Visa alla bilder

Volvo 265 GL V6 — 1980

Bara 300 mil sedan en mycket noggrann renovering. En lyxig, praktisk och användbar klassiker – med plats för allt och alla!

Jan Byström
Värderingsman
Skicka meddelande
Michael Luft
Värderingsman
Skicka meddelande

"Mycket grundligt renoverad Volvokombi med få ägare. En fantastisk bil i bästa skick."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
126 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
11022
GÖTEBORG
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
130 - 160 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Jan Byström
Värderingsman
Skicka meddelande
Michael Luft
Förordnad värderingsman
Skicka meddelande

"Mycket grundligt renoverad Volvokombi med få ägare. En fantastisk bil i bästa skick."

Skickbedömning (Betyg 1-5)

4
Skick tekniskt
4
Skick interiör
4
Skick exteriör
4
Skick helhet

Beskrivning

Den här lyxkombin har bara gått 300 mil sedan renovering. Ursprungligen såldes denna 265 GL ny i Frankrike där den ägdes av samma familj fram tills den 2012 hamnade i Sverige. Här har den renoverats till ett mycket fint skick med det mesta i ordninggjort ner på detaljnivå. I samband med renoveringen fick bilen ny lack i sin originalkulör och tillsammans med ny grill, strålkastare, baklyktor, stötfångarskena, stänkskydd, takräcke, däck och emblem är skicket idag fantastiskt. Många av bilens ursprungliga bultar och beslag har också fått ny gulkromatering – vilket lyfter kvaliteten ytterligare. Motorn har renoverats från grunden med nya kolvar och foder och servicedelar som vattenpump, remmar och slangar har bytts.
Den här 265:an är som sagt en GL men eftersom det är en bil som såldes ny i Frankrike motsvarar utrustningsnivå en svensk GLE – vilket betyder AC (idag konverterad till modernt kylmedia), centrallås, fönsterhissar fram, elbackspeglar, manuell växellåda med överväxel, extrasäte och vinyltak som var tillval i Frankrike.

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1980/1980 
  • Första registreringsdatum
    2012-07-11 
  • Mätarställning
     
  • Regnr
    DMC943 
  • Växellåda
    Manuell, 4 växlad 
  • Kw / hk
    104 / 155 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Färg
    Brun 
  • Klädsel
     
  • Chassinummer
    2656A2021787 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt: Betyg 4

    Startar och går fint. Under är bilen bra renoverad och underredesbehandlad. Nytt avgassystem. Motorrummet helt genomgånget, i stort sätt nyskick! Höger backspegel går ej att justera med el. Div. nya delar.

  • Skick interiör: Betyg 4

    Komplett och renoverad. Liten skada finns på framstolens baksida. Mindre lacksläpp dörrhålen bak. Normalt slitage på säten, ratt och reglage. Extra säte i bagageutrymmet.

  • Skick exteriör: Betyg 4

    Omlackerad i mycket fint skick. Mindre buckla/ märke på höger framdörr. Sämre passform på motorhuven i bakkant. Krom och gummilister har några småskador. Små märken på fälgarna samt stötfångarna bak små skador på överkant sidor. Vinyltaket något flammigt.

  • Skick helhet: Betyg 4

    Väldigt prydlig och professionellt renoverad bil. Välarbetat och man måste titta noga för att hitta någon enstaka detalj att anmärka på.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus Itrafik 2015-07-11
Ursprungsbesiktning 2012-07-11 (regbes)
Datum i trafik 1:a gång 2012-07-17(800523)
Besiktningsperiod - 2020-05-31
Senast godk besiktning 2018-05-15
Skattebefriad Ja
Antal ägare 1

Fakta om modellen

När lyxiga 264 och 265 kom 1974 som ersättare till 164 var den karossmässigt närmast identisk med den enklare 240-serien. Under huven satt PRV-motorn – V6:an som Volvo utvecklat tillsammans med Peugeot och Renault. På Volvospråk döptes den till B27 och kom att tillverkas med både förgasare och insprutning.
260-serien fanns från början att få antingen med fyrväxlad manuell växellåda, eller med överväxel och automat.
När 260-serien kom skilde den sig utseendemässigt mot 240-serien med rektangulära framlampor, högre grill och annan motorhuv. Först när 260-serien lades ner 1985 fick 240 samma huv som 260 haft.
Sedanmodellen och coupévarianten 262C gick ur produktion 1982 när 760 kom. Kombiversionen fortsatte dock att tillverkas till 1985.

Lagerort och visningsinfo

Välkomna på visning enligt nedan:
·     Tisdag 19 juni kl. 13:00 till 18:00
·     Tisdag 26 juni kl. 15:00 till 20:00


Visningsadress: Göteborg, Agnesbergsvägen 28, 424 38 Agnesberg

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till kundtjänst på 0723-705928.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning. Hämtning skall ske senast 14 dagar efter auktionsdagen, därefter debiteras 100 kr/dag i garageavgift om inte annat överenskommits.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG