Visa alla bilder

Panhard & Levassor X31 4-cyl — 1920

En lika älskad som ovanlig mässingsbil från lyxiga Panhard & Levassor. Idag en av knappt tio kvar i världen – och med största sannolikhet såld ny i Norge vilket gör den unik. Idag i fint användbart samlarskick.

Michael Luft
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"En äldre men genomarbetad renovering som fortfarande håller hög klass. En ovanlig och åtråvärd bil från ett märke som har sin egen hedersplats i historien."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
230 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
11657
STOCKHOLM
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Panhard & Levassor X31?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Michael Luft
Förordnad värderingsman museum och samlare
Skicka E-post meddelande

"En äldre men genomarbetad renovering som fortfarande håller hög klass. En ovanlig och åtråvärd bil från ett märke som har sin egen hedersplats i historien."

Beskrivning

Den här fantastiska Panharden med chassinummer 4 480, köptes en gång på 1960-talet av Automobilhistoriska klubbens dåvarande ordförande på en bilskrot i Svinesund. Då var bilen i mycket dåligt skick men komplett. Efter att nuvarande ägaren tog över det avstannade projektet i slutet av 1970-talet tog det 15 år innan den blev klar efter en total renovering där inget lämnats orört.
Denna franska lyxbil från 1920-talets första år är med största sannolikhet såld ny i Norge, och är enligt ägaren bara en av ett tiotal som finns kvar. Ursprungligen var den målad i en grå kulör men är idag lackerad i två gröna kulörer som gifter sig mycket fint mot all mässing. Lackeringen är professionellt utförd men efter 40 år finns några mindre lacksläpp och skav.
Vid renoveringen lades ett omfattande arbete ner på karossen och jobbet är mycket gediget och fackmannamässigt gjort, med alla mått korrekta ända ner till stommen i ask. Samma känsla av kvalitet håller inredningen i brunt skinn, gjord efter den gamla förlagan. Tillsammans med valnötsarbeten, kantsydda mattor och arbetade mässingslister var detta bland det lyxigaste som fanns 1920.
Motorn har sedan bilen blev klar renoverats ytterligare en gång, när den bland annat fick nya ventiler. Numera går den 1 700 kilo och 18 hästkrafter starka lyxvagnen precis så fint som man förväntar sig.
Bilen har sedan den blev klar i början av 1980-talet rullat varje sommar och går enligt ägaren mycket fint på vägen, även om den avancerade fyrväxlade segmentlådan med spaken till höger om föraren förstås kräver en del träning.
Till bilen hör också en nysydd sufflett på renoverad originalstomme – komplett med sidostycken för mer kylslagna dagar.
Som sig bör är all blankvara gjord i mässing, och det enda som inte stämmer med originalet är temperaturmätaren på kylaren, som ersatts av en enklare från en traktor. Sidobackspegeln och hjulen är inte heller original utan kommer från en annan tidig mässingsbil.
Sammanlagt tillverkades denna modell i knappt 1 400 exemplar – och det lär bara finns mellan åtta och tio stycken kvar i världen.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1920/1920 
  • Första registreringsdatum
    1983-07-07 
  • Avläst mätarställning
     
  • Kw / hk
    13 / 18 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell (4-vxl) 
  • Klädsel
    Läder 
  • Färg
    Grön 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motorn renoverades för åtta år sedan, bra kompression, är lättstartad och går bra. Även växellåda, koppling och bromsar är i gott skick. På den här bilen fungerar allt, inklusive den vackra mässingspumpen under instrumentbrädan för att få upp bränsletrycket. Bra däck.

  • Skick interiör:

    Professionellt sydd inredning i skinn, med originalet som förlaga. Inga sprickor i skinnet – som nytt.

  • Skick exteriör:

    Bra karossrenovering. Någon mindre spricka och lacksläpp längst fram på huven. Mycket bra helhetsintryck. Fin sufflett med tillhörande sidostycken. Några mindre bucklor i de främre strålkastarna. Temperaturmätare och backspegel är inte original. Eftermonterade blinkers.

  • Skick helhet:

    Mycket fint helhetsintryck som klarar en närstudie. Prydlig oavsett var man tittar. På samtliga utställningar har den fått mycket höga omdömen.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 1984-05-24 (Konvert)
Ursprungsbesiktning: 1983-07-07 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1984-05-24
Besiktigad tom: -
Senast godkända besiktning: -
Körförbud: Nej
Skattebefriad: Ja
Årsskatt: -
Antal ägare: 1

Fakta om modellen

Franska Panhard tillverkade sin första bil redan i slutet av 1800-talet – och bland mycket annat var man först med en seriebyggd bil med förbränningsmotor. Panhard och kollegan Levassor förstod också tidigt finessen med motorn fram, växellåda och drift på bakaxeln.
Modellbeteckningen 12CV fanns med sedan 1897, men generationen 12CV som byggdes mellan 1920 och 1922 var byggd på modernt X31-chassit med kardandrift, fyrcylindrig motor på 2, 3 liter. Under de sammanlagt tre åren bilen kom att tillverkas byggdes sammanlagt 1 376 exemplar. Detta var en av de sista bilarna från Panhard med konventionell motor istället för slidmotor – som blev ett av Panhards signum många år framåt.
Förutom bilar byggde Panhard även lastbilar, bussar, båt- och flygmotorer. Att ligga tekniskt framme brukar dock kosta på – och likt många andra hamnade Panhard sedermera i ekonomiska svårigheter, vilket 1965 ledde fram till ett samgående med Citroën. Två år senare tillverkade Panhard sin sista personbil.
OBS! Strax innan auktionen har en norsk bilsamlare hört av sig vilken känner till bilens norska historia. Till köparen av denna bil förmedlar vi kontakten.

Lagerort och visningsinfo

Endast bokad visning
För visning av fordonet kontakta handläggare Michael Luft
Mail: michael.luft@bilwebauctions.se
Telefon: +46 708 20 21 13

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till Michael Luft på telefon +46 708 20 21 13 eller maila till michael.luft@bilwebauctions.se
Hämtning skall ske senast fredagen den 24:e maj. 

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG