Visa alla bilder

Mercedes-Benz 180A Saloon, Ponton 4-cyl — 1958

En bekväm och lättkörd klassiker som bara gått 11 900 mil sedan ny. En välskött Pontonmerca med nya bensinmotorn som kom detta år.

Michael Luft
Värderingsman
Skicka E-post meddelande
Jan Byström
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"Fint orenoverat originalskick. Behöver bara lite extra polering för att återfå sin stjärnglans."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
67 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
10671
OLOFSTRÖM
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Mercedes-Benz 180A Saloon, Ponton?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Michael Luft
Förordnad värderingsman museum och samlare
Skicka E-post meddelande
Jan Byström
Värderingssamordnare
Skicka E-post meddelande

"Fint orenoverat originalskick. Behöver bara lite extra polering för att återfå sin stjärnglans."

Beskrivning

En Mercedes 180A med den så kallade Ponton-karossen och den nya bensinmotorn på 1900 cc som kom 1958. En trevlig och användbar veteran som var mycket modern för sin tid. Bilen som går jättebra är i fin välvårdat bruksskick och fungerar väl i alla detaljer. Vill man ha den i riktigt fint skick rekommenderas dock en riktig maskinpolering av lacken och omklädda säten.
Likt många andra äldre bilar börjar kilometerräknaren om vid 10 000 mil, och denna bil har nu gått 11 890 dokumenterade mil. Det här exemplaret som besiktigades i mars i år har de senaste elva åren haft samma ägare och rullat i Blekinge.

Resevnyckel och handlingar finns. Reservhjul, hjulnyckel och original verktygsset följer med. Rengjord under och Tectylbehandlad hos Dinotrolcenter.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1958/1958 
  • Första registreringsdatum
    1958-02-08 
  • Avläst mätarställning
    1890 mil 
  • Kw / hk
    54 / 72 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textil 
  • Färg
    Grön 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Fungerar bra i motor, växellåda och bromsar.

  • Skick interiör:

    Orginalutförande invändigt, ok baksäte och innertak. Hål i klädsel båda framstolarna, se bilder.

  • Skick exteriör:

    Lacken skulle må bra av en polering för att få riktigt bra glans. Omlackerad för många år sedan, några blåsor har kommit i det gamla underarbetet, se bilder. något matt krom på stötfångare.

  • Skick helhet:

    En trevlig bil med fint helhetsintryck trots småanmärkningar.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus I trafik 2004-06-30
Ursprungsbesiktning 1958-02-08 (typbes)
Datum i trafik 1:a gång 1958-02-08
Besiktningsperiod - 2018-05-31
Senast godk besiktning 2018-03-27
Körförbud Nej
Skattebefriad Ja
Antal ägare 7

Ägarens kommentar

Trevlig andrabil, bra hållbar teknik, bekväm på långfärder och utflykter. Elektronisk tändning och bromskraftförstärkare monterat på senare år. Originaldelarna medföljer.

Fakta om modellen

Daimler-Benz första helt nya serie som producerades efter andra världskriget hade den så kallade Pontonkarossen. I juli 1953 ersatte den 170-serien som utvecklats innan kriget. Pontonmodellerna blev snart storsäljare och tillverkades till 1962, när Heckflosse-modellerna med fenor slog igenom som ersättare. Jämfört med sina föregångare hade Pontonserien med självbärande kaross och modernt chassi klart bättre komfort. Den 1,8-liters fyrcylindriga motorn från 170S behölls i volymmodellen men karossen var märkbart rymligare.
I september 1957 ersattes den ursprungliga modellen med 180A, som kom med en kraftigare 1,9-liters motor men i övrigt nästan identisk. Mercedes pontongeneration fanns både som Sedan, Roadster, Coupé och Cabriolet.

Lagerort och visningsinfo

Visas på Olofströms bilmuseum efter bokning på tel: 0706 340000

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till kundtjänst på 0723-705928.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske innan hämtning.
När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG