Visa alla bilder

Jaguar Mk II 3.4L — 1965

Brittiskt när det är som bäst. Här med den klassiska 3,4-litersmotorn.

Jan Byström
Värderingsman
Skicka meddelande
Michael Luft
Värderingsman
Skicka meddelande

"Bilen med stor potential, motorn går runt och tänder till men behöver en översyn."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
105 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
10820
GÖTEBORG
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
130 - 170 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Jan Byström
Värderingsman
Skicka meddelande
Michael Luft
Förordnad värderingsman
Skicka meddelande

"Bilen med stor potential, motorn går runt och tänder till men behöver en översyn."

Skickbedömning (Betyg 1-5)

3
Skick tekniskt
3
Skick interiör
3
Skick exteriör
3
Skick helhet

Beskrivning

En mysig Mk II 3,4 med taklucka som varit avställd sedan 1978 men innan dess i körbart skick. Har stått förvarad i bra miljö och är nästan helt komplett. Rost i skärmar och på några mindre ställen på karossen – ett mycket bra utgångsobjekt som behöver en genomgång av mekaniken och lite plåtarbete. Inredningen är komplett men med viss patina. Bland annat har klarlacken på vissa träpaneler spruckit. Lädret är dock helt.
Mk II blev en riktig storsäljare för Jaguar. Mycket av det fina satt i kombinationen lyx och flärdfull inredning ihop med Jaguars klassiska raka sexa med dubbla överliggande kamaxlar.

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1965/1965 
  • Första registreringsdatum
    1965-03-24 
  • Mätarställning
    50288km 
  • Regnr
    EMF370 
  • Växellåda
    Manuell, Overdrive 
  • Kw / hk
    154 / 207 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Färg
    Ljusgrå 
  • Klädsel
    Röd skinnklädsel 
  • Chassinummer
    180079DN 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt: Betyg 3

    Motorn tänder till och går en kort stund, behöver översyn. Oljefukt under bil ifrån motor och växellåda. Vajer till motorhuvsöppning av. Däck 60%

  • Skick interiör: Betyg 3

    Lätt missfärgat innertak runt taklucka. Ålderssprickor i klarlack på träpaneler. Dörrsidor - inredning något lös. Endast mindre slitage / åldersskador på textil och hatthylla. Säten i bra skick. Golvmattor bak behöver viss justering.
    Ej originalratt, extra monterad, ej orignal temp.mätare motor

  • Skick exteriör: Betyg 3

    Rostiga skärmkanter samt några punkter på karossen. Mindre buckla på stötfångare fram. Originalfälgar. Rut - och gummilister behöver delvis bytas. All krom på bil behöver poleras.

  • Skick helhet: Betyg 3

    Förutom batteri är bilen komplett.
    Medföljer mycket lösa reservdelar: Nykromade stötfångare, Baklucka. Komplett uppsättning dörrar inklusive rutor. 5st jättefina fälgar. Kardantunnel, stötfångare fram och bak. Skärmkanter. Reservhjulsplåt. Vänster framskärm. Avgassystem. Div karossplåt. Mycket av detta är nya delar (ej dörrarna)

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus Avst 1978-02-20
Ursprungsbesiktning 1965-03-24 (typbes)
Datum i trafik 1:a gång 1965-03-24
Besiktningsperiod - 1978-02-28
Senast godk besiktning 1976-11-09
Skattebefriad Ja
Antal ägare 3

Ägarens kommentar

"Den har stått i uppvärmt garage i bortåt 30 år. Innan dess var den fullt körbar och i hyfsat bra skick."

Fakta om modellen

Jaguar Mk II kom 1959 och slutade tillverkas 1969. Bara lite förändrades med åren, varav det mest dramatiska var servostyrningen 1960 och den helsynkroniserade växellådan fem år senare. I linjerna påminde Mk II mycket om sin föregångare med sin mjuka vingprofil och mjukt rundade bak. Interiören var som gjord för en cigarr och det bjöds på både läder, valnöt och gott om klass. Jaguar Mk II var en snabb bil, särskilt om ägaren valt 3,8- eller 3,4-literssexan före den mindre 2,4-litersmotorn på 120 hk. Alla med bas i Jaguars klassiska raka sexa med aluminiumtopp och dubbla överliggande kamaxlar. De som skiljer ut sig är de mer ovanliga Daimlerbilarna som fick V8 från sportbilen SP250. Som tillval till den fyrväxlade Mosslådan fanns även en trestegs Borg Warner.
De två sista åren för Mk II blev en rörelse nedåt med modellerna 240 och 340. Lätta att känna igen på klena stötfångare och extraljusen ersatta av galler.

Lagerort och visningsinfo

Välkomna på visning enligt nedan:
·     Tisdag 19 juni kl. 13:00 till 18:00
·     Tisdag 26 juni kl. 15:00 till 20:00


Visningsadress: Göteborg, Agnesbergsvägen 28, 424 38 Agnesberg

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till kundtjänst på 0723-705928.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning. Hämtning skall ske senast 14 dagar efter auktionsdagen, därefter debiteras 100 kr/dag i garageavgift om inte annat överenskommits.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG