Visa alla bilder

Hanomag R19 2-cyl T92 — 1954

Delrenoverad Hanomag i bra skick. Mångsidig traktor med tvåcylindrig förkammardiesel.

Jan Byström
Värderingsman
Skicka meddelande

"Ovanlig på svensk mark. Med dieselmotorn fortfarande en mycket användbar traktor!"

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
30 500SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
11168
STAFFANSTORP
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
40 - 50 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Jan Byström
Värderingssamordnare
Skicka meddelande

"Ovanlig på svensk mark. Med dieselmotorn fortfarande en mycket användbar traktor!"

Beskrivning

Tysk Hanomag som någon gång delrenoverats – och idag i prydligt skick. Bra däck och lack. Den här traktorn som är importerad från Holland drivs av en tvåcylindrig förkammardiesel på 1,4 liter och 19 hk. Med remskiva, kraftuttag och lyftarmar – en mångsidig traktor!
Hanomag har lång tradition som traktortillverkare. R19 var i grunden nästan identisk med R16. Dock hade R19 större bakdäck och fler hästkrafter. En av de traktorerna som funnit längst i Per Larssons omfattande samling. Traktorn gick bra när den ställdes in. Bra däck!

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1954 
  • Första registreringsdatum
     
  • Avläst mätarställning
     
  • Regnr
     
  • Chassinummer
    2226660 
  • Kw / hk
    14 / 19 
  • Drivmedel
    Diesel 
  • Växellåda
    4-vxl 
  • Klädsel
     
  • Färg
    Orange 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Inte startad på några år men gick fint när den kom till samlingen. Bra däck.

  • Skick exteriör:

    Ommålad, nu med viss patina. Prydligt skick.

  • Skick helhet:

    samlarskick

Fakta om modellen

Tyska Hanomag har genom åren byggt allt från lokomotiv, till bilar och lastbilar. En av de mer framgångsrika delarna var traktortillverkningen. Mellan 1912 och 1971 hann man tillverka över 250 000 traktorer. Redan 1931 byggde man sin första dieseltraktor och på 1950-talet var man marknadsledande i Tyskland. Utöver fabriken i Hannover hade man även traktortillverkning i Argentina och tillverkning på licens i Spanien.
R19 hade sin grund i den mindre R16 och var snudd på identisk – förutom motorn som nu var på 19 hk och högre däck.

Lagerort och visningsinfo

Välkomna på visning enligt nedan:
·     Fredagen den 7 september kl 14-20
·     Lördagen den 8 september kl 9-15

Visningsadress: Mossheddingevägen 49  Staffanstorp

Hämtning

Hämtning kan ske efter tidsbokning vardagar 11-19. Hämtning skall ske senast fredagen den 28 september
Kontaktperson för tidsbokning är Ted Gryth som nås på telnr +46 (0)705 656 727

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.
Enklare hjälp vid hämtning kan erbjudas i mån av tid

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på traktorer, bilar, MC, mopeder och redskap
  • På denna auktion har objekten ingått i Per Larssons Traktormuseum och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG