Visa alla bilder

Saab Monte Carlo 850 — 1966

Original Monte Carlo 850 där ägaren värnat om den unika patinan. En Jämtlandsbil med mekanik i toppskick.

Jan Byström
Värderingsman
Skicka meddelande
Michael Luft
Värderingsman
Skicka meddelande

"Mekaniskt är bilen i renoverat och bra skick. Kaross och inredning i bruksskick med fin patina."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
180 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
11037
GÖTEBORG
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
250 - 300 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Jan Byström
Värderingsman
Skicka meddelande
Michael Luft
Förordnad värderingsman
Skicka meddelande

"Mekaniskt är bilen i renoverat och bra skick. Kaross och inredning i bruksskick med fin patina."

Skickbedömning (Betyg 1-5)

4
Skick tekniskt
3
Skick interiör
3
Skick exteriör
4
Skick helhet

Beskrivning

Detta är en äkta Monte Carlo 850 som rullat större delen av sitt liv i Jämtland. Bilen är en originalvagn med fin patina, där ägaren valt att renovera mekaniken men varit varsam med utsidan där lacken bara polerats.
Interiört sitter den klassiska Saab Sportratten i trä på plats, liksom alla andra attribut som lyxinredningen med nackstöd bara för passageraren, klockan med sekundvisare, varvräknaren och det spartanska baksätet unikt för Saab Sport och efterträdaren Monte Carlo. 
Eftersom detta är en Monte Carlo med den rätta trecylindriga tvåtaktaren på 841 cc har den separat oljesmörjning. Precis som den ska har den också fyrväxlad låda, unikt elsystem och de fyrbultade fälgarna för extra snabba hjulbyten ute på rallytävlingarna. 
Enligt nuvarande ägaren, som för övrigt är ordförande i Svenska Saabklubben, har denna svensksålda Monte Carlo aldrig gått några tävlingar men troligen tillhört samma ägarfamilj under lång tid innan den via en mellanhand kom i hans ägo 2007. Historien bakåt är dock svår att säkra eftersom bilen en gång ramlat ur fordonsregistret. 
Efter köpet renoverades all mekanik. Bland annat renoverades växellådan med nya lager och synkringar. Motorn gjordes också i ordning men kunde lämnas oborrad. Tillsammans med renoverad framvagn och nya bromsar är det idag en tekniskt kärnfrisk Monte Carlo som nu säljs. Idag har bilen rullat 300 mil sedan renovering och det enda som inte stämmer är avgassystemet där originalets dubbla är ersatt med ett enkelt tvåtumssystem. Den här bilen säljs enbart för att ägaren har ytterligare en Monte Carlo – den med unik rallyhistoria. 

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1966/1966 
  • Första registreringsdatum
    2011-08-19 
  • Mätarställning
    97669 km 
  • Regnr
    CWH165 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Kw / hk
    40 / 54 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Färg
    Röd 
  • Klädsel
    Textil / läder 
  • Chassinummer
    391453 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt: Betyg 4

    Fjolårsfärska däck på alla fem hjulen. Bagage går ej att låsa. Underredsbehandlad. Nytt avgasssystem. Rent och snyggt motorrum. Lite oljesöl finns. Bilen har bra gått 300 mil efter renovering. Kylargardin saknas. Startar och går bra.

  • Skick interiör: Betyg 3

    Lackerade delar invändigt i normalt bruksskick. Dörrsidor och sidopaneler i bra skick. Liten skada på innertak. Säten har slitet textil och revor i skinn finns. Textillister mycket slitna. Skador finns på instrumentpanel. Golvmatta, pedaler, ratt och reglage i bra bruksskick. Originalplåtar över trösklar, satt bara på Sport och Monte Carlo. 

  • Skick exteriör: Betyg 3

    Lackbättrad och omlackad på något ställe - färgnyans, i övrigt troligtvis originallack. Lackskador och smårepor runt om. Några mindre bulor. Vänster fram riktad / krokig och bucklig. Repiga rutor samt stenskott i vindruta. Gummilister något torra. Kromdetaljer i ok skick, behöver poleras + någon mindre skada finns. Kromlister runt rutor är matta och smårepiga.

  • Skick helhet: Betyg 4

    En bil med patina, ska köras som den är.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus Itrafik 2012-03-17
Ursprungsbesiktning 2011-08-19 (regbes)
Datum i trafik 1:a gång 2011-08-28(660101)
Besiktningsperiod - 2018-08-31
Senast godk besiktning 2016-08-08
Körförbud Nej
Skattebefriad Ja
Antal ägare 1

Fakta om modellen

Saab Sport var specialmodellen av Saab 96 – ersättaren till GT750.
Föregångaren GT750 hade varit vikt för USA-marknaden men nu äntligen fanns en prestandamodell även för svenska marknaden.
Saab Sport presenterad på Stockholms bilsalong 1962 hade samma grundkaross som vanliga 96 men var betydligt tuffare med dubbla kromlister längs nederdelen av karossen, extraljusen och andra navkapslar. Sporten fick större 841 kubikcentimeters motor och treförgasararrangemang – vilket fick tvåtaktaren att krypa upp till 52 hk. Jämfört med standardmodellen hade Sporten också separat oljesmörjning vilket gjorde att man inte behöva tanka oljeblandat längre. Saab Sport hade fyrväxlad låda och skivbromsar fram, dessutom var fälgarna fyrbultade istället för fem som standardmodellen.
Saab Sport sålde bra i USA och från 1964 fick den namnet Monte Carlo 850 för att dra nytta av Erik Carlsson "på takets" framgångar i Monte Carlorallyt. 1966 försvann namnet Saab Sport och bilen hette nu Monte Carlo 850 på alla marknader.
Tidiga 67:or såldes med tvåtakt men längre fram under året ersattes den med en standard V4 och modellen fick då namnet Monte Carlo V4.

Lagerort och visningsinfo

Välkomna på visning enligt nedan:
·     Tisdag 19 juni kl. 13:00 till 18:00
·     Tisdag 26 juni kl. 15:00 till 20:00


Visningsadress: Göteborg, Agnesbergsvägen 28, 424 38 Agnesberg

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till kundtjänst på 0723-705928.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning. Hämtning skall ske senast 14 dagar efter auktionsdagen, därefter debiteras 100 kr/dag i garageavgift om inte annat överenskommits.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG