Visa alla bilder

Mercedes-Benz 300 Adenauer — 1955

Orenoverad lyxbil med originallack. Denna W186 har tillhört Sparreholms museums samlingar i många år. En av 1950-talets mest exklusiva vagnar.

Michael Luft
Värderingsman
Skicka meddelande
Frans Johansson
Värderingsman
Skicka meddelande

"Efter 16 700 mil ställdes den undan i ett torrt garage på 70-talet. Ett bra utgångsläge för topprenovering, eller ge en mekanisk översyn och få en trevlig originalbil."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
400 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
11053
GÖTEBORG
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
190 - 240 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Michael Luft
Förordnad värderingsman
Skicka meddelande
Frans Johansson
Värderingsman
Skicka meddelande

"Efter 16 700 mil ställdes den undan i ett torrt garage på 70-talet. Ett bra utgångsläge för topprenovering, eller ge en mekanisk översyn och få en trevlig originalbil."

Skickbedömning (Betyg 1-5)

2
Skick tekniskt
3
Skick interiör
3
Skick exteriör
3
Skick helhet

Beskrivning

Denna lyxiga Adenauer har tillhört Sparreholms slott under lång tid och varit undanställd i drygt 40 år. Bilen som gått 16 700 mil är helt komplett och i orört originalskick. Numera har den lite ytrost och behöver bland annat översyn av bromsar och service innan den kan tas i bruk igen. Den här Adenauern hade tidigare registreringsnumret M84838 – och med detta som underlag kan man söka fram gamla registreringshandlingar och registrera in bilen igen. Köparen får själv ombesörja inregistrering på egen beskostnad.

Till utrustningen hör tidstypisk radio, klocka, vindavisare, rutor bak, handtag med krok i tak invändigt och extraljus. I köpet följer också en del reservdelar som navkapslar, instrumenthus, klocka och hjul, samt handbok och reservdelskatalog.

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1955 
  • Första registreringsdatum
     
  • Mätarställning
    16712 km 
  • Regnr
    M84838 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Kw / hk
    115 / 154 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Färg
    Svart 
  • Klädsel
    Textil 
  • Chassinummer
    186011-5500135 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt: Betyg 2

    Bil startad på startgas. Förardörr går ej att låsa. Avgassystem sönderrostat. Batteri saknas. Slang till vevhusventilation saknas. Verkar helt orörd, oskruvad. Bruksskick, lite ytrost och mycket smuts under bil. Oljeläckage runt motor. Dåliga däck.

  • Skick interiör: Betyg 3

    Bagage i normalt bruksskick. Inredning original, lite slitage och skador finns. Överdragsklädsel på framstolar. Trädetaljer är hela, men torrsprickor finns. (mkt på instrumentpanelen). En del rostbubblor på reglage, krom och plåtdetaljer.

  • Skick exteriör: Betyg 3

    Originallack. Penselbättrad på vissa ställen. Repor, skav, bulor. Apelsinskal i klarlacken. Märke i lack efter S-märke bak. Krom är bubbligt och det finns några mindre skador. Torra gummilister. Sprucken och repad vindruta. En list bak saknas, samt avbruten antenn. I övrigt verkar bil helt komplett och relativt orörd utvändigt.

  • Skick helhet: Betyg 3

    Nästintill komplett – orörd bil med visst tekniskt renoveringsbehov. Samlarskick.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Den här Adenauern hade tidigare registreringsnumret M84838 – och med detta som underlag kan man söka fram gamla registreringshandlingar och registrera in bilen igen.

Köparen får själv ombesörja inregistrering på egen beskostnad.

Fakta om modellen

MB Typ 300 "Adenauer" (W186)
The highly luxurious typ 300 introduced in November 1951 came to be known as the Adenauer after having become a personal favorite of Germany Federal Republic's first Chancellor, Konrad Adenauer. Besides a beautiful aristocrat-friendly styling, the car was packed with some of the latest in car technology, such as an advanced chassis made out of oval steel tubes and a load-leveling suspension complete with independent front double wishbones and a coil spring axle as well as a rear rigid swing axle with double coil springs. The cars were immensely successful, having been produced for some 10 years before being replaced with the Fintail(Heckflosse) models.

Motor 3 liter, 115 Hkr. Toppfart 154 Hkr.

Lagerort och visningsinfo

Välkomna på visning enligt nedan:
·     Tisdag 19 juni kl. 13:00 till 18:00
·     Tisdag 26 juni kl. 15:00 till 20:00


Visningsadress: Göteborg, Agnesbergsvägen 28, 424 38 Agnesberg

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till kundtjänst på 0723-705928.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning. Hämtning skall ske senast 14 dagar efter auktionsdagen, därefter debiteras 100 kr/dag i garageavgift om inte annat överenskommits.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG