Visa alla bilder

Lotus Turbo Esprit S3 4-cyl — 1988

Välskött S3 med motor nog för att matcha utseendet. Bara 7 600 mil och nyligen bytt kamrem.

Michael Luft
Värderingsman
Skicka E-post meddelande
Frans Johansson
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"Esprit S2 i toppskick. En svensksåld välservad pärla som går mycket fint."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
190 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
11085
GÖTEBORG
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Lotus Turbo Esprit S3?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Michael Luft
Förordnad värderingsman museum och samlare
Skicka E-post meddelande
Frans Johansson
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"Esprit S2 i toppskick. En svensksåld välservad pärla som går mycket fint."

Beskrivning

Bilen säljs åt en bilsamlare i Ängelholm. Har varit i hans bekantskapskrets i 20 år. Svensksåld som ny och endast körd 7 500 mil. Går mycket fint och har aldrig varit skadad. Original servicebok och fullservad, byte av kamrem gjordes vid 7187 mil.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1988/1988 
  • Första registreringsdatum
    1988-03-23 
  • Avläst mätarställning
    75764 km 
  • Kw / hk
    158 / 212 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
     
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Däck 80%. Motorrum och chassie verkar vara original. Eftermonterat larm är inte prydligt installerat, för tillfället har detta hängt sig vilket gör bilen strömlös. (Reparation/demontering av detta beställd, åtgärdas inom kort) Kablage i handsfack från tidigare monterad utrustning. Höger framdörr hänger lite, kan vara svår att stänga.

  • Skick interiör:

    Slitage på stolar och växelspaskdamsk. Några mindre skador på vänster dörrsida. Övrig inredning i finare bruksskick. 2 hål på instrumentpanel från tidigare monterad utrustning. Polisradio och högtalare monterad. Ej original stereo. Vänster solskydd löst. Liten bit inredning i innertak löst.

  • Skick exteriör:

    Fin lack och kaross. Liten bula vänster A-stolpe. Minre ytrepor som säkert går att polera bort. Finns någon lackspricka / skav / skada samt lackbättring. Lite repig vindruta. List runt vindruta något skadad. Höger bak fälg kantstött.

  • Skick helhet:

    Sportbil i finare bruksskick. Elfel åtgärdas före leverans.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus Avst 2014-06-04
Ursprungsbesiktning 1988-03-23 (regbes)
Datum i trafik 1:a gång 1988-04-11
Besiktningsperiod - 2015-05-31
Senast godk besiktning 2013-05-16
Skattebefriad Ja
Antal ägare 17

Fakta om modellen

1988 fick Esprit en försiktig modernisering med mjukare karosslinjer. Än så länge var dock motorerna samma 2,2-litersmaskiner med eller utan turbo, som kom 1980. 1996 presenterades sedan Esprit GT3 och Esprit V8.
När Lotus grundare Colin Chapman presenterade Esprit 1976 var det som ersättare till Lotus Europa. Med linjer av Giugario såg den ut som en riktig supersportbil men till en början var det samma aktermonterade Lotus 107-motor på 1 973 cc och 140 hk som i Elite, medan växellådan var femväxlad och kom från Citroën SM och Maserati Merak. Lotus Esprit S2 kom 1978 och nytt för modellen var bland annat luftintagen bakom sidorutorna, bakljusen från Rover SD1 och den integrerade frontspoilern. Nytt var också aluminiumhjulen från Speedline och mätare från Smiths istället för Veglia.
Sammanlagt tillverkades drygt 10 000 Lotus Esprit fram till 2004. Genom åren blev Lotus Esprit också en riktig kändis på vita duken. Bland annat körde James Bond Esprit i Ur dödlig synvinkel, men den syns också i Pretty Woman och Basic Instinct.

Lagerort och visningsinfo

Välkomna på visning enligt nedan:
·     Tisdag 19 juni kl. 13:00 till 18:00
·     Tisdag 26 juni kl. 15:00 till 20:00


Visningsadress: Göteborg, Agnesbergsvägen 28, 424 38 Agnesberg

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till kundtjänst på 0723-705928.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning. Hämtning skall ske senast 14 dagar efter auktionsdagen, därefter debiteras 100 kr/dag i garageavgift om inte annat överenskommits.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG