Visa alla bilder

Volvo T31 med KBK baklastare — 1953

Bensintraktor med Kommanditbolaget Kewaco baklastare. Norrländsk innovation som Lade grunden för Lundbergs lastare i Skellefteå

Michael Luft
Värderingsman
Skicka E-post meddelande
Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Denna lastmaskin renoverades av maskinveteranerna i Piteå i slutet av 1990 talet. Efter 20 år i stark sommarsol har den bleknat. Fortfarande i bra tekniskt skick. Ett samlarobjekt med historia."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
Mäklas info_outline
Objektet är sålt efter förhandling eller förhandling pågår
OBJEKTNR
LAGERORT
12157
ÖVERKALIX
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
20 - 25 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Michael Luft
Förordnad värderingsman museum och samlare
Skicka E-post meddelande
Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Denna lastmaskin renoverades av maskinveteranerna i Piteå i slutet av 1990 talet. Efter 20 år i stark sommarsol har den bleknat. Fortfarande i bra tekniskt skick. Ett samlarobjekt med historia."

Beskrivning

I början av femtiotalet tillverkades det baklastare på flera olika fabrikat av jordbrukstraktorer och en av pionjärerna hette Karl-Erik Wallberg. I slutet av 40-talet påbörjade han arbetet med att ta fram en lastmaskin och när Renholmens Mekaniska grundades 1951 var Kalle W en av delägarna. Han försökte att få till stånd ett samarbete med Bolinder Munktell i Eskilstuna men då detta misslyckades provade han med andra fabrikat och bland annat så byggde man på Volvos traktorer ur T-30 serien samt. Fordson Major. Lastarna kallades KBK-lastaren vilket stod för Komandit Bolaget Kewaco. Den röda maskinen som vi säljer nu är just en sådan KBK-lastare tillverkad av Renholmens Mekaniska och byggd på Volvos T-30 serie. Lastmaskinen har ägts av Maskinveteranerna i Piteå och lackerades 2002 men har bleknat i den starka sommar-polarsolen. Vad man kan notera direkt är att axelavståndet är ökat och hydraultanken sitter som motvikt. Pumpdrivningen är via en kardanaxel kopplad direkt på vevaxelns remskiva. Hydraulcylindrarna tillverkades också av KEWACO men troligtvis i Luleå. Tyvärr så blev det inte så många år som tillverkningen pågick eftersom Kalle Wallberg lämnade Renholmens Mekaniska. Renholmen startade då legotillverkning av baklastare åt Br Lundbergs i Skellefteå vilket pågick till början av 60-talet.

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1953 
  • Första registreringsdatum
     
  • Avläst mätarställning
  • Regnr
    Oreg 
  • Chassinummer
  • Kw / hk
         / 40 
  • Drivmedel
    Fotogen/Bensin 
  • Växellåda
  • Klädsel
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motorn går runt, inte startad på 2-3 år men går att få igång relativt lätt.

  • Skick exteriör:

    OK men solblekt

  • Skick helhet:

    Bra skick, bra helhetsintryck, men behöver service.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Ej registrerad.

Lagerort och visningsinfo

Endast bokad visning
För visning av fordonet kontakta Holger Larsson

Telefon: +46 705 40 00 09

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till Shaun Major på telefon +46 709 72 40 07 eller maila till shaun.major@bilwebauctions.se
Hämtning skall ske snarast.
OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Transport
  • Här måste du själv ombesörja transport eller hämta på plats i Överkalix.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • Traktorer och övriga fordon i denna auktion kommer från Holgers Traktormuseum och har under lång tid stått stilla. De flesta har inte körts på många år och alla har stått parkerade utomhus. Informationen om objekten är sparsam och man måste som spekulant bilda sig en uppfattning utifrån bifogat bildmaterial. Maskinerna har då och då dragits runt / startats upp men det kan ha varit flera år sedan sist. De är beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och behöver teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan köras.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären
  • Om du genomför hela köpet på distans har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG