Visa alla bilder

Overland Whippet 4-cyl — 1926

Enligt uppgift – världens äldsta existerande Whippet! Den här mysiga 1920-talaren var med i svenska filmen Smugglarkungen. En renoverad bil som är både fin och tål att brukas.

Michael Luft
Värderingsman
Skicka E-post meddelande
Frans Johansson
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"Mycket fint, varsamt renoverat originalskick. En av världens äldsta i trafik. Går mycket bra i motor och växellåda."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
155 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
11071
GÖTEBORG
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Overland Whippet?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Michael Luft
Förordnad värderingsman museum och samlare
Skicka E-post meddelande
Frans Johansson
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"Mycket fint, varsamt renoverat originalskick. En av världens äldsta i trafik. Går mycket bra i motor och växellåda."

Beskrivning

En mycket fin Overland Whippet av första årsmodellen. Enligt ägaren är detta den äldsta kända fungerande i hela världen. Bilen kom till Sverige från Norge 1979 och har med avbrott för några år på Falbygdens Motormuseum rullat i trakterna kring Falköping och Göteborg sedan dess.
Lacken är fin med några mindre slitage-anmärkningar men genomgående ger den ett mycket bra helhetsintryck. I synnerhet med den nya suffletten uppe, som även har sidoskydd att montera när det börjar dra kallt.
Inredningen matchar utsidan väl med ny klädsel och mattor. Mekaniskt har den nyrenoverad motor och även resten av chassit är snyggt renoverat. Detta är ett välkänt exemplar som stod på Bilsport Custom Show tidigare i år, och den har också medverkat i svenska storfilmen Smugglarkungen. Läs också gärna det omfattande reportaget om det här exemplaret i tidningen Classic Motor nummer 5/2018.
Overland var amerikanska Willys personbilsmärke och Whippet kom 1926. Konstruktionsmässigt påminde den om konkurrenterna, men låg ändå tekniskt framme med bromsar på alla hjulen och centralsmörjning.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1926/1926 
  • Första registreringsdatum
    1979-06-01 
  • Avläst mätarställning
    59783km 
  • Kw / hk
    23 / 31 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Läder 
  • Färg
    Blå/Svart 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar utan problem. Provkörd i vår utställningshall. El fungerar.
    Bra genomgången – rent och snyggt renoverat chassi och motorrum. Normalt med oljefukt. Vänster fram däck 20 procent övriga 50 procent.

  • Skick interiör:

    Mycket fin invändigt! Renoverat, lackerat. Ny klädsel och mattor. Ratten är normalt sliten. Någon mindre skada och lackrinn på plåt.

  • Skick exteriör:

    Bra utförd omlackering. Små repor, skav och slag finns, samt något lacksläpp och spricka i lack. Ny fin sufflett med sidostycken. Vissa lackskador är penselbättrade.

  • Skick helhet:

    Mycket fin. Komplett bil. Bara att köra.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus Itrafik 1984-06-28 (Konvert)
Ursprungsbesiktning 1979-06-01 (regbes)
Datum i trafik 1:a gång 1979-06-01
Besiktningsperiod -
Skattebefriad Ja
Antal ägare 3

Ägarens kommentar

Trevlig att köra och fullt användbar till utflykter och bröllopskörningar med mera.

Fakta om modellen

Idag känner vi Willys för Jeep men de har gjort så mycket mer. Willys personbilsmärke Overland kom 1926 med sin Whippet, som blev en hård konkurrent till Ford T och A, Chevrolet International, De Soto Model K och Pontiac Big Six. Whippet var en lätt, snabb, ekonomisk och slitstark bil med fyrcylindrig 31 hk sidventilsmotor på 122 Nm, ballongdäck, fyrhjulsbromsar, centralsmörjning och vattenpump. Karossen var kompakt men rymlig. Med en hjulbas på strax över 100 tum så var den aningen större än Fords allt mer ålderdomliga T-modell och Whippet kom snabbt upp i hundra tusen tillverkade exemplar. Till årsmodell 1927 blev Whippet ett eget märke men det blev kortlivat. Depressionen var i full gång och försäljningen tappade snabbt farten och märket lades ner redan 1931.

Lagerort och visningsinfo

Välkomna på visning enligt nedan:
·     Tisdag 19 juni kl. 13:00 till 18:00
·     Tisdag 26 juni kl. 15:00 till 20:00


Visningsadress: Göteborg, Agnesbergsvägen 28, 424 38 Agnesberg

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till kundtjänst på 0723-705928.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning. Hämtning skall ske senast 14 dagar efter auktionsdagen, därefter debiteras 100 kr/dag i garageavgift om inte annat överenskommits.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG