Visa alla bilder

Volvo 262 Coupé V6 — 1981

Bara ett fåtal tillverkades sista året. Ytterst få av dessa såldes i Sverige. Denna Bertonecoupé har under många år ägts av en stor Volvoentusiast.

Jan Byström
Värderingsman
Skicka meddelande
Michael Luft
Värderingsman
Skicka meddelande

"Fint samlarskick. Ovanlig som sista årsmodellen med de nya stötfångarna. Renoverad."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
140 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
11019
GÖTEBORG
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
170 - 200 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Jan Byström
Värderingsman
Skicka meddelande
Michael Luft
Förordnad värderingsman
Skicka meddelande

"Fint samlarskick. Ovanlig som sista årsmodellen med de nya stötfångarna. Renoverad."

Skickbedömning (Betyg 1-5)

4
Skick tekniskt
4
Skick interiör
4
Skick exteriör
4
Skick helhet

Beskrivning

Officiellt fanns inte 262C på svenska marknaden 1981. Volvos återförsäljare kunde dock från Volvo i Göteborg begära att få bilar levererade till kunder som önskade och kände till möjligheterna. Detta exemplar som levererades som ny till Göteborg i början av maj 1981 är en av cirka hundra tillverkade detta år. Av dessa hamnade cirka 30 i Sverige, sju av dem i klassiska färgsättningen silver med svart vinyltak. Den här 262:an har original B28E-motor med växellådan utbytt till en och den digra listan rymmer bland annat tonade rutor, ac, farthållare, centrallås, elspeglar och dragkrok. Bland tillbehören märks den modernare AW-71 automatlådan med in-/urkopplingsbar överväxel. I övrigt finns gott om utrustning så som original extrainstrument, Volvo mikroprocessor med equalizer, renoverade Multi X-aluminiumfälgar, trälister på instrumentbrädan och nackstöd bak.
Till bilen kommer även en mycket ovanlig instruktionsbok för 1981 och en så gott som komplett samling besiktningsprotokoll. På senare tid har bilen fått luftkonditioneringen konverterad för att fungera till modernt kylmedia, nytt avgassystem och nya bromsok fram.
Bilen som går mycket bra både i motor och låda har nya däck och är omsorgsfullt skött av en stor Volvoentusiast.

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1981/1981 
  • Första registreringsdatum
    1981-05-20 
  • Mätarställning
    207656 km 
  • Regnr
    AFK517 
  • Växellåda
    Automat 
  • Kw / hk
    114 / 153 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Färg
    Silver 
  • Klädsel
    Skinn 
  • Chassienummer
    262688BD009115 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt: Betyg 4

    Provkörd utan anmärkning. Går bra i motor och låda. Renoverade Volvo Multi-X fälgar samt nya däck med vit sida, 300 mil.

  • Skick interiör: Betyg 4

    Original skinninredning i bra skick. Reparation av tidigare rost syns invändigt i bagagerumsöppning. Volvo original trälist på instrumentpanel, något torr lack på ett parti.

  • Skick exteriör: Betyg 4

    Nyligen omlackerad. Underarbetet är på några ställen bra, men inte helt perfekt Mindre lackskada/bättring vänster bakskärm ovankant. Mindre ytrost märken vänster dörr i underkant på två ställen. Reservhjulsbaljor bytta. Helt och fint vinyltak.

  • Skick helhet: Betyg 4

    Fint iordninggjord bil som går fint.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus Itrafik 2009-04-15
Ursprungsbesiktning 1981-05-20 (regbes)
Datum i trafik 1:a gång 1981-05-22
Besiktningsperiod - 2020-05-31
Senast godk besiktning 2018-05-11
Körförbud Nej
Skattebefriad Ja
Antal ägare 10

Ägarens kommentar

Officiellt fanns inte 1981 års 262C på den svenska marknaden. Volvo återförsäljarna fick själva ifrån Volvo Göteborg begära att få bilar levererade till kunder som önskade och visste att de fanns som årsm. -81. Detta är nr 1 av ca 100st tillverkade för Sverige 1981. Det såldes ca 30st av 1981 årsm i Sverige, varav ca 7st silver / svart. 1981 årsm i Sverige är den sista "face-liften" som skedde innan prod. lades ned samma år. Det tog bl a aldrig fram en officiell instruktionsbok på svenska för sista årsm. (-81). Dessa instruktionsböcker för aktuell årsm. är sällsynta. på aktuell bil ingår korrekt instr.bok. Besiktningsprotokoll finnes i det närmaste komplett from 1981 fram till dagens datum. AC konverterad till nya köldmedia inkl avsedda tätningsringar. Kylningen tar längre tid att nå effekt jmf med den gamla gasen. Relativt nytt avgassystem, hela vägen. Byte av främre bromsok fram höger/vänster av föregående ägare. Relativt nya fjädrar fram. under min tid har service med byte av alla vätskor, motorolja, bromsvätska, växellådsolja, glyko remmar samt alla filter utförts. Nya tändstift, tändkablar har monterats. Helt nytt batteri, inköpt på Volvo 180518.

Fakta om modellen

I mars 1977 stod en ny Volvomodell på bilsalongen i Genevé som redan från start var tänkt som en bil för bara några få. När Volvo 1800ES försvann 1973 saknade Volvo ett riktigt flaggskepp och Jan Wilsgaard fick i uppdrag att skapa en fyrsitsig sportig coupé med basen i den kommande 264-modellen. Frånsett själva det låga kupétaket med den kraftigt vinklade framrutan var allt 264. Eftersom Volvo inte själva hade produktionsresurser lät man Bertone i Turin modifiera karosserna och ansvara för lackeringen. Sammanlagt tillverkades 6 622 vagnar mellan 1977 och 1980 då modellen lades ner. 262 Bertone följde samma utvecklingskurva som övriga 260-serien – vilket bland annat innebar andra bakljus och ny baklucka 1979.
1976 och 1977 tillverkades även en 262 med vanlig tvådörrarskaross. Både 262 och 262C var främst avsedda för amerikanska marknaden.

Lagerort och visningsinfo

Välkomna på visning enligt nedan:
·     Tisdag 19 juni kl. 13:00 till 18:00
·     Tisdag 26 juni kl. 15:00 till 20:00


Visningsadress: Göteborg, Agnesbergsvägen 28, 424 38 Agnesberg

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till kundtjänst på 0723-705928.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning. Hämtning skall ske senast 14 dagar efter auktionsdagen, därefter debiteras 100 kr/dag i garageavgift om inte annat överenskommits.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG