Visa alla bilder

Mercedes-Benz 170S 4-cyl — 1950

Mycket fin W136 som andas originalbil i varje detalj. På vissa detaljer finns spår av patina men ändå i ett mycket gott skick. Motorn startar ej, behöver ses över, se info nedan.

Frans Johansson
Värderingsman
Skicka meddelande

"Utseendemässigt i bästa skick. Vi har undersökt varför motorn inte startar och funnit fukt i treans cylinder. Kolven sitter fast i treans cylinder. Motorreparation erfordras."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
147 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
10940
SKÅNES-FAGERHULT
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
180 - 210 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Frans Johansson
Värderingsman
Skicka meddelande

"Utseendemässigt i bästa skick. Vi har undersökt varför motorn inte startar och funnit fukt i treans cylinder. Kolven sitter fast i treans cylinder. Motorreparation erfordras."

Beskrivning

En mycket fin 170S med fantastisk inredning och nästan lika fin exteriör. Lackeringen är professionell – och även om den har några år på nacken mycket fin. Kromet är bra liksom gummidetaljer. Stolar, säte, dörrsidor, mattor och innertak är omklätt av mycket duktig sadelmakare. Extremt fint skick. Försiktig patina på ratt, solskydd och träarbeten. Samma prydliga skick är det under huven.
Vid senaste besiktningen 1989 gick denna Mercedes-Benz 170 S igenom utan anmärkningar. Sedan dess har den enbart rullat 150 mil.
Diverse reservdelar så som packningar, lister och lampglas medföljer.
När 170S kom 1949 var det en betydligt modernare bil än föregångaren, även om det knappt syntes på utsidan. Tekniskt hade den dock både ny framvagn och större motor.
Sammanlagt tillverkades 28 000 170S W136 mellan 1949 och 1951.

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1950/1950 
  • Första registreringsdatum
    1987-12-15 
  • Avläst mätarställning
    886 
  • Regnr
    LSK346 
  • Chassinummer
    13604010364 
  • Kw / hk
    38 / 51 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textil 
  • Färg
    Svart  

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Har länge ingått Jännaholms omfattande samlingar.
    Vi har undersökt varför motorn inte startar – och funnit fukt och rost i treans cylinder. Kolven sitter fast i cylindern. Motorreparation erfordras.

  • Skick interiör:

    Stolar, säte, dörrsidor, mattor och innertak omklädd av mycket duktig sadelmakare. Extremt fint skick. Försiktig patina på ratt, solskydd och träarbeten.

  • Skick exteriör:

    En och annan tvättrepa men trots äldre omlackering fortfarande blank och fin. Bra krom och gummidetaljer. En mycket liten skada på kylarmaskeringens ovankant. Fina springor och spalter kring dörrar och huvar.

  • Skick helhet:

    Fantastisk inredning och nästan lika fin exteriört. Motorn är körd när bilen ställdes in senast. Säljs med ostartad motor.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus Avst 2008-09-29
Ursprungsbesiktning 1987-12-15 (regbes)
Datum i trafik 1:a gång 1987-12-28
Besiktningsperiod -
Senast godk besiktning -
Skattebefriad Ja
Antal ägare 3

Fakta om modellen

Mercedes-Benz första efterkrigsbil som hade sin grund i föregångaren W136 – ett internnummer som för övrigt fick följa med över även till den här generationen som tillverkades mellan 1949 och 1951 – innan den bytte internkod till W187.
När modellen presenterades 1949 med ny kaross hade 170S även uppdaterats med ny framvagn med dubbla länkarmar och skruvfjädrar, samt en större motor. 170S tillverkades dels som sedan, dels som cabriolet.

Lagerort och visningsinfo

Välkomna på visning enligt nedan:
·     Söndagen den 17 juni kl 13-19
·     Måndagen den 18 juni kl 15-20
·     Måndagen den 25 juni kl 15-20

Visningsadress: JÄNNAHOLM 8510, 280 40 Skånes Fagerhult

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till kundtjänst på 0705-656727.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning. Hämtning skall ske senast 14 dagar efter auktionsdagen, därefter debiteras 100 kr/dag i garageavgift om inte annat överenskommits.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG