Visa alla bilder

Moretti 128 Coupé 4-cyl — 1971

För varje modell som Fiat tillverkade var italienska Moretti snabbt ute med sin egen variant. Här en lika ovanlig som sportig Moretti 128 Coupé!

Michael Luft
Värderingsman
Skicka E-post meddelande
Frans Johansson
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"Italiensk sportcoupé med fina linjer. Lacken och krom är bra men utvändiga detaljer och inredning har spår av slitage. Fint brukskick."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
42 500SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
10909
SKÅNES-FAGERHULT
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Moretti 128 Coupé?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Michael Luft
Förordnad värderingsman museum och samlare
Skicka E-post meddelande
Frans Johansson
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"Italiensk sportcoupé med fina linjer. Lacken och krom är bra men utvändiga detaljer och inredning har spår av slitage. Fint brukskick."

Beskrivning

En ovanlig Sportfiat modifierad av italienska Moretti som genom åren tuffade till ett stort antal Fiat-modeller. Lackering av hög kvalitet men med en del mindre skavanker. Interiört sitter merparten av de svåra Morettidetaljerna på plats. Skulle bli ännu finare med lite detaljarbete – framför allt när det kommer till inredningen.
Har länge ingått Jännaholms omfattande samlingar. Har idag körförbud då den inte varit på bilprovningen på länge. Bland utrustningen märks Crommodorafälgar, dubbla överliggande backspeglar, tidstypiska varselljus, stereo – och fyra små verktygslådor monterade under huven!

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1971/1971 
  • Första registreringsdatum
    1970-11-25 
  • Avläst mätarställning
    4330mil 
  • Kw / hk
    40 / 54 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textil 
  • Färg
    Gul 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Har länge ingått Jännaholms omfattande samlingar. Bilarna har startats och körts regelbundet, men inte besiktigats under många år. Flertalet bilar har dåliga batterier, gamla däck och kräver service och översyn av mekaniken innan igångsättande. Säljs ostrartad, men motorn går runt.

  • Skick interiör:

    Framstolar ersatta, har några mindre slitagehål i sittdynan på förarsidan. Original baksäte i bra skick. Dörrsidorna är hela men aluminiumdekoren har börjat skrynkla sig. Eftermonterade högtalare i dörrarna. Mindre sprickor i panelerna bak. Merparten av de svåra Moretti-detaljerna sitter på plats.

  • Skick exteriör:

    Lackering av hög kvalitet, men med några mindre repor, skav och färgsläpp. Bra krom, skadat gummi på stötfångaren. Mindre färgsläpp på grill och luftintag.

  • Skick helhet:

    En ovanlig Sportfiat med fräsch utsida. Skulle bli ännu finare med lite detaljarbete – framför allt interiört.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus Avst 2007-02-25
Ursprungsbesiktning 1970-11-25 (typbes)
Datum i trafik 1:a gång 1970-11-25
Besiktningsperiod - 2006-10-31
Senast godk besiktning 2004-10-21
Skattebefriad Ja
Antal ägare 3

Ägarens kommentar

Rolig sportig bil som är enkel att serva då den bygger på Fiatkomponenter

Fakta om modellen

Italienska Moretti började redan i början av 1900-talet bygga egna bilar och motorcyklar, samtidigt som de under lång tid samarbetade med andra tillverkare. Under 1950-talet slutade Moretti bygga egna bilar för att enbart börja förädla bilar från Fiat. Resultatet blev låga serier och i slutet producerade Moretti bara 2 600 bilar. Moretti byggde under 60- och 70-talen en rad specialare baserade på bland annat 127, 128, 124 och 132. Produktionen sjönk dock sakta men säkert och senare under 70-talet växlade man spår och började bygga små terrängbilar på Fiatmodeller.
Produktionen blev dock allt mindre och Moretti gick över till att modifiera Uno, Panda och Regata.
1989 producerade Moretti Ital Uno Turbo som gjordes i limiterad upplaga för amerikanska marknaden. Efter många års ekonomiska bekymmer lade Moretti ner sin verksamhet i december 1989.

Lagerort och visningsinfo

Välkomna på visning enligt nedan:
·     Söndagen den 17 juni kl 13-19
·     Måndagen den 18 juni kl 15-20
·     Måndagen den 25 juni kl 15-20

Visningsadress: JÄNNAHOLM 8510, 280 40 Skånes Fagerhult

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till kundtjänst på 0705-656727.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning. Hämtning skall ske senast 14 dagar efter auktionsdagen, därefter debiteras 100 kr/dag i garageavgift om inte annat överenskommits.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG