00 till 14:00
- Tisdagen den 7:e maj kl 09:00 till 18:00

Visningsadress: Traversgatan 16, 531 40 Lidköping

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till vår kundtjänst på
031 - 933 331 eller maila till info@bilwebauctions.se
Hämtning skall ske senast fredagen den 24:e maj. 

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG