Visa alla bilder

Mercedes-Benz 230 Cabriolet 6-cyl — 1938

Renoverad från grunden till ett mycket fint skick. Kom till Danmark som tysk stabsbil under ockupationen 1940.

Michael Luft
Värderingsman
Skicka E-post meddelande
Frans Johansson
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"Bil med känd historia i mycket bra skick både in- och utvändigt. Har dock stått länge och kan behöva service och en mekanisk översyn."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
1 410 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
10938
SKÅNES-FAGERHULT
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Mercedes-Benz 230 Cabriolet?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Michael Luft
Förordnad värderingsman museum och samlare
Skicka E-post meddelande
Frans Johansson
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"Bil med känd historia i mycket bra skick både in- och utvändigt. Har dock stått länge och kan behöva service och en mekanisk översyn."

Beskrivning

Mercedes-Benz byggde många olika modeller i olika storlekar även under 1930-talet. Denna 230 Cabriolet kom till Danmark som tysk stabsbil under ockupationen 1940. Där nyttjades den av tyskarna ända fram till 1945. Efter kriget togs den i beslag och såldes sedermera till en trädgårdsmästare på Fyn, som ägde den den en bit in på 60-talet. Därefter tog en anställd över den. Senare flyttade han över sundet till Sverige och bilen fick följa med. I början av 80-talet köptes den sedan som objekt och en omfattande renovering tog vid.
Bilen som då var nerplockad var en mycket modern konstruktion för sin tid med pendelaxel, hydrauliska bromsar och centralsmörjning. 230-modellen som byggdes mellan 1937 och 1941 ändrades en del inför årsmodell -38 då den bland annat fick reservhjulslucka.
I samband med restaureringen helrenoverades karossen och fick en mycket högkvalitativ lack som idag fortfarande är fin, men med en del mindre putsrepor och resningar. Kromet är också bra med viss patina på en del detaljer.
Inredningen fick i samband med renoveringen framstolarna omklädda medan originalbaksätet kunde räddas. I övrigt är mattan ny, liksom klädseln på dörrsidorna och sufflett.
Detta är en bil som förekommit i flera tidningsreportage och som är mycket noggrant dokumenterad.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1938/1938 
  • Första registreringsdatum
    1991-05-30 
  • Avläst mätarställning
     
  • Kw / hk
    40 / 54 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 4-växlad 
  • Klädsel
    Skinn 
  • Färg
    Svart 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startad men ej provkörd.

  • Skick interiör:

    Baksätet är i fint patinerat originalskick. Framstolarna fint omklädda. Nyklädda dörrsidor samt nya mattor.

  • Skick exteriör:

    Helrenoverad kaross, mycket fin lack med några mindre resningar och putsrepor. Mycket fin krom med enstaka noppror. Sufflett i mycket bra skick.

  • Skick helhet:

    Imponerande fint helhetsskick.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus Avst 2013-05-14
Ursprungsbesiktning 1991-05-30 (regbes)
Datum i trafik 1:a gång 1991-05-30
Besiktningsperiod -
Senast godk besiktning -
Skattebefriad Ja
Antal ägare 4

Ägarens kommentar

Reggades in i Sverige 1991, kom från Danmark dit den kom av tyska ockupationsmakten mitt under andra världskriget.

Fakta om modellen

När W143 släpptes ut på marknaden 1936 tillverkades den först med aningen kortare hjulbas, men kom snart med modernare kaross och längre hjulbas. Motorn var dock samma sexcylindriga 2,2-litersmaskin som också satt i W21 – men med fyrväxlad helsynkroniserad växellåda.
Mercedes-Benz 230 fanns med en lång rad karosser, som två- och fyrdörrars limousine, cabriolet och roadster. 230 var en mycket populär vagn hos Mercedes-Benz, som sammanlagt byggde över 20 000 stycken mellan 1937 och 1941.

Lagerort och visningsinfo

Välkomna på visning enligt nedan:
·     Söndagen den 17 juni kl 13-19
·     Måndagen den 18 juni kl 15-20
·     Måndagen den 25 juni kl 15-20

Visningsadress: JÄNNAHOLM 8510, 280 40 Skånes Fagerhult

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till kundtjänst på 0705-656727.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning. Hämtning skall ske senast 14 dagar efter auktionsdagen, därefter debiteras 100 kr/dag i garageavgift om inte annat överenskommits.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG