Visa alla bilder

Mercedes-Benz 200T 4-cyl — 1986

Ett mycket fint exemplar av Mercedes-Benz första egna kombimodell. Endast 7 300 mil sedan ny och aldrig vinterkörd. Det är extremt ovanligt att en T-modell i det här skicket kommer ut på marknaden. 

Michael Luft
Värderingsman
Skicka E-post meddelande
Frans Johansson
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"Mycket fint orört originalskick, absolut ingen rost och i mycket gott skick både ut- och invändigt."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
175 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
11081
STOCKHOLM
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Mercedes-Benz 200T ?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Michael Luft
Förordnad värderingsman museum och samlare
Skicka E-post meddelande
Frans Johansson
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"Mycket fint orört originalskick, absolut ingen rost och i mycket gott skick både ut- och invändigt."

Beskrivning

Bilens förste ägare var en av de sista i världen att köpa en fabriksny Mercedes-Benz av 123-serien, tillverkad 1976–1986. Efterträdaren 124 var redan presenterad men det är lätt att föreställa sig hur lockande den silvergröna stationsvagnen med tonade rutor, centrallås och soltak var där den stod i Philipsons lokaler i Västberga våren 1986. Dessutom var det ju en synnerligen beprövad modell, den mest framgångsrika i Mercedes historia.
Att det blev en kombi berodde på den skulle användas i ägarens konditorirörelse, med ett så stort lastutrymme kunde även de största bakverk levereras. Men det blev inte så många tårtkörningar, ägaren var för rädd om Mercedesen och dessutom fanns ju risken att kunderna tyckte att den var för vräkig. 
Bilen sparades till de årliga semesterresorna till södra Tyskland – förste ägarens forna hemtrakter. Vinterdäcken som ingått i köpet fick ligga oanvända i sina påsar i garaget. 

De första 10 åren rullade Mercedesen omkring 500 mil per år, sedan blev det allt mindre kört mellan besiktningarna. De senaste åren har bilen i princip bara gått fram och tillbaka till bilprovningen, en affär på någon mil. 
Bilen har alltid varit väl omskött och mycket försiktigt använd vilket märks inte minst på den helt oslitna inredningen, särskilt tydligt är detta i bagageutrymmet. Original verktygssats och första förband-sats finns kvar och reservhjulet är oanvänt.
För två år sedan tog nuvarande ägare över och gav bilen en ordentlig service och sedan dess har den rullat drygt 300 problemfria mil. 
Bilen har varit med i flera artiklar i tidningen Klassiker, dessa följer med. Dessutom original köpehandling, service- och instruktionsbok, besiktningsprotokoll 1997-2018 samt diverse annan dokumentation. Två originalnycklar ingår.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1986/1986 
  • Första registreringsdatum
    1986-02-28 
  • Avläst mätarställning
    7348  
  • Kw / hk
    72 / 97 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textil 
  • Färg
    Grön 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Fullt körklar, inga missljud eller andra problem.

  • Skick interiör:

    Nästan nyskick. Inga revor eller sprickor. Reglaget till fläkten har fastnat och knappen till fläkten har vridits sönder i sitt spår.

  • Skick exteriör:

    Nästan nyskick. Endast några få mindre repor och skav finns. Två små bucklor i nederkant på vänster framskärm. 
    + Ett fantastiskt helhetsintryck, nyskickskänsla.
    - Ett par mindre bucklor på framskärm, några ytliga repor i lacken, några små hack i lister.

  • Skick helhet:

    Ett mycket fint helhetsskick. Om inte unik så extremt ovanlig i det här skicket.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus i trafik 2018-05-15
Ursprungsbesiktning 1986-02-28 (typbes)
Datum i trafik 1:a gång 1986-04-25
Besiktningsperiod - 2020-05-31
Senast godk besiktning 2018-05-16
Skattebefriad Ja
Antal ägare 2

Fakta om modellen

Mercedes hade inte varit mycket för kombimodeller innan man lanserade sin T-serie hösten 1977. Innan dess hade det varit mindre karosseritillverkare som servat kunder med större lastbehov, men nu tog Mercedes hand om saken. 
T skulle uttydas Tourismus und Transport och bilen marknadsfördes som likvärdig med sedanen gällande komfort och prestanda men med ett bredare användningsområde. T-modellen erbjöds från början med bara med de större bensin- och dieselmotorerna i programmet och den prissattes nästan lika högt som Coupé-modellen, allt för att understryka att detta var en herrgårdsvagn för de välbeställda. Fast monterat kromtakräcke och nivåreglering var standard. 
Produktionen i den gamla Borgwardfabriken i Bremen kom igång våren 1978. Till Sverige kom T-serien som 1979 års modell och från början bara som diesel. Med ett grundpris på 91 500 kr var 240TD nästan 15 000 kr dyrare än motsvarande sedan. Motorn var snål och långlivad men 72 hk krävde tålamod. 0-100 km/h klarades i bästa fall av på 25 sekunder och vid 140 km/h var toppfarten nådd. Den femcylindriga 300TD med 80 hk var marginellt kvickare men också 5?000 kr dyrare. 
Man skulle kunna tro att T-modellen skulle gå hem hos de kombiälskande svenskarna men försäljningen var begränsad – förklaringen var de höga priserna och att Philipsons inte tog in alla bensinmodeller. Dieselversionerna tilltalade yrkesförarna, med bakåtvänt extrasäte i bagageutrymmet blev bilen sjusitsig och passade utmärkt som skolskjuts. Med 250T med 128 hk som kom hit som 1980 års modell fick även dieselmotståndarna ett kombialternativ. När 200T kom till 1985 tog sig kombiförsäljningen en aning men det registrerades inte mer än totalt 2?683 T-modeller i Sverige. 1986 var siffran 121. 

Lagerort och visningsinfo

Välkomna på visning enligt nedan:
·     Tisdag 26 juni kl. 15:00 till 20:00

Visningsadress: Stockholm, Augustendaltorget 2, Nacka Strand

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till kundtjänst på 0739-331531.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning. Hämtning skall ske senast 14 dagar efter auktionsdagen, därefter debiteras 100 kr/dag i garageavgift om inte annat överenskommits.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG