Visa alla bilder

Bolinder-Munktell Volvo 20 Tändkula — 1944

Tändkulemotor, orenoverat bruksskick. Sliten orginallack.

Michael Luft
Värderingsman
Skicka E-post meddelande
Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Har tillhört Holgers traktormuseum sedan 1996. Ser ok ut och går fint."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
29 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
12097
ÖVERKALIX
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Bolinder-Munktell Volvo 20?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Michael Luft
Förordnad värderingsman museum och samlare
Skicka E-post meddelande
Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Har tillhört Holgers traktormuseum sedan 1996. Ser ok ut och går fint."

Beskrivning

Bakdäcken är OK, framdäcken slitna. Tidigare var den utställd hos en norrbottnisk traktorförening. Körd förhållandevis lite.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1944/1944 
  • Första registreringsdatum
     
  • Avläst mätarställning
  • Kw / hk
    29 / 39 
  • Drivmedel
    Diesel 
  • Växellåda
  • Klädsel
  • Färg
    Grön 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Går fint.

  • Skick exteriör:

    -

  • Skick helhet:

    Härligt bruksskick.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 1991-05-01
Ursprungsbesiktning: 1944-01-01 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1944-01-01
Besiktigad tom: -
Senast godkända besiktning: -
Körförbud: Nej
Skattebefriad: Ja
Årsskatt: -
Antal ägare: 3

Ägarens kommentar

Tillhört en norrbottnisk traktorförening.

Fakta om modellen

BM 20 blev Bolinder Munktells första efterkrigsmodell. BM 20 tillverkad mellan 1951 och 1952, har en tvåcylindrig tvåtakts tändkulemotor på 46 hk. Modellen tillkom genom ett samarbete med Volvo som startade 1943. Traktorn var delvis identisk med Volvo T 41 och T 43. Den stora skillnaden var motorn där Bolinder-Munktell använde sin tvåcylindriga tvåtakts tändkulemotor. Traktorn presenterades först under namnet GBMV-1 med gengasmotor. Efter andra världskriget fick den dieselmotorn från BM 2 och beteckningen ändrades till BM 20. 1951 ersattes BM 20 av BM 21 med en aningen mer vidareutvecklad motor. Tillverkningen av BM 21 lades ner 1952. Då hade man tillverkat totalt 5 013 exemplar av BM 21 och dess föregångare.
BM 20 var stortraktorn för medelstora och stora jordbruk – och så pass stark att den klarade en treskärig tolvtumsplog. 

Lagerort och visningsinfo

Endast bokad visning
För visning av fordonet kontakta Holger Larsson

Telefon: +46 705 40 00 09

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till Shaun Major på telefon +46 709 72 40 07 eller maila till shaun.major@bilwebauctions.se
Hämtning skall ske snarast.
OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Transport
  • Om du vill hämta upp detta objekt hos vårt ombud Enköping kan vi förmedla en kontakt till Eurotransport / Norléns. Denna transport kostar ca 8-9000 SEK exkl moms. OBS! Objektet måste sen hämtas i Enköping 5 arbetsdagar efter ankomsten.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • Traktorer och övriga fordon i denna auktion kommer från Holgers Traktormuseum och har under lång tid stått stilla. De flesta har inte körts på många år och alla har stått parkerade utomhus. Informationen om objekten är sparsam och man måste som spekulant bilda sig en uppfattning utifrån bifogat bildmaterial. Maskinerna har då och då dragits runt / startats upp men det kan ha varit flera år sedan sist. De är beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och behöver teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan köras.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären
  • Om du genomför hela köpet på distans har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG