Visa alla bilder

Lotus Esprit S1 4-cyl — 1978

En orörd Lotus Esprit av första generationen – med bara 2 900 mil på mätaren!

Michael Luft
Värderingsman
Skicka meddelande
Frans Johansson
Värderingsman
Skicka meddelande

"Få är så orörda som den här. Ett perfekt utgångsobjekt för ett riktigt fint samlarexemplar."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
165 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
10784
STOCKHOLM
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
240 - 290 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Michael Luft
Förordnad värderingsman
Skicka meddelande
Frans Johansson
Värderingsman
Skicka meddelande

"Få är så orörda som den här. Ett perfekt utgångsobjekt för ett riktigt fint samlarexemplar."

Skickbedömning (Betyg 1-5)

4
Skick interiör
4
Skick exteriör
4
Skick helhet

Beskrivning

En tidig Lotus Esprit som är helt orörd. Bilen som stått de senaste 15-20 åren har till dags dato bara gått 2 900 mil. Ägaren som nu avlidit var en sportbilsentusiast som även hade en 944 Turbo föredrog Porschen och Lotusen fick mest stå. Bilen är fortfarande i ett fint grundskick men har inte varit startad på många år. Enligt uppgift ska dock motorn körts i provbänk för cirka fem år sedan och ska då ha fungerat perfekt. Den känsliga inredningen har klarat åren bra, samma sak med originallacken.
Lotus Esprit S1 var den första lätt uppdaterade versionen men ändå med Giugarios grunddesign kvar. Här ett exemplar komplett med de snygga originalhjulen från Speedline och den försiktigt integrerade frontspoilern. Denna Esprit har körförbud och behöver bland annat en översyn av bromsarna.

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1978/1978 
  • Första registreringsdatum
    1985-06-04 
  • Mätarställning
    2 900 mil 
  • Regnr
    AHO462 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Kw / hk
    103 / 138 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Färg
    Röd 
  • Klädsel
    Tyg 
  • Chassienummer
    78010140J 

Skickbedömning

  • Skick interiör: Betyg 4

    Original inredning som klarat sig mycket bra för att vara i en Lotus. Två små sprickor strax under höger nackstöd och några mindre fläckar. Mattan något sliten vid trösklarna. Ytrost på defrostermunstycken. Varenda detalj är som från fabrik.

  • Skick exteriör: Betyg 4

    Mycket fin originallack, med få märken, stenskott och repor.
    Några hårfina glasfibersprickor, främst runt främre strålkastarna.
    Krom och emblem med vissa åldersspår efter bilens mångåriga törnrosasömn. All plastdekor, inklusive stripes, är i bra skick.
    Grundfina original Wolfracefälgar med vissa klarlacksläpp, skadad fälgkant vänster fram.

  • Skick helhet: Betyg 4

    Låga mil och skick därefter. Behöver bara en mekanisk översyn. Bra utgångsläge till en fantastisk bil!

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus Avst 2008-08-26
Ursprungsbesiktning 1985-06-04 (regbes)
Datum i trafik 1:a gång 1985-07-29
Besiktningsperiod - 2003-04-30
Senast godk besiktning 2002-08-02
Skattebefriad Ja
Antal ägare 3

Ägarens kommentar

Serva upp bilen och njut av en vacker bil med mycket körglädje och fin design.

Fakta om modellen

När Lotus grundare Colin Chapman presenterade Esprit 1976 var det som ersättare till Lotus Europa. Med linjer av Giugario såg den ut som en riktig supersportbil men till en början var det samma aktermonterade Lotus 107-motor på 1 973 cc och 140 hk som i Elite, medan växellådan var femväxlad och kom från Citroën SM och Maserati Merak.
1980 kom både 2,2-litersmotorn och den turboladdade 210 hk. 1988 fick karossen en försiktig modernisering och året efter ökade effekten ytterligare. 1996 presenterades både Esprit GT3 och Esprit V8.
Sammanlagt tillverkades drygt 10 000 Lotus Esprit fram till 2004. Genom åren blev Lotus Esprit också en riktig kändis på vita duken. Bland annat körde James Bond Esprit i Ur dödlig synvinkel, men den syns också i Pretty Woman och Basic Instinct.
Lotus Esprit S2 kom 1978 och nytt för modellen var bland annat luftintagen bakom sidorutorna, bakljusen från Rover SD1 och den integrerade frontspoilern. Nytt var också aluminiumhjulen från Speedline och mätare från Smiths istället för Veglia.

Lagerort och visningsinfo

Välkomna på visning enligt nedan:
·     Tisdag 26 juni kl. 15:00 till 20:00

Visningsadress: Stockholm, Augustendaltorget 2, Nacka Strand

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till kundtjänst på 0739-331531.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning. Hämtning skall ske senast 14 dagar efter auktionsdagen, därefter debiteras 100 kr/dag i garageavgift om inte annat överenskommits.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG