Visa alla bilder

Hotchkiss Anjou 20/50 — 1951

Såld ny i Karlskoga och mycket väl omhändertagen av en och samma ägare under närmare 40 år. Ett fantastiskt exemplar av Frankrikes svar på Jaguar!

Frans Johansson
Värderingsman
Skicka meddelande

"Mycket fin originalbil. Genomgående höga betyg. Såld ny här i Sverige."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
108 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
10922
SKÅNES-FAGERHULT
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
220 - 280 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Frans Johansson
Värderingsman
Skicka meddelande

"Mycket fin originalbil. Genomgående höga betyg. Såld ny här i Sverige."

Beskrivning

Fin bil med intressant historia från välrenommerade franska tillverkaren Hotchkiss. Den här lyxiga Anjouren köptes ny av ägaren till en bilverkstad i Karlskoga som sedan körde den som bruksbil långt in på 1980-talet. Därefter blev den finbil som nyttjades till kyrkan om söndagen.
Bilen har någon gång fått ny lack i samma Gun Metal som vid nyleveransen 1951. I övrigt är den helt orörd – bara noggrant omhändertagen. Den olivgröna inredningen med många arbetade detaljer är i superskick och har knappt inga slitningar alls.
Krigsmaterieltillverkaren Hotchkiss byggde personbilar mellan 1903 och 1955. Anjou 20/50 hade stark sexcylindrig toppventilsmotor på 3,5-liter och fyrväxlad låda. Bilarnas vägegenskaper, höga motoreffekt ihop med bra vägegenskaper gjorde den framgångsrik i världens biltävlingar oavsett om det handlade om tuffa Carrera Pan Americana i Mexico, Midnattssolsrallyt i Sverige eller franska Alprallyt. Hotchkiss vann Monte Carlorallyt 1932, 1933, 1934, 1939, 1949 och 1950!

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1951/1951 
  • Första registreringsdatum
    1951-01-01 
  • Avläst mätarställning
    5030 
  • Regnr
    ASM701 
  • Chassinummer
    95098 
  • Kw / hk
    70 / 94 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell, 4 växlad 
  • Klädsel
    Textil 
  • Färg
    Grå, metallic 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startad men ej provkörd. Högerstyrd.

  • Skick interiör:

    Omklädd inredning som är mycket välgjort. Träpanel och lister i bra skick.

  • Skick exteriör:

    Professionellt omlackerad, mycket fin i plåten. Några få dammärken och andra mindre defekter. Smånopprigt på några kromdetaljer.

  • Skick helhet:

    Mycket bra helhet. Toppkvalitet på alla arbeten.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus Avst 2007-08-31
Ursprungsbesiktning 1951-01-01 (regbes)
Datum i trafik 1:a gång 1951-01-01
Besiktningsperiod - 2005-11-30
Senast godk besiktning 2003-11-25
Skattebefriad Ja
Antal ägare 4

Ägarens kommentar

Vackra franska former, lyx och elegans, blandat med en rejäl 3,5 litrs motor gjorde bilen till en vinnarbil på 1930-talet och framåt.

Fakta om modellen

Från början var Hotchkiss stor tillverkare av vapen och ammunition men började senare även bygga bilar. Direkt efter anda världskriget plockade man upp tillverkningen av sina förkrigsmodeller men ekonomin räckte bara till lättare uppdateringar.
Hösten 1951 lanserades lyxiga Hotchkiss Anjou som var en uppdaterad version av 30-talsmodellerna 486 och 686/866. 1953 var egentligen det sista tillverkningsåret men ett antal resterande bilar såldes inte förrän året efter.
Anjou gick att få med fyrcylindrig motor på 2,3 liter men ett antal såldes också med 3,5 liters sexa på 75 hästkrafter. Både den lilla och stora motorn hade fyrväxlad manuell växellåda men den fyrcylindriga gick även att få med en elektromagnetisk växellåda – ett förstadie till den moderna tidens automatlåda. Här hade man dock också fyra backväxlar. Totalt tillverkades 5 465 täckta fyrdörrars Anjou och runt 40 stycken Anthéor som var namnet på den öppna versionen.
Enda bilmodellen som vunnit Monte Carlo-rallyt fem gånger – 1932, 1933, 1934, 1939, 1949.

Lagerort och visningsinfo

Välkomna på visning enligt nedan:
·     Söndagen den 17 juni kl 13-19
·     Måndagen den 18 juni kl 15-20
·     Måndagen den 25 juni kl 15-20

Visningsadress: JÄNNAHOLM 8510, 280 40 Skånes Fagerhult

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till kundtjänst på 0705-656727.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning. Hämtning skall ske senast 14 dagar efter auktionsdagen, därefter debiteras 100 kr/dag i garageavgift om inte annat överenskommits.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG