Visa alla bilder

Messerschmitt KR200 200 cc — 1962

En av mikrobilvärldens charmigaste. Är given i varje samling. Få väcker sådan uppståndelse!

Michael Luft
Värderingsman
Skicka E-post meddelande
Frans Johansson
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"Motorcykelbilarnas motorcykelbil i fint renoverat skick. Här med den större 175 cc-motorn."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
221 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
11046
STOCKHOLM
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Messerschmitt KR200?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Michael Luft
Förordnad värderingsman museum och samlare
Skicka E-post meddelande
Frans Johansson
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"Motorcykelbilarnas motorcykelbil i fint renoverat skick. Här med den större 175 cc-motorn."

Beskrivning

Svensksåld Kabinenroller som varit helt i bitar för blästring och därefter renoverad till prydligt samlarskick av nuvarande ägaren.
Förutom några repor i det känsliga original bubbeltaket håller den hög standard med ny mycket professionell lack i den ursprungliga kulören, inredning med nya överdrag, och renoverad motor. Kromdetaljer som backspeglar och lyktsargar är det ursprungliga medan bagagehållaren är nykromad. Bland extrautrustningen märks också tillbehörsklocka och barnsäte.
Sedan renoveringen färdigställdes för två år sedan har denna Messerschmitt mest fått stå i ägarens privata samling. Efter besiktning är den dock fullt körklar.
Till denna KR200 medföljer bland annat gangsterkeps, bilddokumentation från renoveringen och en stor mängd kvitton på reservdelar och nedlagt arbete.
KR200 som var tyska flygplanstillverkaren Messerschmitts andra version av sin motorcykelbil kom 1955 och hade en aktermonterad tvåcylindrig 175 cc Sachs-motor med fyrväxlad låda.
Detta är en av de trehjuliga mikrobilarnas verkliga och mest eftertraktade ikoner som de senaste åren ökat kraftigt i värde.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1962/1964 
  • Första registreringsdatum
    1964-04-21 
  • Avläst mätarställning
    8774 mil 
  • Kw / hk
    8 / 10 
  • Drivmedel
    Oljeblandad bensin 
  • Växellåda
     
  • Klädsel
    Vinyl 
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Renoverad motor. Går mycket bra – bara att tuta och köra!

  • Skick interiör:

    Ny klädsel på stolar, säte och sidor. Ny golvmatta. Fint patinerat styre.

  • Skick exteriör:

    Mycket fin omlackering i originalkulören. Bubbeltaket är originalet med en del repor. Bra krom och gummilister.

  • Skick helhet:

    Mycket fin helhet – inifrån och ut.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus Itrafik 2015-05-08
Ursprungsbesiktning 1964-04-21 (regbes)
Datum i trafik 1:a gång 1964-04-21
Besiktningsperiod - 2017-05-31
Senast godk besiktning 2015-05-12
Skattebefriad Ja
Antal ägare 6

Ägarens kommentar

Inför renoveringen köpte jag även ett nytt bubbeltak. Tyvärr sprack det, men det går att reparera. Följer med i köpet.

Fakta om modellen

Historien om den tyska flygplanstillverkaren Messerschmitts sidospår som motorcykelbilstillverkare startade egentligen hos tyska Fend – och deras invalidfordon med 38 cc Victoriamotor eller 98 cc motor från Sachs. 1953 hamnade dock konstruktionen hos Messerschmitt. Den första modellen blev KR173 med en encylindrig 175 cc Sachs-motor som 1955 ersattes av KR200 med en motor på 200 cc – även denna från Sachs. Bilen med plats för två vuxna och ett barn sades vara god för 100 km/h!
KR200 byggdes fram till 1964 när produktionen lades ner. Då var tillverkningen sedan länge tillbaka hos Fritz Fend. Redan något år efter att Västtyskland gick med i Nato fick Messerschmitt återigen börja bygga flygplan. Messerschmitts motorcykelbilar tillverkades både som coupé, cabriolet och som roadster.

Lagerort och visningsinfo

Välkomna på visning enligt nedan:
·     Tisdag 26 juni kl. 15:00 till 20:00

Visningsadress: Stockholm, Augustendaltorget 2, Nacka Strand

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till kundtjänst på 0739-331531.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning. Hämtning skall ske senast 14 dagar efter auktionsdagen, därefter debiteras 100 kr/dag i garageavgift om inte annat överenskommits.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG