Visa alla bilder

KVAB 440 Tjorven 2-cyl — 1970

Brevbärarens favorit – Tjorven. Byggdes i Kalmar med kaross i glasfiberplast och teknik från DAF 44. Här ett fint exemplar!

Michael Luft
Värderingsman
Skicka meddelande
Frans Johansson
Värderingsman
Skicka meddelande

"En Tjorven som fått ny lackering med bättre finish än ny. Inredning omklädd i bra skick.
Stötfångare bak ej originalmodell."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
27 JUNI 15:45
44 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
10930
SKÅNES-FAGERHULT
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
30 - 40 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 44 500 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift tillkommer med 3900 SEK (inkl moms)
BUDHISTORIK
3935
24 JUNI 11:50
44 000 SEK
1326
23 JUNI 15:00
43 000 SEK
3935
23 JUNI 14:02
42 000 SEK
1326
21 JUNI 21:58
41 000 SEK
3935
20 JUNI 15:45
40 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Michael Luft
Förordnad värderingsman
Skicka meddelande
Frans Johansson
Värderingsman
Skicka meddelande

"En Tjorven som fått ny lackering med bättre finish än ny. Inredning omklädd i bra skick.
Stötfångare bak ej originalmodell."

Skickbedömning (Betyg 1-5)

3
Skick tekniskt
4
Skick interiör
4
Skick exteriör
4
Skick helhet

Beskrivning

Den här Tjorven registrerades in så sent som i november 1971, vilket betyder att den är sent tillverkad. Lacken är ny och klart blankare än vid leveransen medan den spartanska inredningen är orörd och i bra skick.
Denna bil är registrerad som KVD 441 B – vilket betyder att den har passagerarsäte. Postbilarna hade koden KVD 440. Dock finns det samtidigt spår på instrumentpanelen efter tidigare monterat postbord. På chassiplåten i motorrummet står det KVD 440 G vilket avviker från registreringen men ändå bekräftar att den skulle varit en postbil.
Tjorven som nu ska säljas har länge tillhört samlingarna i Jännaholm och har körförbud, då den senast besiktigades 1992. Bilen är dock startad i nutid, men inte provkörd.
Tjorven som fick sitt namn efter knubbiga Tjorven i böckerna och filmerna om Vi på Saltkråkan byggdes av statliga Kalmar Verkstad efter en beställning av Posten. Ett mindre antal såldes dock till andra företag och myndigheter.

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1970/1970 
  • Första registreringsdatum
    1971-11-12 
  • Mätarställning
    5 960mil 
  • Regnr
    GRW753 
  • Växellåda
    Variomatic 
  • Kw / hk
    25 / 34 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Färg
    Gul 
  • Klädsel
    Textil 
  • Chassienummer
    51175 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt: Betyg 3

    Startad men ej provkörd. Senast godkänd på SBP undder 1992.

  • Skick interiör: Betyg 4

    Oöm originalinredning i bra skick.

  • Skick exteriör: Betyg 4

    Omlackerad och nu med endast några småmärken runt om.

  • Skick helhet: Betyg 4

    En Tjorven i uppsnyggat bra bruksskick.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus Avst 1992-09-11
Ursprungsbesiktning 1971-11-12 (regbes) (Ombes:19741113)
Datum i trafik 1:a gång 1971-11-12
Besiktningsperiod - 1994-06-30
Senast godk besiktning 1992-06-17
Skattebefriad Ja
Antal ägare 11

Ägarens kommentar

En bil som väcker uppmärksamhet och sprider glädje när man kommer.

Fakta om modellen

För Kalmar Verkstad kom första beställningen på 1 000 bilar 1967, men redan fem år tidigare hade 19 postdistrikt fått var sitt exemplar av den kantigt bockade prototypen i plåt för utprovning. Chassit bestod av metallprofiler medan motor, växellåda och axlar plockades från Daf 44 – vilket innebar tvåcylindrig boxermotor på 40 hk och den patenterade Variomatic-lådan. På produktionsbilarna blev karossen i kanotplast och Kalmar Verkstad gjorde stor sak av den skjutbara dörren och att en förare till en normal bil behövde göra 19 rörelser för att nå normal hastighet. I Tjorven krävdes bara en – trampa på gasen.
1971 lades tillverkningen ner och de sista bilarna levererades till postverket året efter. Då hade det byggts runt 2 000 Tjorvar, varav 1 500 gick till Posten. Kalmar Verkstad blödde ordentligt och strax efter såldes hela produktionslinan till High Chaparall-grundaren Big Bengt. Enligt rykten ska han ha byggt några egna bilar men ingen vet med säkerhet.

Lagerort och visningsinfo

Välkomna på visning enligt nedan:
·     Söndagen den 17 juni kl 13-19
·     Måndagen den 18 juni kl 15-20
·     Måndagen den 25 juni kl 15-20

Visningsadress: JÄNNAHOLM 8510, 280 40 Skånes Fagerhult

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG