Visa alla bilder

Norsjö Shopper Moped — 1970-tal

Kultmoped med 1,5 hkr Husqvarnamotor, startas med dragsnöre, tidig modell.
Bra skick. Godkänd att köras utan hjälm.

Michael Luft
Värderingsman
Skicka E-post meddelande
Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Ser bra ut, behöver lite startservice."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
8 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
12092
ÖVERKALIX
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Norsjö Shopper?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Michael Luft
Förordnad värderingsman museum och samlare
Skicka E-post meddelande
Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Ser bra ut, behöver lite startservice."

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1970-tal 
  • Första registreringsdatum
     
  • Avläst mätarställning
  • Kw / hk
    1 / 1 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    3 växlad man 
  • Klädsel
  • Färg
    Blå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Går fint, enligt ägaren.

  • Skick interiör:

    Normal.

  • Skick exteriör:

    Normalt skick.

  • Skick helhet:

    Normalt bruksskick.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Ej registrerad.

Fakta om modellen

Norsjö Shopper och Norsjö Partner, även kallad Forshaga shopper, var en trehjulig täckt moped som tillverkades av Norsjö Mekaniska Verkstads AB mellan 1961 och 1994.
Modellen Partner kom 1961 och fordonet kallades redan från början en "shopper". När den uppdaterades 1964 fick den också modellnamnet Shopper. Fordonet marknadsfördes 1964 som "slängbil för husmor". Mopeden hade en rörramskonstruktion klädd med plåt och kåpan av glasfiberarmerad plast.[2] Mopeden designades av Teknik för allas tecknare Carleric Jöranson. Mopederna hade dispens och var godkända dels med starkare motor, 1,5 hästkrafter och senare med dispens så de får framföras utan hjälm. Enligt Transportstyrelsen gäller undantaget från hjälm endast om mopeden har godkänt säkerhetsbälte! Motorn på de första årsmodellerna var en fläktkyld Husqvarna på 1 hästkraft och manuell växellåda samt fotmanövrerad koppling och en mekanisk växelspak. Vissa modeller med Husqvarnamotorer startades från förarplatsen med handspak, andra med dragsnöre ungefär som en gräsklippare/röjsåg. Fordonet var trehjuligt och hade skivbromsar på alla 8-tumshjul. Vikten var 74 kg.
Fordonet styrs med en styrvajer på samma sätt som mindre styrpulpetbåtar. Styret sitter monterat i glasfiberkåpan som man fäller upp när man kliver i och ur fordonet.
Så småningom ersattes Husqvarnamotorerna av 1,5 hk Sachsmotorer med automatisk växellåda som hade namnet Saxonette. Dessa hade en handmanövrerad spak som man kunde hålla inne för att "lägga i växel" och således kunde man springa igång även de automatväxlade motorerna om dragsnöret gick av eller om motorn var svårstartad. Detta fungerade även på motorer med elstart.
Så småningom fanns elstart som tillval och då hade mopeden ett startbatteri och elsystemet var 12 Volt istället för 6 V som var vanligt i andra mopeder. Källa Wikipdia.

Lagerort och visningsinfo

Endast bokad visning
För visning av fordonet kontakta Holger Larsson

Telefon: +46 705 40 00 09

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till Shaun Major på telefon +46 709 72 40 07 eller maila till shaun.major@bilwebauctions.se
Hämtning skall ske snarast.
OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Transport
  • Här måste du själv ombesörja transport eller hämta på plats i Överkalix.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • Traktorer och övriga fordon i denna auktion kommer från Holgers Traktormuseum och har under lång tid stått stilla. De flesta har inte körts på många år och alla har stått parkerade utomhus. Informationen om objekten är sparsam och man måste som spekulant bilda sig en uppfattning utifrån bifogat bildmaterial. Maskinerna har då och då dragits runt / startats upp men det kan ha varit flera år sedan sist. De är beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och behöver teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan köras.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären
  • Om du genomför hela köpet på distans har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG