Visa alla bilder

Mercedes-Benz 250SE Coupé 6-cyl — 1967

I mångas tycke en av Mercedes-Benz absolut vackraste modeller. Här ett smakfullt exemplar med försiktig patina.

Michael Luft
Värderingsman
Skicka E-post meddelande
Frans Johansson
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"Bilen är välvårdad och prydlig. Orört orenoverat originalskick men med en äldre omlackering som hållit sig bra. Motorn utbytt till en 220-motor."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
265 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
10943
SKÅNES-FAGERHULT
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Mercedes-Benz 250SE Coupé?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Michael Luft
Förordnad värderingsman museum och samlare
Skicka E-post meddelande
Frans Johansson
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"Bilen är välvårdad och prydlig. Orört orenoverat originalskick men med en äldre omlackering som hållit sig bra. Motorn utbytt till en 220-motor."

Beskrivning

I mångas tycken en av världens vackraste coupéer. Denna prydliga W111 hämtad från Mercedes-Benz övre lyxklass har någon gång lackerats om. Lackeringen har idag en del mindre putsrepor, särskilt synliga på taket. Tittar man riktigt noga kan man också se att takluckan är något bullig.
Den här 250:n har bra krom och original inredning. Skinnet har några mindre torrsprickor i förarstolen men är i övrigt hel. Träarbetet har några mindre fanérskador och innertaket har med året gulnat och fått vissa fuktfläckar. Tidstypisk Blaupunkt Nürnberg, med lösa högtalare i hatthyllan och Marschal extraljus lyfter det fina helhetsintrycket ytterligare. Bilen som länge tillhört Jännaholms omfattande samlingar besiktigades senast 1988 och har idag körförbud.
Coupémodellen av W111 presenterades 1961 och 220 följdes sedan av flera allt större motorer fram tills produktionen lades ner 1971.
Efter kontroll av motornummer har framkommit att bilen är en 250 SE Coupé med motorn bytt till en 220 SE-motor (M127 i stället för M129)

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1967/1967 
  • Första registreringsdatum
    1985-08-29 
  • Avläst mätarställning
    5997mil 
  • Kw / hk
    88 / 120 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Skinn 
  • Färg
    Vit/svart 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Stått länge men provstartad med jämna mellanrum. Behöver service innan användande. Motorn bedöms vara bytt, 2 år äldre än bilen enl. motornummer.
    250 SE coupe med motorn bytt till en 220 SE motor ( motor M127 i stället för M129) .

  • Skick interiör:

    Original inredning. Några mindre torrsprickor i förarstolen – i övrigt hel. Träarbetet har några mindre fanérskador, i övrigt bra. Kraftigt gulnat innertak med vissa fuktfläckar.

  • Skick exteriör:

    Äldre omlackering med en del putsrepor, särskilt synliga på taket. Bulig taklucka med en del resningar i lacken. Bra krom.

  • Skick helhet:

    Fint sammantaget helhetsintryck som dras ner något av bulorna på takluckan och innertaket.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus Avst 1988-08-31
Ursprungsbesiktning 1985-08-29 (regbes)
Datum i trafik 1:a gång 1985-10-25
Besiktningsperiod - 1990-06-30
Senast godk besiktning 1988-06-02
Skattebefriad Ja
Antal ägare 5
Fel modellbeteckning i bilregistret; Bilen är en 250 SE coupe med motorn bytt till en 220 SE motor ( motor M127 i stället för M129) .

Ägarens kommentar

En av guldkornen i MB-avdelningen i vår samling.

Fakta om modellen

Ur sedanmodellen W111 som kom 1959 föddes två år senare coupémodellen – idag av många rankade som en av de vackraste. Genom att mjuka upp linjerna, minska ner fenorna och addera ett luftigt coupétak hade Paul Bracq skapat fulländad form.
Premiären skedde på Mercedes-Benz museum i Stuttgart och cabrioletversionen följde några månader senare. Från början kom den enbart som 220 med 2,2-litersmotorn och tillbehörslistan innehöll sollucka, automat, servostyrning och separata baksäten.
I mars 1962 kom coupén som 300SE med trelitersmotor och insprutning, luftfjädring och än lyxigare inredning. Hösten 1965 kom 250SE, med den nya 2,5 litersmotorn. Nytt för året var 14-tumsfälgar, bakaxeln från W108 och större skivbromsar.
I slutet av 1967 ersattes 250SE av 280SE med ny 2,8 litersmotor. Nytt 1967 var även nya navkapslar. Som final i augusti 1969 kom 280SE 3.5 med den nya stora 3,4-liters V8:an på 200 hk. Samtidigt kom också den nya lägre bredare grillen, nya stötfångare och aningen modernare bakljus. De sista bilarna rullade av bandet 1971 för att ersättas av 107-serien.

Lagerort och visningsinfo

Välkomna på visning enligt nedan:
·     Söndagen den 17 juni kl 13-19
·     Måndagen den 18 juni kl 15-20
·     Måndagen den 25 juni kl 15-20

Visningsadress: JÄNNAHOLM 8510, 280 40 Skånes Fagerhult

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till kundtjänst på 0705-656727.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning. Hämtning skall ske senast 14 dagar efter auktionsdagen, därefter debiteras 100 kr/dag i garageavgift om inte annat överenskommits.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG