Visa alla bilder

ABS Lingrävaraggregat — 1951

ABS står för Arboga Byggnads Smide. Kultig lingrävare som kopplas till och dras efter en traktor

Michael Luft
Värderingsman
Skicka E-post meddelande
Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Bra skick. Bara ytrost. Komplett och funkis."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
Mäklas info_outline
Objektet är sålt efter förhandling eller förhandling pågår
OBJEKTNR
LAGERORT
12140
ÖVERKALIX
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
10 - 15 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Michael Luft
Förordnad värderingsman museum och samlare
Skicka E-post meddelande
Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Bra skick. Bara ytrost. Komplett och funkis."

Beskrivning

Ett måste hos varje lantbrukare som gillar maskiner. Ett stycke svensk maskinhistoria, se nedan.. Finns inte många kvar idag. Helt ok skick som kan användas som den är eller blästras och målas.

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1951 
  • Första registreringsdatum
     
  • Avläst mätarställning
  • Regnr
    Oreg 
  • Chassinummer
  • Kw / hk
     
  • Drivmedel
  • Växellåda
  • Klädsel
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick exteriör:

    -

  • Skick helhet:

    Normalt bruksskick

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Ej registrerad.

Fakta om modellen

En numera ganska okänd tillverkare av grävmaskiner är Arboga Byggnadssmide, ABS. Företaget kommer på tredjeplats när det gäller antalet tillverkade lingrävarmaskiner i Sverige. 1947 kom en traktorbogserad grävmaskin. Denna stod klar för visning i Örebro redan 1948 och man uppgav kapaciteten till 100 kubikmeter per dag. Den första maskinen såldes till en byggnadsfirma i Eskilstuna och priset var 11000 kronor, vilket kan jämföras med Åkerman 350, som i 1954 års prislista angavs till 68300 kronor. Nu haltar jämförelsen lite då Åkerman 350 är en självgående, runtomsvängande grävmaskin, medan ABS-grävaren krävde en traktor för bogsering och drivning av grävaggregatet. De flesta bönder, som ju var huvudmålgruppen för ABS-grävaren hade dock oftast redan en traktor lämplig att koppla före grävaggregatet, och det låga priset föll dem i smaken.
Tillverkningen av grävmaskiner ökade kraftigt de följande åren. 1949 sålde man 6 st, 1950 finns en notering av 25 sålda maskiner fram till april, 1951 såldes 125 stycken och 1952 175 stycken.
Den första helt självgående maskinen, modell U 25 började tillverkas 1954 och hade en 3-cylindrig dieselmotor från Bolinder-Munktell som skötte driften av maskinen. Maskinen var i princip en bogserad ABS-grävare som byggts ihop med ett motorpaket och fått drivning och en framaxel. Framkomligheten var dock ett problem, främst på grund av de små hjulen som var av latbilstyp. Efterföljarna som försågs med dubbelmonterade traktorhjul på den drivande axeln fick mycket bättre framkomlighet än sin föregångare.

Lagerort och visningsinfo

Endast bokad visning
För visning av fordonet kontakta Holger Larsson

Telefon: +46 705 40 00 09

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till Shaun Major på telefon +46 709 72 40 07 eller maila till shaun.major@bilwebauctions.se
Hämtning skall ske snarast.
OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Transport
  • Här måste du själv ombesörja transport eller hämta på plats i Överkalix.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • Traktorer och övriga fordon i denna auktion kommer från Holgers Traktormuseum och har under lång tid stått stilla. De flesta har inte körts på många år och alla har stått parkerade utomhus. Informationen om objekten är sparsam och man måste som spekulant bilda sig en uppfattning utifrån bifogat bildmaterial. Maskinerna har då och då dragits runt / startats upp men det kan ha varit flera år sedan sist. De är beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och behöver teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan köras.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären
  • Om du genomför hela köpet på distans har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG