Visa alla bilder

Volvo 1800E B20E — 1971

Har rullat i torra Kalifornien men nu hittat hem till sin födelsestad igen. Solblekt originalllack, bra skinnklädsel och motor som går fint.

Jan Byström
Värderingsman
Skicka meddelande
Krister Cervin
Värderingsman
Skicka meddelande

"Orörd och rostfri 1800E med insputningsmotorn. Mycket bra bil för renovering men helt ok att använda också som den är. Fin patina."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
149 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
11088
GÖTEBORG
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
160 - 200 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Jan Byström
Värderingsman
Skicka meddelande
Krister Cervin
Förordnad värderingsman
Skicka meddelande

"Orörd och rostfri 1800E med insputningsmotorn. Mycket bra bil för renovering men helt ok att använda också som den är. Fin patina."

Skickbedömning (Betyg 1-5)

4
Skick tekniskt
3
Skick interiör
3
Skick exteriör
3
Skick helhet

Beskrivning

Bilen har gått i södra Kalifornien, i San-Diego. Ägaren var ordförande i Volvo Club of California och bilen har synts på många träffar på södra västkusten genom åren. Bilen har aldrig vart rostig eller rostlagad, men några små blåsor går att hitta längst ner på framskärmarna. Originallack som blivit matt av solblekning. Framsäten omklädda i beige skinn i originalutförande. Övrig inredning orörd. Lite bredare fälgar som påminner om original, men kromade (ytrostprickar på kromet). Nya Good Year Eagle 215x60x15 gör att bilen ligger bra på vägen. Jättefin att köra, pigg, stabil och lättkörd.
Kromlister på sidorna skavda men karossen i sig och stötfångarna är hela och fina. USA-modellen har gröntonat glas. Bra skick på rutor och smådetaljer. Många i USA såldes med automatväxellåda, vilket gör denna ännu roligare.

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1971/1971 
  • Första registreringsdatum
    2018-06-01 
  • Mätarställning
     
  • Regnr
    ZKP887 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Kw / hk
    92 / 124 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Färg
    Guldmetallic 
  • Klädsel
    Skinn 
  • Chassinummer
    184353033346 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt: Betyg 4

    Går jättefint. Ligger bra på vägen och rullar lätt. Pigg och lättkörd. Nybesiktigad utan anmärkningar. Reservhjul saknas.

  • Skick interiör: Betyg 3

    Jättefina säten. Handtag förardörr slitet, trasigt. Instrumentbräda trasig, behöver ny stoppning, bytas men finns att köpa genom till exempel VP Autoparts.

  • Skick exteriör: Betyg 3

    Hel och fin kaross. I stort sett rostfri (endast ett litet hål vid batteriet, på grund av att batterisyra läckt ut). Lack sämre än normalt. Spricker i lacken runt höger baklampa. Kromdetaljer i ok skick.

  • Skick helhet: Betyg 3

    Lacka om bilen och byt några lister så får den betyg 4+ till 5. Enkel att renovera då den ej behöver svetsas, och alla lister finns att köpa.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Kom tillbaka till Sverige från USA 2017. Inreggad och klar maj 2018. Bara 3 ägare.
Fordonsstatus Avst 2018-06-01 (Förreg)
Ursprungsbesiktning 2018-06-01 (regbes)
Besiktningsperiod - 2020-06-30
Senast godk besiktning 2018-06-01
Körförbud Nej
Skattebefriad Ja

Fakta om modellen

1800E var sista generationen i modellserien som började med P1800 1961. Bilen ritades ursprungligen av berömda båtdesignern Pelle Petterson. E-modellen med B20-insprutningsmotorn med Bosch D-Jetronic, ny kamaxel och större insugsventiler kom
efter semestern 1969 och tillverkades fram till den 22 juni 1972. Kombiversionen ES som kommit några månader tidigare fortsatte dock att byggas en bit in på 1973.
En stor del av E-bilarna såldes i USA men på senare år har relativt många hittat tillbaka till hemlandet.

Lagerort och visningsinfo

Välkomna på visning enligt nedan:
·     Tisdag 19 juni kl. 13:00 till 18:00
·     Tisdag 26 juni kl. 15:00 till 20:00


Visningsadress: Göteborg, Agnesbergsvägen 28, 424 38 Agnesberg

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till kundtjänst på 0723-705928.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning. Hämtning skall ske senast 14 dagar efter auktionsdagen, därefter debiteras 100 kr/dag i garageavgift om inte annat överenskommits.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG