Visa alla bilder

Volvo 262 Coupé B230 4-cyl — 1980

Volvos lyxigaste uppdaterad med modern drivlina. Lika snygg och smakfull – som användbar. En underbar långfärdsbil.

"Uppdaterad med nyare B230 och importerad från USA 1998. Fräsch kaross, inredning och fina detaljer."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
62 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
11020
GÖTEBORG
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo 262 Coupé?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Jan Byström
Värderingssamordnare
Skicka E-post meddelande

"Uppdaterad med nyare B230 och importerad från USA 1998. Fräsch kaross, inredning och fina detaljer."

Beskrivning

En sober och försiktigt modifierad 262C Bertone av exportmodell med originalets PRV V6 utbytt mot en fyrcylindrig 2,3-liters B230F med katalysator. För knappt tusen mil sedan byttes motorn till en ny som bara gått drygt 10 000 mil. Till motorn hör också en modernare AW-71 automatlåda med lockup och bakaxel från 240 GLT, vilket gör att den känns mycket modern att köra. Bilen går för övrigt mycket bra både i motor och i automatlåda
Bilen som kom från Arizona för ett tiotal år sedan är mycket smakfull med färganpassad beige instrumentpanel som var tillbehör, klädsel i beige skinn, svart lack och Volvos snygga 17-tums Polaris tillbehörsfälgar med 240 Turbons kromade hjulmuttrar och däck som rullat 800 mil. I utrustningslistan hittas också centrallås, elfönster, elspeglar, dragkrok, extrainstrument och elektrisk öppningsbar bagagelucka. Till bilen sitter hör även en ny Alpinestereo som får sina signaler från en original elantenn. Original reservhjul samt original luftkompressor ingår.
Detta är ett försiktigt uppgraderat exemplar som går mycket bra.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1980/1980 
  • Första registreringsdatum
    1998-05-25 
  • Avläst mätarställning
    186151 
  • Kw / hk
    85 / 114 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Skinn 
  • Färg
    Svart 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motor utbytt till 4-cyl B230F. AC ej komplett – bland annat saknas kompressorn. Provkörd utan anmärkning. Ej original montering av batteri och servobehållare.
    Volvo original option Polaris 17-tum med 240 Turbos hjulmuttrar. Däck 80 procent. Går bra i motor och växellåda.

  • Skick interiör:

    Originalinredning i beigt skinn. Diverse sprickor i sittdynor fram vänster och höger. Sprickor i instrumentstoppning. Vänster dörrsida har släppt lite i överkant.

  • Skick exteriör:

    Omlackerad. Lite skav på stötfångare vänster fram. Diverse stensprut, små resningar och små ojämnheter i plåten. Små på huv och torpedplåt under rutan.

  • Skick helhet:

    En bil med ok helhet och i bra bruksskick

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus Itrafik 2010-05-10
Ursprungsbesiktning 1998-05-25 (regbes)
Datum i trafik 1:a gång 1998-06-18
Besiktningsperiod - 2019-05-31
Senast godk besiktning 2017-05-30
Körförbud Nej
Skattebefriad Ja
Antal ägare 4

Ägarens kommentar

Bilen är reg.besiktigad i Sverige med B230F (4-cyl motor) vilket är mkt ovanligt. Motor automatlåda, AW-71 samt bakaxel motsvarar typ. Volvo 240 GLT -91 årsm specifikation. All frontbelysning hel-/halv samt fjärr är inkopplad. Besiktningsprotokoll finnes i det närmaste komplett from 1998, fram till dagens datum. relativt nytt avgassystem. För 935 mil sedan byttes motorn ut mot en lågmilare, den nya motorn hade gått 10055 mil. Under min tid har service med byte av alla vätskor, motorolja, bromsvätska, växellådsolja, glykol samt alla filter, bromsbelägg mm utförts samt 2 st ljusinsatser. Vid senaste servicen 180321 / 18595 mil inkluderades dessutom nya fjädrar (4x) runt om samt nya bakre stötdämpare + framvagnsinställning utöver ordinarie service.

Fakta om modellen

I mars 1977 stod en ny Volvomodell på bilsalongen i Genevé som redan från start var tänkt som en bil för bara några få. När Volvo 1800ES försvann 1973 saknade Volvo ett riktigt flaggskepp och Jan Wilsgaard fick i uppdrag att skapa en fyrsitsig sportig coupé med basen i den kommande 264-modellen. Frånsett själva det låga kupétaket med den kraftigt vinklade framrutan var allt 264. Eftersom Volvo inte själva hade produktionsresurser lät man Bertone i Turin modifiera karosserna och ansvara för lackeringen. Sammanlagt tillverkades 6 622 vagnar mellan 1977 och 1980 då modellen lades ner. 262 Bertone följde samma utvecklingskurva som övriga 260-serien – vilket bland annat innebar andra bakljus och ny baklucka 1979.
1976 och 1977 tillverkades även en 262 med vanlig tvådörrarskaross. Både 262 och 262C var främst avsedda för amerikanska marknaden.

Lagerort och visningsinfo

Välkomna på visning enligt nedan:
·     Tisdag 19 juni kl. 13:00 till 18:00
·     Tisdag 26 juni kl. 15:00 till 20:00


Visningsadress: Göteborg, Agnesbergsvägen 28, 424 38 Agnesberg

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till kundtjänst på 0723-705928.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning. Hämtning skall ske senast 14 dagar efter auktionsdagen, därefter debiteras 100 kr/dag i garageavgift om inte annat överenskommits.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG