Visa alla bilder

Rolls-Royce 20/25 Hooper-Landaulette 3.7 L — 1930

En av de viktigaste modellerna för det brittiska lyxbilsmärket. Här med högrest kaross gjord av klassiska Hooper Coachbuilders.

Jan Byström
Värderingsman
Skicka meddelande
Michael Luft
Värderingsman
Skicka meddelande

"En Rolls-Royce som går utmärkt att köra med hatten på. 30-talslyx när den var som bäst. Dessutom med en spännande historia."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
376 100SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
10783
GÖTEBORG
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
250 - 300 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Jan Byström
Värderingsman
Skicka meddelande
Michael Luft
Förordnad värderingsman
Skicka meddelande

"En Rolls-Royce som går utmärkt att köra med hatten på. 30-talslyx när den var som bäst. Dessutom med en spännande historia."

Skickbedömning (Betyg 1-5)

4
Skick tekniskt
4
Skick interiör
4
Skick exteriör
4
Skick helhet

Beskrivning

Rolls-Royce kan tacka sin 30-talsmodell 20/25 för mycket. Få av modellerna har hjälpt till att bygga varumärket och myterna om Rolls-Royce som den här. Den här Rolls-Roycen ägdes ursprungligen av en brittisk familj som tog den med sig till Kenya – där dottern bland annat lär ha kört Kenya-Kapstaden tur och retur. Före kriget tog familjen med sig bilen tillbaka till Storbritannien där den blev stående på deras gods.
En belgisk vän till nuvarande familjen köpte bilen i början av 1990-talet och ska enligt ej vidimerade uppgifter ha låtit Rolls-Roycefabriken gå igenom mekaniken. Inredningsarbetet gjordes därefter i Belgien. Denna 20/25 kom sedan i slutet 90-talet till Sverige och dess nuvarande ägare.
Denna 20/25 av årsmodell 1930 har sober Landaulettekaross av Hooper och är i bra skick, även om den kräver en teknisk översyn då den inte varit i trafik på några år.
Den högresta karossen byggd av en av de förnämsta karossmakarna är mycket ståtlig och full av välarbetade detaljer att fascineras av. Den lilla suffletten längst bak fungerar men stramar i tyget och går inte att fälla helt (max läge se bild). Den fina inredningen i sandfärgad plysch är bland annat utrustad med extra fällstolar när det stora sällskapet ska få plats.
20/25 har Rolls-Royce-liters raka sexa och ihop med bladfjädrar och hydrauliska stötdämpare bjuds det på bästa tänkbara prestanda och komfort al a´ 1930. Den grönturkosa solida lacken har några mindre märken och sprickor men ger ett bra helhetsintryck.

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1930/1930 
  • Första registreringsdatum
    1998-08-13 
  • Mätarställning
    46455 miles 
  • Regnr
    DNN058 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Kw / hk
    70 / 94 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Färg
    Grön 
  • Klädsel
    Textil 
  • Chassinummer
    GDP73 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt: Betyg 4

    Startad och körd senast för två år sedan utan anmärkningar.

  • Skick interiör: Betyg 4

    Mycket fint renoverad inredning, nya mattor, omklädda säten i sandfärgad plysch, nytt innertak och nya dörrsidor. Endast någon enstaka fläck finns. Den lilla suffletten längst bak fungerar men stramar i tyget och går inte att fälla helt (max läge se bild). Hel och fin. Omklädd.

  • Skick exteriör: Betyg 4

    Omlackerad och renoverad. Några märken samt mindre sprickor i lacken, lite ojämnheter i plåten finns. Den lilla suffletten längst bak fungerar men stramar i tyget och går inte att fälla helt (max läge se bild).

  • Skick helhet: Betyg 4

    Mycket fint renoverad Rolls-Royce.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus Itrafik 1998-09-29 (Konvert)
Ursprungsbesiktning 1998-08-13 (regbes)
Datum i trafik 1:a gång 1998-09-29
Besiktningsperiod -
Senast godk besiktning 1998-08-13
Körförbud Nej
Skattebefriad Ja
Antal ägare 1

Fakta om modellen

20/25 blev en stor framgång för brittiska lyxbilstillverkaren Rolls-Royce. Modellen som byggdes mellan 1929 och 1936 blev samtidigt en viktig pusselbit i arbetet med att bygga ett av världens starkaste varumärken. Av sammanlagt 3 827 tillverkade är enligt uppgift över 70 procent kvar i livet än idag. Under perioden utvecklade Rolls-Royce tekniken och på de sju åren tillverkningen var igång släppte man inte mindre än 36 stycken releaser på förändringar. Nytt för 1930 var till exempel ökad kompression och längre hjulbas. Motorn var en rak sexcylindrig på 3,7 liter kopplad till en fyrväxlad låda med synkronisering på de bägge högsta växlarna. Chassit i sin tur hade bladfjädrar och hydrauliska stötdämpare.
Över 90 procent av bilarna såldes i England, många med karosser från karosserimakaren Hooper Coachbuilders som från början byggde hästvagnar men såg åt vilket håll det barkade och började bygga bilkarosser efter kundernas önskemål. Senare under 1950-talet minskade efterfrågan på specialkarosser och sista byggdes 1959.

Lagerort och visningsinfo

Välkomna på visning enligt nedan:
·     Tisdag 19 juni kl. 13:00 till 18:00
·     Tisdag 26 juni kl. 15:00 till 20:00


Visningsadress: Göteborg, Agnesbergsvägen 28, 424 38 Agnesberg

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till kundtjänst på 0723-705928.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning. Hämtning skall ske senast 14 dagar efter auktionsdagen, därefter debiteras 100 kr/dag i garageavgift om inte annat överenskommits.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG