Visa alla bilder

Volkswagen K70 4-cyl — 1972

Köptes ny av slöjdlärare Olle Andersson i Örkelljunga och har sedan dess bara gått 9 691 mil. Originalinredning och fin omlackering.

Frans Johansson
Värderingsman
Skicka meddelande

"Bilen ger ett bra helhetsintryck och har fin historik."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
34 500SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
10985
SKÅNES-FAGERHULT
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
35 - 45 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Frans Johansson
Värderingsman
Skicka meddelande

"Bilen ger ett bra helhetsintryck och har fin historik."

Beskrivning

Denna K70 har lackerats om i originalkulören och är tillsammans med sin sköra men hela originalinredning numera i prydligt skick. Den här bilen har rullat i trakterna kring närbelägna Örkelljunga större delen av sitt liv och kom till Jännaholms bilsamlingar redan 1996. Sedan dess har den gått 30 mil, enligt besiktningsprotokollen! I samband med övertagandet rostlagades den och fick ny lackering som nu har någon mindre rostbubbla.

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1972/1972 
  • Första registreringsdatum
    1972-01-01 
  • Avläst mätarställning
    9690mil 
  • Regnr
    ENJ690 
  • Chassinummer
    4822518669 
  • Kw / hk
    55 / 74 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Tyg 
  • Färg
    Blå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startad men ej provkörd. Svetsade fjäderbensfästen.

  • Skick interiör:

    Patinerad originalinredning i bra skick.

  • Skick exteriör:

    Omlackad i originalkulör, ingen synlig rost. Bakdörrar glipar lite

  • Skick helhet:

    Bilen ger ett gott helhetsintryck.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus Avst 1998-11-05
Ursprungsbesiktning 1972-01-01 (typbes)
Datum i trafik 1:a gång 1972-01-01
Besiktningsperiod - 2000-03-31
Senast godk besiktning 1998-03-16
Skattebefriad Ja
Antal ägare 2

Fakta om modellen

K70 var ingen klassisk Volkswagen – utan i grunden en konstruktion Volkswagen fått med sig när man blev huvudägare i Auto Union. Strax innan hade Auto Union gått samman med NSU.Vilket gav Volkswagen möjligheten att lägga vantarna på den planerade efterträdaren till Ro 80. Med det blev det vattenkyld motor fram, framhjulsdrift och självbärande kaross. Chassit var mycket modernt med individuella hjulupphängningar, fjäderben fram och krängningshämmare både fram och bak. I Sverige erbjöds två motorer – en på 75 hk och en på 90.
K70 blev årets bil 1970 och inför 1972 kom en del förändringar. Bland annat fick stolarna de höga ryggstöden med nackstöd från 411 och kraftigare stötfångare som gick runt hörnen. I motorrummet sattes dessutom ett uttag för diagnos!
1973 fick K70 delvis ny nos och på L-modellen satt numera runda strålkastare istället för de rektangulära. Inför I det svenska modellprogrammet 1974 fanns två versioner: dels vanliga K70 som var helt oförändrad, dels K70 LS med strålkastarrengöring, starkare motor och dubbla halogenstrålkastare. LS fick också nya säkerhetsratten från 412 och sekundvisare i klockan. Dessutom gick den att beställa med sportstolar och sportfälgar.
I december 1974 lades produktionen ner. Passaten stod på tur.

Lagerort och visningsinfo

Välkomna på visning enligt nedan:
·     Söndagen den 17 juni kl 13-19
·     Måndagen den 18 juni kl 15-20
·     Måndagen den 25 juni kl 15-20

Visningsadress: JÄNNAHOLM 8510, 280 40 Skånes Fagerhult

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till kundtjänst på 0705-656727.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning. Hämtning skall ske senast 14 dagar efter auktionsdagen, därefter debiteras 100 kr/dag i garageavgift om inte annat överenskommits.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG