Visa alla bilder

Graham 612 6-cyl — 1928

En av Orust allra första privata personbilar, känd historia och mycket fint skick.

Shaun Major
Export
Skicka meddelande

"Går fint i motor, bromsar och låda. Välkött och mycket fint orenoverat originalskick, endast ny lack och klädsel på taket på 1960-talet."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
82 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
11779
ELLÖS
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
140 - 160 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Shaun Major
Värderingsman väst / Export
Skicka meddelande

"Går fint i motor, bromsar och låda. Välkött och mycket fint orenoverat originalskick, endast ny lack och klädsel på taket på 1960-talet."

Beskrivning

Graham Paige 612 från 1928.

Den importerades av en släkting till mej våren 1929 till gården Sten Myckleby socken på Orust.Det var då en av Orust allra första bilar. 1969 sålde släktingen Ragnar Berntsson bilen till Kurt "på tappen" Johansson I Ellös .

För ca 15 år sedan lyckades jag att köpa bilen och har sedan dess bara vårdat bilen kört några bröllop. Några små reparationer gjorda som byte lager i framhjul, rengöring tank, byte tändkablar o stift, byte oljor i motor o växellåda mm.
Något lite lack samt nytt pergamoidtak utfördes på slutet 60 talet.

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1928/1928 
  • Första registreringsdatum
    1929-04-24 
  • Avläst mätarställning
     
  • Regnr
    DFM775 
  • Chassinummer
    852429 
  • Kw / hk
    46 / 63 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textil 
  • Färg
    Blå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Går bra, rullar lätt och allt fungerar fint.

  • Skick interiör:

    Hel och fin inredning.

  • Skick exteriör:

    Mycket fin bil i alla detaljer.

  • Skick helhet:

    Bästa samlarskick, perfekt för bröllop och event.

Fakta om modellen

Graham-Paige Motors Corp var en amerikansk biltillverkare som byggde bilar i Detroit, Michigan mellan 1927 och 1941. Grundades: 1927. Upphörde med verksamheten: 1962
Huvudkontor: Evansville, Indiana, USA. Grundare: Robert C. Graham, Ray A. Graham, Joseph B. Graham
En Graham-Paige vann Monte Carlo-rallyt 1929. 1931 försvann namnet Paige och bilarna kallades nu endast Graham. 1932 kom Blue Streak-modellen, en av de första amerikanska bilarna med antydan till aerodynamiskt utformad kaross. 1934 såldes en åttacylindrig modell med kompressor. Året därpå försvann åttorna och ersattes av en sexcylindrig motor med kompressor. 1935 fördes förhandlingar med Reo om en sammanslagning, men det enda resultatet blev att Graham använde Reo-karosser under 1936 och 1937. 1938 kom den nydanande ”Spirit of Motion”-karossen, där kylaren och framskärmarna lutade framåt. I Sverige kallades den vanvördigt för ”likkistnos”. Formgivningen var lite för avancerad och bilarna sålde dåligt. Modellen fanns kvar till sommaren 1940.
1939 kontaktades Graham av Hupmobile, som köpt pressverktygen till Cords 810-kaross, men som saknade resurser att starta tillverkning själva. Graham åtog sig tillverkningen, mot att få sälja en variant under eget namn. Produktionen startade våren 1940, men karossen var komplicerad och dyr att tillverka och Graham förlorade ännu mer pengar. Den sista bilen byggdes i november 1941.

Lagerort och visningsinfo

Endast bokad visning
För visning av fordonet kontakta handläggare Shaun Major
Mail: shaun.major@bilwebauctions.se
Telefon: +46 709 72 40 07

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till Shaun Major på telefon +46 709 72 40 07 eller maila till shaun.major@bilwebauctions.se
Hämtning skall ske senast fredagen den 24:e maj. 

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG