Visa alla bilder
Visa film

BMW 750iL V12 — 1995

Tidigt, sällsynt välvårdat, välutrustat och lågmilat exemplar av BMW:s nittiotalsflaggskepp.

Peter Sundfeldt
Värderingsman
Skicka meddelande

"En bil i det närmaste perfekt skick. Endast några små stenskott och lacksläpp sidofönsterslister att notera."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
110 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
11660
SVANESUND
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
100 - 130 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Peter Sundfeldt
Värderingsman väst
Skicka meddelande

"En bil i det närmaste perfekt skick. Endast några små stenskott och lacksläpp sidofönsterslister att notera."

Beskrivning

Visas i Sthlm 29/5-5/5 och Gbg 6/5-8/5, ring ägaren David direkt på 0733-159177.
Ägaren har ägt bilen sedan 2013 och uteslutande använt den som sommarbil. Han är verksam som klubbmästare i BMW Club Schweden och deltagit med bilen i utställningar, bröllopskörningar och andra bilrelaterade arrangemang.
Bilen är på BMW-språk Individual-utrustad med speciella Contour-säten klädda i buffelläder och dekorativa träpaneler i masurbjörk och har, förutom all annan sedvanlig utrustning som fanns i de här fabriksförlängda V12-bilarna, till exempel dubbelglas, solgardiner, helläderinredning, elektriskt justerbart baksäte med värme och fotpallar, soltak, elektriskt justerbara framsäten, 2-zon ACC och elektriskt justerbar ratt.
Bilen är för närvarande utrustad med 18" M-Parallell hjul, men original fabriksbeställda 16" smidda lättmetallfälgar följer med. Vinterhjul finns ej. Medföljer gör också en pärm full med kvitton, besiktningshistorik, broschyrer och andra intressanta handlingar.
På bilderna sitter grillgaller som egentligen tillhör facelift-modellen (-99) monterade, men i dagsläget är dessa ersatta av original-galler från rätt år.
Den är entusiastförsäkrad genom Alpina Club Schweden, där den därmed genomgått en noggrann undersökning för att bli godkänd för sådan särskild försäkring.

BMW lanserade E38-generationen av 7-serien hösten 1994, det här är alltså ett tidigt exemplar tagit i trafik första gången 1995-03-31. Enligt research och samtal med den första ägaren är det här troligtvis den första svensksålda Individual-bilen av modell E38 med V12-motor.

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1995/1995 
  • Första registreringsdatum
    1994-12-05 
  • Avläst mätarställning
    107500 km 
  • Regnr
    FMX344 
  • Chassinummer
    GK21050DH36749 
  • Kw / hk
    240 / 326 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Anthrazit buffaloskinn 
  • Färg
    Cosmosschwarz metallic 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Inga anmärkningar. Alla funktioner enligt nyskick.

  • Skick interiör:

    Inga anmärkningar. Välvårdat och exklusivt.

  • Skick exteriör:

    Några små stenskott i lacken och lite lacksläpp på några sidofönsterIister. I övrigt vackert djup och orörd lack.

  • Skick helhet:

    Sannolikt en av den finaste ur sin generation i landet och dessutom en exklusiv och specialbeställd modell i BMW Individual-serien.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2018-11-26
Ursprungsbesiktning: 1994-12-05 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1995-03-31
Besiktigad tom: 2020-01-31
Senast godkända besiktning: 2018-11-06
Körförbud: Nej
Skattebefriad: Nej
Årsskatt: 3697 SEK
Antal ägare: 5

Fakta om modellen

När nya 7-serien visades upp i slutet av 1980-talet var det högteknologi som gällde. Utseende, utförande och drivlinor var helt nya och BMW visade bland annat Mercedes vem som var herre på täppan.
En av de verkliga landvinningarna var BMW:s beslut att utveckla femliters V12-motor som baserades på dubbla 25i-sexor som placerats i V-konfiguration. Slutresultatet var dominerande, V12-motorn prisades högt och just 750i blev ett Autobahn-lok av rang.
7-serien har alltid stått för sport och komfort i ett. I extra långt Lang-utförande (L) väger det över i vågskålen komfort, med benutrymme i baksäte som verkligen anpassats för direktörer och andra beslutsfattare. Hög omsorg i detaljer genomsyrar 7-serie och hos 750iL har nivån stigit ytterligare.
Stig in i baksätet och låt er njuta av högklassisk komfort som alltjämt nästan 25 år senare nästan står utanför konkurrens. Baksätet hos L-versionen är verkligen överdådigt.

Lagerort och visningsinfo

Visas i Sthlm 29/5-5/5 och Gbg 6/5-8/5

För visning av fordonet kontakta handläggare Peter Sundfeldt
Mail: peter.sundfeldt@bilwebauctions.se
Telefon: +46 705 38 80 22

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till Peter Sundfeldt på telefon +46 705 38 80 22 eller maila till peter.sundfeldt@bilwebauctions.se
Hämtning skall ske senast fredagen den 24:e maj. 

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG